שתף קטע נבחר
 

יצאתם לחופש? חצי מהמעסיקים יתקשרו להציק

כ-50% מהמעסיקים יפנו לעובדים בזמן חופשה בסוגיות בוערות - מבלי שינסו לקבל מענה מגורם אחר וכ-30% יפנו אליו בכל בעיה, גם אם אינה דחופה. בצד של העובדים - אחד מעשרה לא יצא לחופשה במקום ללא חיבור לרשת. מה קורה בעולם, ומה אומר החוק בעניין? צפו בדיון באולפן ynet

המעסיקים שלכם מצפים מכם להיות זמינים במיילים ובנייד גם במהלך חופשת סוכות? אתם לא לבד - כמחצית מהמעסיקים בישראל יוצרים קשר עם העובדים שלהם במהלך חופשה כאשר מדובר בסוגיות בוערות, מבלי שיבדקו קודם אם באפשרותם לקבל מענה מגורם אחר בחברה. כך עולה מסקר חדש שערכה חברת עוקץ מערכות עבור ynet.

 

 

עובדים רבים מחזיקים כיום בסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים מטעם העבודה, המאפשרים להם להיות זמינים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. עד כמה המעסיקים מצפים לזמינות מתמדת, כיצד זה משפיע על העובדים ומה אומר החוק בעניין? צפו בדיון שערכנו בנושא באולפן ynet:

 

צילום: חגי דקל ואסי כהן

צילום: חגי דקל ואסי כהן

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 
(אלכסנדרה לוקאש באולפן ynet מראיינת את עורכת ערוץ הקריירה, בילי פרנקל, עו"ד דגנית לפידור - מומחית לענייני עבודה, ומ' - שהמעסיק נהג להתקשר אליה לאחר שעות העבודה ובחופשות)

 

עוקץ מערכות עוסקת באספקת תוכנות לחישובי שכר וניהול כוח אדם. בסקר, שבחן את דפוסי הפנייה לעובדים לאחר שעות העבודה ובחופשות, השתתפו כ-250 בעלי עסקים ומנהלי חברות בישראל. הנתונים מגלים, כי בזמן שבצרפת נחקק חוק שאוסר על המעסיקים להציק לעובדים לאחר שעות העבודה ושבגרמניה שוקלים לקדם מהלך חקיקה דומה - בישראל נדמה כי שעות הפנאי של העובדים הם מושג שנעלם מהעולם.

 

בתוך כך, לא פחות מכ-28% נוהגים להתקשר לעובדים לאחר תום יום העבודה, כדי לקבל מענה לשאלה בענייני העבודה; כ-31.6% מהמנהלים ומבעלי העסקים מצפים מעובד שישיב על מייל שנשלח לו לאחר תום יום עבודתו; ובמידה שהמייל שנשלח לעובד עוד לפני סיום יום העבודה - כ-40.4% מצפים ממנו שישיב עליו לאחר חזרתו לביתו.


שיעור המעסיקים שמצפים למענה מבית

שיעור המעסיקים שמצפים למענה מבית
מענה מהבית שיעור
שיעור המעסיקים שמתקשרים לעובד לאחר יום העבודה ומצפים למענה 28%
שיעור המעסיקים שמצפה שהעובד יענה מביתו למייל שנשלח אליו לפני תום יום העבודה 40.4%
שיעור המעסיקים שמצפה שהעובד יענה מביתו למייל שנשלח אליו לאחר תום יום העבודה 31.6%
 

גם בבדיקת הזמינות המצופה מהעובדים בזמן החופשה הנתונים אינם מעודדים: כ-49.6% יוצרים קשר עם העובד כאשר מדובר בסוגיה בוערת, בלי לבדוק קודם האם ניתן לקבל עליה מענה מגורם אחר. אולם גם כשמדובר בבעיה לא דחופה - לא פחות מכ-28.4% לא יהססו להתקשר. בנוסף, כ-40% ציינו כי הם פונים בסוגיה שאינה בוערת, כאשר העובד יצבור יתרון מסוים אם יספק תשובה בהקדם.


מעסיקים המצפים למענה בעת חופשה

מעסיקים המצפים למענה בעת חופשה
מענה בחופשה שיעור
יוצרים קשר עם העובד בסוגיות בוערות - בלי לנסות לקבל מענה מגורם אחר 49.6%
יוצרים קשר עם העובד בסוגיות לא בוערות 28.4%
יוצרים קשר עם העובד בסוגיה לא דחופה - כאשר מענה יעניק יתרון 39.2%
 

10% לא ינפשו במקום בלי אינטרנט

הציפיות לדריכות וזמינות מתמדת למקום העבודה גם בשעות בהם העובדים אמורים לנוח או להיות עם בני המשפחה - מחלחלות כמובן אל העובדים. ואכן, מסקר שערך מועדון הצרכנות היי-טק זון, עולה כי אחד מכל עשרה עובדים בתחום ההיי-טק לא מוכן לצאת לנופש במקום ללא חיבור לאינטרנט.

 

הסקר נערך בקרב 1,452 עובדים בתעשיית ההיי-טק והנתונים השוו לתקופה המקבילה אשתקד. בתוך כך, כ-10% ציינו כי לא יסכימו לצאת ליעד נופש ללא חיבור לאינטרנט - עלייה של 13% לעומת אשתקד. כשליש מהעובדים יעשו זאת – אך רק בתנאי שמדובר בחופשה קצרה של מספר ימים. שיעור העובדים שמוכן להתנתק מהרשת לחלוטין לפרק זמן של שבוע ומעלה, ירד ל-58.7%.


יציאה לנופש בלי אינטרנט

יציאה לנופש בלי אינטרנט
האם תצא לנופש במקום בלי חיבור לרשת? 2013 2013 שיעור שינוי
לא 9.1% 10.25% 13%
כן בתנאי שזו חופשה קצרה 32.2% 34.9% 8%
כן גם לחופשה של שבוע ומעלה 58.7% 54.85% 7%-
 

בבחינת הסיבות לכך עולה, כי עבור 21.1% ו-7.6% מהעובדים מדובר בהתמכרות לסמארטפון ולפייסבוק בהתאמה - בעוד שעבור כ-20% מדובר באילוץ הנובע מהצורך להשאר מחוברים לעבודה. באשר לשימושים ברשת - שיעור לא מבוטל של כ-18.9% ציינו כי הם משיבים למיילים שקיבלו מהעבודה – עליה של 6%. בשיעור העובדים שמשלימים מטלות של העבודה שלא הספיקו לעשות בטרם החופשה, חלה ירידה מ-5.7% ל-3.1%.


 לאילו אתרי אינטרנט או יישומים אתה נכנס במהלך חופשתך?

לאילו אתרי אינטרנט או יישומים אתה נכנס במהלך חופשתך?
שימוש באינטרנט בזמן חופשה 2013 2014 שיעור שינוי
אתרי חדשות 51.3% 51.3% 0%
פייסבוק 25.1% 26.7% 6%
מענה למיילים 17.9% 18.9% 6%
שולח מיילים שלא הספקתי לשלוח בטרם החופשה 5.7% 3.1% 46%-
 

בעולם: 40% בודקים הודעות בחופשה

ומה המצב בעולם? ממחקר שערכה לאחרונה חברת Sodexo, העוסקת בשירותי איכות חיים לעסקים, עולה כי יותר ממחצית מהעובדים בודקים מיילים והודעות מהעבודה לאחר שעות העבודה או בסוף השבוע לפחות פעם אחת בשבוע, וכי 40% בודקים מיילים והודעות גם במהלך חופשה.

 

 בסקר השתתפו כ-10,000 איש מאנגליה, גרמניה, ארה"ב, סין והודו וכ-480 מנהלי משאבי אנוש מרחבי העולם, שנשאלו אם הם מוכנים להיות זמינים באמצעים טכנולוגיים שונים כל הזמן, בתמורה לביטחון תעסוקתי. בהודו וסין, 76% ו-77% השיבו בחיוב בהתאמה, בעוד שבגרמניה 34% השיבו בחיוב, באנגליה - 42% וארה"ב - 58%. 

 

ההשפעה על החיים האישיים די הרסנית. בתוך כך, 30% ציינו כי החיבור המתמיד מפריע לזמן האישי ו-23% ציינו כי הוא מוביל אותם לקונפליקט בין החיים האישיים לעבודה. עם זאת, 56% ציינו כי החיבור מרחוק מגביר פרודוקטיביות ו-36% כי אפשרות החיבור מרחוק דווקא תורמת לאיזון בין החיים הפרטיים לעבודה. 

 

לא לכולם זה מפריע

על ההשלכות הבעייתיות אפשר ללמוד מדבריה של ש' (26), העובדת באחת מחברות ההיי-טק הגדולות בארץ, שלא מעזה לכבות את הנייד הפרטי בתום יום העבודה. "זהו אופי העבודה בתחום", היא אומרת. "הכל דחוף ויש ציפיה שהכל יקרה מהר ועכשיו. כתוצאה, יש לחץ אינטסיבי, עבודה של שעות ארוכות וציפיה שנהיה בתוך העבודה גם שאנחנו יוצאים ממנה".

 

ש' מספרת על הודעות לנייד הפרטי בשעות שהן לא שעות, לצד ציפיה למענה מידי. "זה יוצר שחיקה גדולה, כי אי אפשר באמת להתאוורר בשעות הערב ולחזור לעבודה עם כוחות מחודשים", היא אומרת. "קרה לא מעט שתפסו אותי בטלפון באמצע בילוי. זה מעצבן ויוצר הרבה מתחים ולחץ. צריך לזכור הרבה דברים בעל פה למקרה שיתקשרו אליך, להתמודד עם אינסוף מיילים ולוודא שדברים טופלו. זה גם משפיע עלי הבריאות שלי - אני עצבנית, מתעייפת הרבה יותר מהר ולעתים ממש חולה". 

 

מנגד, יואב מלמד (31), מקים קבוצת "משרות הייטק ושיווק לחסרי ניסיון" בפייסבוק ומנהל מחלקת ווב בחברת היי-טק, מספר כי הועסק בעבר בתפקידים שדרשו זמינות מתמדת - אולם הדבר לא הפריע לו. כך למשל, כשהועסק כמנהל פרויקטים שיווקיים בסטארט-אפ, בתפקיד שהצריך ממני להיות יד ימינה של סמנ"כלית השיווק. "פעמים רבות קיבלתי טלפונים, אסמסים או מיילים מעבר לשעות וימי העבודה - אך לא היתה לי בעיה עם זה. קיבלתי מחשב נייד מהעבודה ומבחינתי, באחריותי היה לעקוב אחר המתרחש כל הזמן".

 

מלמד מודה כי היו מקרים בהם הפניות מהעבודה תפסו אותו בזמן לא נוח, למשל בבילוי משפחתי או עם החברים - אבל גם לזה נמצאו פתרונות. "אם קרה משהו דחוף בחגים או בסופי שבוע, היתי מוצא זמן הפנוי ומתחבר מהבית כדי לתקן את הבעיה. ברוב הפעמים היתי ממילא בבית עם אשתי, שמאוד תומכת ומבינה. היו אמנם מצבים שזה באמת קצת הפריע, אבל לרוב היתי משיב כי אני לא יכול לטפל בזה כרגע ואטפל בהמשך, כשאגיע הביתה".

 

כיום, החברה בה הוא עובד נמנעת לדבריו מהפעלת העובדים מחוץ לשעות העבודה ככל האפשר. "באופן אישי, אני חושב שרצוי לעשות את העבודה בשעות העבודה במשרד עד כמה שזה ניתן. עם זאת, כמי שנהג לעבוד גם מחוץ לשעות העבודה הקונבנציונאליות - אני חושב שיש מקום לזמינות הזו מצד העובדים, אם וכאשר זה נדרש מתוקף האחריות והמחייבות לארגון".

 

"פגיעה בלכידות המשפחתי"

גיה ברקאי, מאמנת אישית וזוגית, מציינת כי הקורבן העיקרי הוא התא המשפחתי. "דפוס המענה למיילים וטלפונים לאחר שעות העבודה מסיט את תשומת הלב של בן או בת הזוג ויוצר במוקדם או במאוחר תסכול שמוביל למתחים זוגיים ולפגיעה בלתי מבוטלת בלכידות ובקשר", היא אומרת.

 

"יש קשר בין קריסת החוצץ שבין שעות הפנאי של העובד ושעות עבודתו לבין השיעור הגבוה של מקרי הגירושים. הזוגיות, כפי שרבים נוכחים לגלות, אינה מחזיקה מעמד בלי שמתחזקים אותה. הסטת תשומת הלב פוגעת ומצמצמת את האפשרות לעשות זאת. לאובדן הגבולות והמסגרות יש מחיר כבד וצריך ללמוד היכן לשים את הגבול על מנת לשמר את הקשר ואת התא המשפחתי".

 

במחקר של Sodexo מצוינות מספר המלצות למזעור ההשפעות השליליות של החיבור המתמיד של עובדים מרחוק. כך למשל תיאום ציפיות לזמינות וזמני תגובה מול הממונים והעמיתים הרלוונטיים, התמקדות בכל משימה לגופה – תוך כיבוי של ההתראות במייל ובנייד, וביצוע הפסקות קצרות של מספר דקות בין משימות, בהן יש להתרחג מהמחשב ומהטלפון הנייד.

 

עוד מומלץ במחקר לקבוע גבולות עם זמן פרטי, בו אין שיחות מהעבודה או מענה למיילים, לעומת קביעת זמנים מוגדרים למענה לעבודה מהבית – במידה שהדבר נדרש, וכן עוגנים קבועים בהם מתנקים את הסמארטפון לצורך פעילות אחרת כמו האזנה להרצאה או פעילות גופנית.

 

איריס מזאל, סמנכ"ל השיווק של Sodexo Benefits&Rewards, מציינת כי "ניהול נכון של הטכנולוגיה ככלי עזר ולא כאספקט מרכזי ובלתי נפרד מהעובד, בד בבד עם קביעת גבולות ברורים, יאפשר ליהנות מיתרונותיה של הטכנולוגיה ולמזער את השפעותיה השליליות. חשוב מאוד כי לא רק העובדים יהיו מודעים לכך אלא גם המעסיקים".

 

"חשוב לבחון את השפעת הזמינות הטכנולוגית על הפרט כי אין ספק שהיא מעלה את השחיקה ויתכן ועובד יחליט בסוף לעזוב את הארגון לא בגלל חוסר התאמה בינו לבין דרישות הארגון, אלא בגלל שהתעייף מהר מדי. סוגיה זו עלולה להשפיע גם על הרצון של הפרט לפרוש בגיל מוקדם יותר משוק העבודה או לחילופין, לעזוב תפקידי מפתח משמעותיים כדי לחפש מחדש את האיזון והגבולות בחיים".

 

הצד המשפטי

ומה קובע החוק בעניין? עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', מחדד כי החוק דווקא מטיל מגבלות על המעסיקים בעניין ולא מאפשר להם לפנות לעובדים כאוות נפשם בשעות הפנאי.

 

"מעסיק לא יכול לדרוש מעובד להשיב על מייל או לענות לטלפונים לאחר שעות העבודה הרגילות. כדי שיוכל לעשות זאת, עליו לקבל את הסכמת העובד לעניין ולסכם עימו את התמורה שיקבל בגין כך".

 

במהלך חופשה, הוא מחדד, המעסיק אינו יכול לחייב את העובד להיות זמין. "חופשה כשמה כן היא", הוא מסביר. "היא נועדה על מנת שהעובד ינוח וימלא מצברים. לפיכך עובד לא אמור להיות זמין בטלפון במהלך חופשה".

 

במקרים בהם מקום העבודה מציב דרישה חדשה לזמינות תמידית במייל או בנייד לאחר שעות העבודה - לפידור מציין כי סביר שזה ייחשב להרעה מוחשית בתנאים, המאפשרת לעובד להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויים. עם זאת הוא מסייג, שכאשר מדובר בדרישה חד פעמית או בכזו שחוזרת על עצמה רק מדי פעם - לא סביר שהדבר ייחשב להרעה בתנאים. 

פורסם לראשונה 11/10/2014 17:13

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: עמית פייס
יואב מלמד. לא הוטרד מטלפונים בתום יום העבודה
צילום: עמית פייס
ברקאי. "יש קשר לשיעור הגבוה של מקרי הגירושים"
צילום: דן פרץ
לפידור. "עובד לא אמור להיות זמין בחופשה"
צילום: דן פרץ
מומלצים