שופטת: "הביטוח מתיש לקוחות עד שיתפשרו"
תביעה של בעלת מכונית שנשרפה נדחתה על ידי חברת "הפניקס" בטענה לתרמית. השופטת חנה לפין הראל זעמה: זה ניצול לרעה של בית המשפט
בית משפט השלום בחיפה מתח ביקורת חריפה על חברת הביטוח "הפניקס", שניסתה לייאש לקוחה עד שתתפשר על פיצוי בגין מכונית שנשרפה. לסיכום קבעה השופטת חנה לפין הראל שהפניקס תשלם למבוטחת 60 אלף שקל
בגין ניהול הליך סרק מיותר. השופטת כתבה שחור על גבי לבן את מה שרבים יודעים: מדובר בשיטה ידועה של חברות הביטוח שקיבלה ביטוי במאות פסקי דין, אך "הכלבים נובחים והשיירה עוברת".
המבוטחת תבעה את חברת הביטוח בבית משפט השלום בחיפה וטענה להתרשלות הן מצד סוכן הביטוח והן מצד החוקר מטעם הפניקס, שהגיש דו"ח תאונה חסר ושגוי. הפניקס, מצדה, הפנתה אצבע מאשימה לעבר סוכן הביטוח, שלטענתה החליט להזמין שמאי פרטי במקום שמאי מטעמה, ולא דיווח לה בזמן אמת על האירוע.
פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:
- פרשת "תיקי אומן": רבי נחמן וזיוף הדרכונים
- רופא הציג עצמו "מומחה". האם זאת רשלנות?
- חוקר פרטי השפיל עורך דין וישלם 75 אלף ש'
- טעות אגרה: נס ציונה תשלם מיליונים לתושבים
ראשית הפרשה באחד הלילות של פברואר האחרון, אז נשרפה מכוניתה של המבוטחת בחצר בית הוריה. היא ביקשה לקבל את כספי הביטוח, אך "הפניקס" סירבה בטענה שמדובר בתביעת תרמית.
תביעה
הבעל התאבד. חברת הביטוח טענה: הוא רימה
עו"ד אביר בראל
חברת הפניקס סירבה לשלם לאישה וילדיה את תגמולי ביטוח חיים של האב כי לא דיווח על בעיות רפואיות בעת עריכת הפוליסה. מה קבע בית המשפט?
אבל השופטת לפין הראל לא התרשמה, ותקפה את חברת הביטוח, שלדבריה ניסתה להתיש את המבוטחת. לפי השופטת, הליך הסרק שבפניה לא היה צריך להתנהל, שכן עם קבלת דו"ח חוקר התאונה היה על "הפניקס" לראות שהוא חלקי, חסר ולא מקצועי. בשלב זה, פסקה השופטת, היה על המבטחת להשלים את החקירה בכוחות עצמה או לשלם את תגמולי הביטוח.
התנהלותה הקלוקלת של "הפניקס" החמירה כשבחרה להמשיך בהליכים גם לאחר קבלת התביעה, שגובתה בראיות המעידות שיש מקום להעניק למבוטחת את כספי הביטוח. השופטת לפין הראל קבעה שבשלב זה כבר נחצו הקווים, וניתן לומר שהמבטחת התנהלה באטימות ובאדישות.
המלחמה המשפטית שאותה ניהלה הפניקס - כשהיא יודעת שאין לה כל ראיות למרמה - הוא ניצול הליכי משפט לרעה והתנהלות חסרת תום לב כלפי בית המשפט.
השופטת לפין הראל ציינה כי היא ערה לכך שישנם רמאים ונוכלים רבים המנסים להונות את חברות הביטוח ולהוציא מהן כספים שאינם מגיעים להם, אך אין בכך כדי להצדיק את התפיסה כי אדם המבטח את רכושו על מנת שבעת צרה תהיה לו עזרה ותרופה, הוא בהכרח "אויב" שיש להילחם בו בכל האמצעים.
הפניקס חויבה לשלם לתובעת בגין נזקיה הממוניים, עוגמת הנפש, שכר טרחת שמאי, הוצאות משפט וריבית מיוחדת (גבוהה פי שלושה מהריבית שבחוק). "הפניקס" גם חויבה לשלם לסוכן הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 5,000 שקל, וכן, באופן יוצא דופן, היא תשלם 10,000 שקל לאוצר המדינה בשל ניהול הליכי סרק.
במקרים רבים חברות הביטוח מנסות להערים קשיים כדי להימנע מתשלום פיצויים, וגורמות למבוטח לנהל הליך סרק, בנוסף לעינוי דין ועיכוב בקבלת הפיצוי. כך, חברות הביטוח מחטיאות את המטרה שלשמה הוקמו.
- לקריאת פסק הדין – לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- ב"כ התובעת: עו"ד עופר גונן
- ב"כ הנתבעים: עו"ד ישראל עובדיה, עו"ד סלאח חלבי
- עו"ד רונן דוד עוסק בנזקי גוף, תאונות דרכים ורשלנות רפואית
- הכותב לא ייצג בתיק
מומלצים