ירידה בצריכה? לא לפי חברות כרטיסי האשראי
ברקע נתוני הלמ"ס על הירידה בצריכה הפרטית, נתוני חברות האשראי מציגים תמונה שונה: בשלושת החודשים הראשונים של 2014 הוציא הציבור 58 מיליארד שקל בכרטיסים, גידול של 5%. היקפי הרכישות של צעירים עד גיל 30, זינקו ב-20% בהשוואה לשנה הקודמת וחברות האשראי גבו עמלות בסכום של כ-900 מיליון שקל ברבעון. ההוצאות הבולטות: בתי קפה, תיירות וביטוח
- כרטיסי אשראי: כמה כסף הוצאתם בחו"ל?
מספר הכרטיסים התקפים, נכון לסוף חודש מרס עמד על 8.4 מיליון. גידול של קרוב ל-200 אלף כרטיסים בתוך 3 חודשים. אלו כוללים גם כרטיסים שהונפקו על ידי הבנק וגם כרטיסים חוץ בנקאיים.
בחברות כרטיסי האשראי מציינים כי שיעורי הצמיחה בהיקפי הרכישות התמתנו במעט בשל העובדה כי חג הפסח יצא השנה בחודש אפריל ולמעשה נתוני פסח יכללו בדוחות הרבעון השני של השנה, שיתפרסמו באוגוסט. עם זאת הנתונים עומדים בסתירה לנתוני הלמ"ס שפורסמו בימים האחרונים לפיהם חלה ירידה ניכרת בצריכה הפרטית במהלך הרבעון הראשון.
"ברבעון הראשון הגידול בצריכה בכרטיס אשראי הוא נמוך ממה שאנחנו רגילים אליו, והוא מוטה לרעה מכיוון שלפסח יש משמעות גדולה", אומר ל ynet דב קוטלר מנכ"ל ישראכרט. "לדעתי הניתוח צריך להיות לפי שלישון ולא לפי רבעון. בחישוב של 4 חודשים, הגידול הוא של 7%, וזה נכון גם לכל החברות הקמעונאיות, לאו דווקא לחברות האשראי".
קוטלר מדגיש כי הוא לא שותף לטענות לפיהם יש ירידה חדה בצריכה. "אין כאן מיתון הנתונים גם מראים את זה שיש גידול בהיקפים, אמנם זה לא ההיקפים שראינו קודם, אבל בהחלט אין עצירה". נתונים אלו תקפים גם בהתחשב בגידול המתמיד בשימוש בכרטיסי אשראי, על חשבון אמצעי תשלום אחרים.
בפילוחים שנעשו על ידי ישראכרט ניכרות מגמות מעניינות של גידול בצריכה בקרב קבוצות אוכלוסיות שונות. כך בחישוב של 4 החודשים הראשונים של השנה, גדלה הצריכה בקרב צעירים עד גיל 30, ב-20% בהשוואה לשנה הקודמת, בעוד אצל בני 30-50 הצריכה גדלה ב- 6.5% בממוצע בלבד.
בפילוח לפי ערים עולה שהצריכה בפריפריה גדלה ב-8% בעוד בערים הגדולות היא גדלה ב-6%. "בניגוד למה שחושבים יש גם ממה להתפרנס בפריפריה", מוסיף קוטלר.
הכנסות | רווח נקי | עמלות ממחזיקי הכרטיסים | ריבית ממוצעת על האשראי | מספר כרטיסים | |
ישראכרט* | 447 | 74 | 130 | 9% | 3.93 |
לאומי קארד | 246 | 52 | 107 | 8% | 2.26 |
כאל | 272 | 33 | 118 | 11% | 2.17 |
*כולל את קבוצת ישראכרט והחברות הבנות
על פי נתוני חברות האשראי, תחום המזון גדל בכ-4%, תיירות ובתי הקפה גדלו בכ-7%, ותשלומים בתחום הביטוח זינקו ב-10%.
אחרי ירידה מתמשכת בתחום התקשורת ברקע הרפורמות בתחום הסלולר שהוזילו מחירים, ניכרת כבר רבעון שני ברציפות, עליה מתונה בהוצאה של מחזיקי הכרטיס בענף זה. ענף ההלבשה רשם גידול מתון ביחס לאחרים, של פחות מ-4% וזאת בעקבות חורף "החם" שפגע במכירות ההלבשה העונתית.
8 מיליארד שקל אשראי צרכני
סך העמלות שגבו חברות האשראי בשלושת החודשים הראשונים של השנה הסתכם ביותר מ- 900 מיליון שקל , מתוכם כ-600 מיליון שקל מבתי עסק והשאר מהלקוחות - מחזיקי הכרטיס.
לדברי קוטלר, בעוד מחזורי הקניות גדלו, הכנסות מעמלות בתי עסק כמעט ולא עלו, וזאת כתוצאה מירידה בעמלת בית העסק בעקבות הוראות הרגולציה. "הרווח של 3 חברות האשראי זהה לרבעון הקודם פחות או יותר. זה אומר שהשוק נעמד", עם זאת יש לציין כי חל גידול ניכר בעמלות שנגבו ממחזיקי הכרטיסים. בחברות האשראי חוששים גם מהוראות הרגולציה הצפויות במהלך השנה הקרובה ובהן ביטול והוזלת עמלות למחזיקי כרטיס ולבתי עסק וכן קידום השימוש בכרטיסי דביט.
נכון לסוף חודש מרס עמד היקף ההלוואות שהעמידו חברות כרטיסי האשראי ללקוחות, מחזיקי הכרטיסים, על כ-8 מיליארד שקל, בריבית ממוצעת הנעה בין 8%-11%, כאשר את הריבית הגבוה ביותר גבתה כאל (11%).
יש לציין כי למרות הגידול בהיקף האשראי הצרכני שמעמידות חברות כרטיסי האשראי, עדיין מדובר בנתח קטן מאוד ביחס להיקף האשראי הצרכני הנלקח בשנה ועומד על יותר מ-200 מיליארד שקל.
3.93 מיליון כרטיסים
היקפי הקניות של לקוחות קבוצת ישראכרט (כולל אמריקן אקספרס), הגיע ל- 27.9 מיליארד שקל ברבעון הראשון בהשוואה ל- 26.8 מיליארד שקל אשתקד.
הרווח הנקי ברבעון, ללא מכירת מניות Mastercard Inc, הגיע ל- 74 מיליון שקל בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.
ההכנסות ברבעון, ללא מכירת מניות Mastercard Inc, הגיעו ל-447 מיליון שקל בהשוואה ל- 432 מיליון ש"ח אשתקד, גידול בשיעור של 3%.
סך האשראי שניתן על ידי החברות בקבוצה, עמד בסוף מרס על 3.4 מיליארד שקל, כאשר הריבית הממוצעת שגבתה החברה עמדה על 9%.
מספר הכרטיסים של ישראכרט, נכון לסוף הרבעון הראשון, הסתכם ב- 3.93 מיליון, גידול של 100 אלף כרטיסים בשלושה חודשים, מתוכם 705 כרטיסים חוץ בנקאיים פעילים.
הכנסות מעמלות מבתי עסק בישראכרט הסתכמו ב- 267 מיליון שקל (כולל עמלות שהועברו למנפיקים אחרים) וההכנסות מעמלות ממחזיקי כרטיס, הסתכמו ב- 110 מיליון שקל.
11% ריבית על האשראי
חברת כאל סיימה את הרבעון הראשון שנת 2014 עם רווח נקי של 33 מיליון שקל, שיעור רווחיות הדומה לתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה הסתכמו ב-272 מיליון שקל.
מחזור העסקאות בכרטיסי כאל הסתכם ברבעון הראשון ב-14.5 מיליארד שקל, עליה של 7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
נכון לסוף הרבעון, עמד מספר הכרטיסים של כאל על כ- 2.17 מיליון, כאשר 592 אלף מתוכם הינם כרטיסים חוץ בנקאים פעילים.
נכון לסוף חודש מרס 2014, הסתכם תיק האשראי הצרכני החוץ בנקאי שהעמידה החברה ישירות ללקוחותיה ב- 2 מיליארד שקל, גידול של 7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר הריבית הממוצעת שנגבתה מהלקוחות עמדה על 11%.
היקף העמלות שגבתה כאל מבתי עסק הסתכם ב- 147 מיליון שקל וממחזיקי כרטיס נגבו 118 מיליון שקל.
היקפי הקניות של לקוחות לאומי קארד הסתכמו ב- 15.3 מיליארד שקל גידול של כ- 5%. הרווח הנקי הסתכם ב- 52 מיליון שקל והכנסות החברה הסתכמו בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2014 ב- 246 מיליון שקל.
יתרת האשראי הצרכני עמדה בסוף מרס על 2.47 מיליארד שקל והריבית הממוצעת על ההלוואות עמדה על 8%.
מספר הכרטיסים התקפים נכון לסוף הרבעון הראשון, הסתכם ב- 2.26 מיליון, גידול של 42 אלף כרטיסים, מתחילת השנה, מתוכם 592 כרטיסים חוץ בנקאיים .
היקף העמלות שגבתה לאומי קארד מבתי עסק, עמד על 149 מיליון שקל (כולל עבור מנפיקים אחרים) והעמלות ממחזיקי כרטיס הסתכמו ב- 107 מיליון שקל.