תמונות מהמלחמה ודיונים על חופש הביטוי: כך יסכמו את "צוק איתן" בבתי הספר
השבועיים הראשונים של הלימודים יוקדשו לשיחות עם התלמידים על חוויותיהם בתקופת המבצע. "כדאי להכין מראש דוגמאות להתבטאויות שאינן נוחות לשומעים", נכתב בדף ההנחיות. ואיך יתמודדו ילדי הגן?
משרד החינוך נערך לתחילת שנת הלימודים של שני מיליון ילדים, שרבים מהם לא הצליחו ליהנות בחופש הגדול: במשרד הוחלט שהשבועיים הראשונים של שנת הלימודים, שתיפתח ב-1 בספטמבר, יוקדשו למבצע "צוק איתן" ויתמקדו בחזרה לשגרה באמצעות שילוב פעילויות מיוחדות וחיזוק החוסן האישי. זאת בהמשך לדבריו של שר החינוך שי פירון, שהצהיר כי בשנת הלימודים תשע"ה יושם דגש על איתור מצוקות של ילדים ומתן מענה למצוקות אלו. היום חשף המשרד מה יכללו אותם שבועיים.
עוד בחדשות:
בימים הראשונים יערכו המורים מפגשי שיח עם התלמידים בפתיחת יום הלימודים וגם בסיומו. במפגשים יעסקו בחוויות אישיות מהחופשה, והתלמידים יתבקשו לספר באילו קשיים הם נתקלו ואיך התמודדו עמם. באחת הפעילויות, "התמונות שבאלבום", יבחרו התלמידים תמונות מהעיתונים המשקפות לדעתם את המבצע, ויסבירו לכיתה את בחירתם. בהמשך הם ידביקו את התמונות באלבום כיתתי, וליד כל אחת יכתבו הסבר על המצולם ועל מה שלדעתם התרחש מיד לאחר מכן. גם יועצות בתי הספר ישתתפו בשיח בכיתות.
עוד ידונו בבתי הספר בחופש הביטוי, במטרה שהתלמידים יבינו את המושג "חופש ביטוי" בחברה דמוקרטית, יעמדו על חשיבות השמירה על חופש הביטוי ויעסקו בנושאים ובסוגיות רלוונטיים. במערך שיעור לתלמידי חטיבות הביניים נכתב
למורה כי "הדיון בחופש הביטוי עשוי לעורר רגישות רבה. על המורה להסב את תשומת לב התלמידים לעובדה שדוגמאות שונות בדיון עשויות להיות בוטות ומוגזמות ואף כאלה הנחשבות הסתה לגזענות או לאלימות, ועל כן אינן חלק מחופש הביטוי.
"כדאי למצוא יחד עם התלמידים או להכין מראש דוגמאות להתבטאויות שאינן נוחות לשומעים, אך אינן מהוות הסתה לגזענות או לאלימות. בנוסף, המורה יציב את גבולות השיחה ולא יאפשר עמדות המעודדות אלימות, הסתה, או גזענות".
בגני הילדים יעסקו הגננות בזיהוי צורכיהם של הילדים באמצעות תצפיות. הגננת תעמיק את היכרותה עם כל ילד, אישיותו, העדפותיו, נטיות לבו וצרכיו הייחודיים. בהתחלה יאפשרו לילדים להביא עמם חפץ אהוב מהבית. כמו כן, מסגרת הגן תאפשר לילדים לעסוק בפעילות המועדפת עליהם.
במוסדות החינוך שביישובי עוטף עזה יהיו דגשים ייחודיים, בהם תהליכי טיפול הכוללים את ההיבט האישי והפרידה מהבית וכן התייחסות להיעדר תחושת חוסן בבית. בגנים יטפלו בילדים שחזרו להרטיב.
בשבועיים הראשונים יקיימו בתי הספר פעילויות חברתיות, הפגתיות והתנדבותיות, שיכללו בין השאר ימי סיירות, סיורים באתרי מורשת, פעילות מד"צים, יום מוזיקלי, יום תרבות, הפנינג בית ספרי, בימות דיון, פעילות יוצרת, הפקות סרטונים, בזאר, תחרות כישרונות, ימי תנועות נוער ועוד יוזמות של מועצות התלמידים.