הדיזל תחת מתקפה - אפילו צרפת מפנה עורף
ממשלת צרפת תפסיק לעודד רכישת מכוניות דיזל, למרות הפופולריות הגדולה ותעשיית הרכב המקומית. המטרה: רוח גבית לדלקים נקיים יותר
אירופה בדרך לנטישת מנועי הדיזל? אחרי שנים ארוכות בהן מנועים צורכי סולר היו להיט מכירות בטוח, מודיעה ממשלת צרפת על כוונתה לגמול את הציבור מהנוזל השחור ומהזיהום שהוא מביא עמו. כל זאת במדינה הנחשבת לאחד משווקי הרכב הגדולים והמובילים באירופה, עם יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביבשת - פיז'ו-סיטרואן - העושה שימוש נרחב במנועי דיזל.
- פרויקט מיוחד: תחליפי דלקים
- אילו תחליפי דלקים צרפת יכולה לשקול? רשימה מלאה
- ובינתיים ביפן: מהפכת אנרגיה - מבנזין למימן
ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלאס, הודיע לפי רויטרס על השקת תוכנית חדשה לזיהוי מכוניות מזהמות - שתתבסס על פליטת המזהמים בפועל ולא רק על נתוני פליטת CO2 (פחמן דו-חמצני). מדובר במהפכה שמקרבת את צרפת דווקא לתקינה הישראלית - במסגרתה משרד האוצר קובע את קבוצות המס לפי נוסחה המשקללת את כל סוגי המזהמים. נוסחה זו "מענישה" בחומרה מכוניות דיזל, בין היתר בגלל פליטת חלקיקים רעילים המסוכנים לבני אדם.
בניגוד למקובל בישראל, באיחוד האירופי כמעט וקידשו עד עתה את מנועי הדיזל, תודות לפליטת גזי חממה במידה נמוכה יחסית למקובל במנועי בנזין. אלא שמחקרים שפורסמו מוכיחים כי למרות נתונים מרשימים ומערכות סינון חלקיקים מתקדמות, מנועי דיזל עדיין פולטים יותר חלקיקים מסוכנים לנשימה ממנועי בנזין מודרניים.
"בצרפת, העדפנו מזה זמן רב את מנוע הדיזל. זו הייתה טעות, ואנחנו בהדרגה נשנה זאת, בחוכמה ובפרגמטיות", כך אמר רה"מ וואלס. להכרזה זו משמעות כמעט חסרת תקדים לגבי שוק הרכב הצרפתי, כאשר כיום למעלה מ-80% מהמכוניות הנעות בכבישי המדינה מתודלקות בסולר. זאת, בהשוואה לאחוזים בודדים בלבד בישראל ולממוצע של כ-60% באירופה.
במסגרת תוכנית חדשה למלחמה בזיהום, רשויות יוכלו למנוע כניסה ממכוניות מזהמות במיוחד, בראשן דגמי דיזל ישנים, באמצעות דירוג זיהום שיפרסמו הרשויות. הדירוג ישקלל סוגי זיהום שונים בהם פחמן דו-חמצני, תחמוצת החנקן (NOx), חד-תחמוצת פחמן, תחמוצת גפרית וכדומה. תוכנית להרחקת מכוניות מזהמות ממרכזי ערים קיימות כיום במספר ערים גדולות בעולם, ויישום שלה נשקל כיום גם בישראל - כפי שדיווחנו לאחרונה.
וזה לא הכל. בדומה למיסוי הירוק בישראל, המיסוי בצרפת יכלול מדרגות לפי זיהום, במטרה לכוון את הצרכנים למכוניות ידידותיות יותר לסביבה, כך על-פי וואלס. החל משנת 2015, שיטת המיסוי שמטיבה עם רוכשי מכוניות עם מנועי דיזל יותר מרוכשי מכוניות בנזין לדוגמה, תצא לגמלאות ותוחלף בשיטה החדשה. שינויים אלו מצטרפים לתוכנית עליה הכריז שר האנרגיה מוקדם יותר השנה, במסגרתה מי שיגרוט רכב דיזל ויקנה רכב חשמלי, יקבל מהמדינה מענק רכישה בסך 10,000 יורו (קרוב ל-50 אלף שקל).
עבור יצרניות הרכב האירופיות בכלל והצרפתיות בפרט, מדובר בחדשות טובות. למרות שלאורך השנים הן פתחו פער משמעותי בטכנולוגיית מנועי דיזל מול יריבות אמריקאיות, קוריאניות ויפניות, פיתוח מנועי דיזל נחשב מסורתית למסובך ויקר. בהתאם הרווחים שניתן לגרוף ממכירת מכוניות כאלו נמוכים יותר, והמעבר למנועי בנזין, גם אם כשלב ביניים בדרך למכוניות חשמליות, גז טבעי, הנעת מימן או מנועי כלאיים, עשוי להקל גם על התעשייה המקומית.