"מליפיסנט": אנג'לינה ג'ולי רעה בקטע טוב
הפיה הרעה מ"היפהפיה הנרדמת" זוכה לסיפור רקע שמצדיק את פשעיה ב"מליפיסנט", הפקה עתירת תקציב וקרבות אפיים מבית דיסני. אך האפקט המרשים ביותר בסרט הוא זה האנושי, של אנג'לינה ג'ולי
שתי מגמות הוליוודיות הובילו אל יצירת הסרט "מליפיסנט" ("Maleficent"). הראשונה - עדכון סט הערכים של אגדות ילדים מפורסמות. במקרה הנוכחי זוהי "היפהפיה הנרדמת", שערכיה המיושנים מציבים את הפאסיביות הנשית המוחלטת מול מגע שפתיו של הנסיך שייתן לה נשיקת אהבת אמת ויעיר אותה לחיים.
ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:
בקרדיטים לתסריט של "מליפיסנט" נמצאים גם המקורות המסורתיים - שארל פרו, הסופר הצרפתי שכתב את "היפהפיה הנרדמת ביער" בסוף המאה ה-17, והאחים גרים שכתבו בתחילת המאה ה-19 גרסה מפורסמת של האגדה. לא פחות מכך, "מיליפסנט" מעבד גם פרטים עלילתיים ודימויים שהופיעו בגרסת האנימציה הקלאסית של אולפני דיסני מ-1959 - האולפן שממנו מגיע גם הסרט הנוכחי.
לינדה וולברסטון קיבלה עליה את מלאכת העיבוד. היא תסריטאית שעובדת בקביעות עם אולפני דיסני, ובפסגת הישגיה נמצא התסריט של "יפה והחיה" (1991) ושותפות בתסריט של "מלך האריות" (1994). אבל היא מנסה להתקדם עם הזמנים, ועבודתה הבולטת האחרונה הייתה העיבוד המחפיר לקלאסיקה של לואיס קרול "אליס בארץ הפלאות" (2010) בבימויו של טים ברטון. בהשוואה לסרט זה, "מליפיסנט" הוא טיפול מוצלח יותר בחומרי המקור. הכיוון שאליו חותר העיבוד דומה לזה שננקט ב"אמיצה" (2012) של אולפני פיקסאר: הסטה של ערכי האגדה המסורתיים לכיוון מערכת יחסים בין אימא (או, במקרה זה, תחליף לאמא) והנסיכה.
המגמה השנייה היא הפריקוול הפסיכולוגיסטי של הרוע. רעה חולה זו מכה בקולנוע מאז טרילוגיית הפריקוולים של "מלחמת הכוכבים" (1999-2005), שבמרכזה עמד תהליך ההשחתה של אנאקין סקייווקר שהוליד את דארת' ויידר. מאז קיבלנו גם פריקוולים ש"מסבירים" לנו את חניבעל ("חניבעל: מקור הרוע" מ-2006), את מייקל מאיירס ("ליל המסכות" מ-2007), או את נורמן בייטס (הסדרה "מלון בייטס", החל מ-2013). במקום גילום מבעית בפשטותו של הרוע, מתגלה שגם לרוע יש קייס משלנו.
גם הרוע הבסיסי ביותר של אגדות הילדים - במקרה זה של הפיה הרעה שגוזרת מוות על הנסיכה הפעוטה, דורש עיבוד מחדש. גם היא קורבן. שם הדמות מעיד על הכפילות: החלק הראשון נשאב מ-malevolent (חורשת רע), והשני - magnificent (נהדרת). אנג'לינה ג'ולי מתאימה לתפקיד זה כמו כפפה ליד.
לילדה-פיה מליפיסנט (איזובל מולויי) יש את הקרניים המוכרות של הפיה הרעה מגרסת האנימציה, ויש לה גם כנפיים גדולות ושחורות. אך למרות תוספות מאיימות אלו היא כולה טוב וטוהר. היא מתעופפת בארץ הביצות וזוכה לאהבתם של כל היצורים הקסומים השוכנים בה. הנחש החודר לעולמה התמים מגיע מהממלכה השכנה. בתחילה הוא נראה כנער תמים למדי בשם סטפן (מייקל היגינס), ומליפיסנט מתאהבת בו.
שנים אחר כך מנסה המלך המרושע הנרי (קנת' קרנהם) לכבוש את ארץ הביצות אך חייליו לא מצליחים להתמודד עם עוצמתה של מליפיסנט הבוגרת (ג'ולי) והכוחות הניצבים לצידה. כך נמצאה דרך להכניס גם לסיפורה של היפהפיה הנרדמת קרבות פנטזיה אפיים בין בני אדם ויצורים ייחודיים בדומה ל"אווטאר".
רוברט סטרומברג, הבמאי שסרטו הנוכחי הוא גם הראשון, קיבל לידיו 180 מליון דולר. על בסיס מה? בזכות היותו המעצב ואיש האפקטים המיוחדים של סרטים כמו "אווטאר" ו"חיי פיי". אין ספק שהאפקטים מרשימים, אך נראה שהם לוקחים את הסרט למחוזות גרנדיוזיים שאינם בהכרח מתאימים לקהל היעד של בנות צעירות אליו מכוון הסרט.
לאחר התבוסה, על ערש דווי, המלך הנרי מבטיח את כסאו למי שינקום את תבוסתו. סטפן הבוגר (שרלטו קופלי) מחליט לבגוד במליפיסנט. הוא פוגע בה פגיעה קשה שהופכת את הנקמה לא רק למובנת אלא לנדרשת.
לאחר שסטפן יורש את כס המלכות ונולדת לו בת בשם אורורה, מגיע רגע הקללה של מליפיסנט הזועמת. קללת התרדמה אמורה להתרחש בגיל 16, והמלך מוסר את התינוקת שתגדל יחד עם שלוש שדונות יער חביבות (אימלדה סטנטון, לזלי מנוויל וג'ונו טמפל), הרחק מהמקום בו נמצאות מחטי טוויה שעלולות לדקור את ידה, וזאת עד הגיל שבו הקללה תפוג.
אורורה הנערה (אלי פנינג) פוגשת את מליפיסנט הרעה וביניהן מתפתח קשר קרוב. האם זהו
הקשר בין הצייד והטרף? כשהאב, הגבר, הוא גילום הרוע, וגם הנסיך הוא דמות שולית מבחינת העלילה, המוקד הופך להיות הרגש המתפתח בקרב מליפיסנט כלפי הנערה שאותה היא קיללה.
זהו המופע של אנג'לינה ג'ולי. היא מגלמת דמות גדולה מהחיים שזוכה לעיצוב מרשים. פניה מעובדות ליצירת עצמות לחיים חדות כתער, המקצינות עוד יותר את יופיה הידוע. על רקע מערכת היחסים שהיא מפתחת עם הדמות שמגלמת אלי פנינג, קשה לשכוח שמדובר באשה שבחייה הפרטיים היא אחת ממאמצות הילדים הידועות בעולם. חרף האפקטים המיוחדים, היא האפקט המיוחד ביותר בסרט.