טיב טעם נכנעת לרוח השוק: מוזילה מוצרים
אחרי שופרסל, גם הרשת בעלת התדמית היקרה הקשיבה להלך הרוח הצרכני של צמצום קנייה והכריזה על מהלך שיווקי של הורדת מחירים של כ-1,895 מוצרים, שרובם משותפים לה ולרשתות אחרות. "כשכולם מסביב מורידים מחירים, גם אנחנו צריכים. עלינו להתאים עצמנו לרמת המחירים המקובלת בשוק כי הצרכן לא פראייר"
מה שלא עשתה המחאה החברתית, עשה המצב הכלכלי ונטייתו של הצרכן הישראלי לצמצם קנייה בסופר: רשת טיב טעם יצאה במהלך שיווקי שאמור למנוע מצרכנים "לברוח" לרשתות זולות יותר. המהלך דומה למהלך של שופרסל: הוזלה של מוצרים - הרשת הודיעה היום (ב') כי תוזיל כ-1,895 מוצרים מתוך כ-15 אלף מק"טים, ותפרסם זאת בקמפיין פרסומי שנאמד ב-1.2 מיליון שקל.
למה מלכתחילה מכרו ביוקר?
גובה ההוזלות של טיב טעם, נע בין אחוזים בודדים לעד 30% והמהלך תקף רק לסניפים הבין עירוניים הגדולים של טיב טעם ולא לסניפי טיב טעם in the city, שממוקמים בתוך הערים. שופרסל לעומת זאת, הוזילה במהלך שלה כ-6,000 מוצרים ועשתה זאת גם בסניפים העירוניים.
המחירים של שתי הרשתות, שופרסל וטיב טעם, ירדו פחות או יותר למחירים הקיימים כבר זמן רב ברשתות הדיסקאונט כמו ויקטורי ורמי לוי. מכאן שלא ברור למה מלכתחילה הרשתות הללו מכרו מלכתחילה במחירים גבוהים.
בין המוצרים שהוזלו בטיב טעם: מחיר רביעיית טונה סטארקיסט ירד ל-22.90 שקל, אורז פרסי 1 ק"ג ל-8.90 שקלים (בימים אלה של מבצעי חג, אנחנו ממליצים לשלם 5 שקלים ומטה על אורז פרסי), רסק עגבניות 100 גרם של זנלכל או פרניר נמכר ב-1.90 שקלים (בימים אלה של מבצעי חג, אנחנו ממליצים לשלם על רסק עגבניות 1.3-1 שקלים ל-100 גרם), משחת שיניים קולגייט אדומה 100 מ"ל נמכרת ב-10.90 שקלים (במבצעים ברשתות אפשר למצוא את המוצר גם ב-7 שקלים) ו-1 ליטר שמן קנולה מוצע בטיב טעם ב-7.90 שקלים. אלה לא מחירים נמוכים במיוחד ביחס לשוק, אך הם נמוכים מספיק כדי שצרכנים לא ינטשו את הרשת מפאת מחיריה הגבוהים.
מוצר | מחיר במאי 2014 | מחיר בספטמבר 2014 | פער באחוזים | בכמה כדאי לקנות את המוצר הזה או דומים לו ברשתות במסגרת מבצעי החג? המלצה שלנו |
ארז פרסי 1 ק"ג סוגת | 10.50 | 8.90 | 15.24% | 5 שקלים ומטה |
רביעיית טונה סטארקיסט בשמן | 26.90 | 22.90 | 14.85% | פחות מ-20 שקל |
סוכר דמררה סוגת 1 ק"ג | 14.90 | 10 | 32.89% | 10 שקלים ומטה |
פיצה משפחתית מעדנות גבינה 500 גרם | 26.90 | 15.90 | 40.89% | 17 שקל ומטה |
קטשופ היינץ 700 גרם | 13.90 | 10 | 28.06% | פחות מ-8 שקלים |
ממרח השחר העולה 500 גרם | 12.90 | 9.90 | 23.26% | 10 שקלים ומטה |
רסק עגבניות זנלכל | 2.20 | 1.90 | 13.64% | 1.3-1 שקלים |
קפה טורקי עלית 100 גרם | 8.90 | 7.90 | 11.24% | 8 שקלים ומטה |
שמן קנולה 1 ליטר G.Q | 8.90 | 7.90 | 11.24% | 7 שקלים ומטה |
קולגייט אדום 100 מ"ל | 16.20 | 10.90 | 32.72% | 15 שקל ומטה. אפשר למצוא גם ב-6.5 שקלים |
בדין לבן 4 ליטר | 24.90 | 17.90 | 28.11% | 17.50 ומטה |
נוזל כלים פיירי 1.5 ליטר | 22.90 | 17.90 | 21.83% | נוזל כלים קנו בפחות מ-90 אג' ל-100 מ"ל |
נייר טואלט קלינקס לבן | 42.90 | 29.90 | 30.3% | 26.90 שקל ומטה (יש גם ב-22.90) |
שישיית קרלסברג בקבוק 330 מ"ל | 48.1 | 38.1 | 20.79% | 41 שקלים ומטה |
"כשכולם מסביב מורידים מחירים גם אנחנו צריכים"
"מדובר בהוזלה קבועה, ללא מבצע או התניה, מכל הסוגים ובכל המחלקות. חברי מועדון לקוחות טיב טעם זכאים לעד 10% הנחה מסכום הקניה במעמד הקנייה ואנחנו מתחייבים להמשיך במהלך הזה", כך אמר ל-ynet מנכ"ל קבוצת טיב טעם עדי כהן.
הוזלתם גם מוצרים ייחודיים לרשת?
"ההוזלות מתקיימות בכל המחלקות, אך הן מקיפות בעיקר מוצרים שיש גם ברשתות אחרות, מוצרי ליבה קונבנציונלים ולא מוצרי נישה ייחודיים מוצרים קלאסיים שאנשים באים בשבילם במיוחד לטיב טעם. יחד עם זאת יש גם מוצרים כאלה שנכללו במהלך".
"בכל השוק מזהים שיש הוזלת מחירים ואנחנו משתדלים לשמור על רמת מחירים ממוצעת. כשכולם מסביב מורידים מחירים, גם אנחנו צריכים להוריד מחירים. טיב טעם תמיד הקפידה לשמור על הוגנות צרכנית לצד חוויה של שירות מגוון, איכות, נראות וקולינריה, אנחנו מספקים פתרון ייחודי, אך כל השוק עבר לתחרות על מחיר. עלינו להתאים עצמנו לרמת המחירים המקובלת בשוק כי הצרכן לא פראייר".
אתם רשת יקרה.
"התדמית לא נכונה ואני מזמין אותך לבדוק את זה. אני מפנה לסקר האחרון של סיירת המועצה הישראלית בצרכנות. ממוקדמים בשליש התחתון של הסניפים הזולים יותר. לכן אני לא מסכים לקביעה שאנחנו רשת יקרה (בהודעה לעיתונות ששלחה טיב טעם, נכתב כי הסקר נערך אחרי מהלך ההוזלה. מ.ק)".
מה גובה הורדות המחירים?
"אחוזי ההנחה משתנה פר מוצר. יש מוצרים שהוזלו ב-30%. ויש כאלה שהוזלו ברמות של 5%. זה זה מהלך עמוק של הוזלת מחירים קבועה ואנחנו מתכוונים להמשיך בו".
המחצית ה-1 של 2014: עלייה בהכנסות, ירידה בפדיון למ"ר
במחצית הראשונה של 2014, הכנסות רשת השיווק עלו ב-3.5% ל-589 מיליון שקל והרווח הגולמי שלה עלה ב-3.5% ל-172 מיליון שקל וב-13% ברבעון. יחד עם זאת, טיב טעם חוותה ירידה של כ-2.5% ו-3% בפדיון הממוצע למ"ר ובפדיון בחנויות זהות (שהיו קיימות גם לפני שנה) ככל הנראה בשל התחרות בין הרשתות וההאטה במשק. שיעור הרווח התפעולי של רשת הסופרמרקטים עמד על 1.3% לעומת 2.5% במחצית המקבילה ב-2013..יצאתם למהלך כי איבדתם לקוחות?
"לא איבדנו לקוחות. הקהל שלנו הוא קהל שונה שיודע להעריך את הערכים המיוחדים שטיב טעם מציעה. כל השוק הישראלי עבר לתחרות על מחיר ולכן אנחנו חייבים ליישר קו".
אולי זה מהלך למניעת אובדן לקוחות, מה שהיה קורה לו הייתם שומרים על המחירים הקודמים הגבוהים
"לא עשינו את זה מתוך מחשבה כזאת. תמיד מכרנו בתמחיר ממוצע ביחס למקובל בשוק והתמחיר הזה ירד. אנחנו כל המהלך הזה קשור לשינויים שחלו בשוק. הדו"חות האחרונים שלנו (בקבוצת טיב טעם גם חברות הייבוא ישרקו והחברה הסקוטית ורשת דומו ודומו דליקטס מ.ק) מעידים שלא איבדנו לקוחות. יש מגמה של גידול במכירות, יציבות ברווח הגולמי וגידול קטן ברווח הנקי בחציון הראשון של 2014".
המחירים החדשים גבוהים לעומת מחירי מבצעי החג.
"יש בנוסף למחירון החדש, גם מבצעי חג. בנוסף לזה, מועדון הלקוחות נותן 10% הנחה. ויש חנויות שנותנות גם 15% הנחה. למרות התחרות, אנחנו אחת החנויות הכי זולות במודיעין ובהרצליה פיתוח".