רוצים לפתח מכונית מימן? טויוטה חושפת את כל הסודות
יצרנית הרכב הגדולה בעולם הפתיעה את התעשייה, והכריזה כי תעניק לכל דורש גישה מלאה לפטנטים שצברה בפיתוח רכב מימן סדרתי - ללא כל תשלום
ממשלת יפן רוצה להחליף בנזין במימן - וטויוטה נענית לאתגר. יצרנית הרכב הגדולה בעולם הודיעה שתעניק גישה מלאה - ללא תשלום - לכל מי שיחפוץ להשתמש בידע הרב שצברה בפיתוח רכבי מימן. זאת, זמן קצר לאחר שחשפה את מכונית המימן הסדרתית הראשונה שלה, שתשווק ביפן השנה.
נשיא טויוטה, אקיו טויודה, משיק את מכונית המימן מיראי:
- פרויקט מיוחד: עמוד תחליפי דלקים
- יפן הפכה למעצמת מימן, וסוחפת את שוק הרכב
- ממשלת יפן תסבסד 30% ממחיר רכבי המימן
- בכיר בתעשיית הרכב: מימן זה לא העתיד הקרוב
- נפרדים מבנזין? תכירו את הדלקים הידידותיים לסביבה
בידי טויוטה כיום 5,680 פטנטים הנוגעים לרכב מימן, כך על-פי היצרנית. אלו כוללים 3,350 פטנטים הנוגעים למערך הניהול הממוחשב של מנוע המימן, 1,970 פטנטים הנוגעים למערך תא הדלק (יחידת המרת המימן לאנרגיה חשמלית) ועוד 290 פטנטים הנוגעים למיכלי הדלק הייחודיים, שנדרשים לעמוד בלחץ אדיר של אחסון המימן, לצד הצורך להיות חסינים לנזק בתאונה.
ביצרנית מסבירים כי החליטו לשחרר את הפטנטים לשימוש הכלל, בכדי לזרז את חדירת הטכנולוגיה לתעשיית הרכב - כתחליף לא מזהם בזמן הנסיעה לבנזין ודיזל. ממשלת יפן מקדמת בימים אלה, בין היתר בעקבות אסון הטבע שפקד את המדינה בשנת 2011, את אנרגיית המימן כתחליף ידידותי לסביבה. המאמץ המדינתי כולל השתתפות מצד גופים ממשלתיים, תוכנית לאומית רב-שנתית והתגייסות של אוניברסיטאות, גופי מחקר ויצרניות יפניות מכל המגזרים - ובראשם משוק הרכב.
טויוטה בדרכה של טסלה
יצרנית הרכב היפנית מבצעת מהלך דומה לזה שעשתה טסלה (Tesla) בחודש יוני שעבר. אז מייסדה אלון מאסק, הכריז כי בכוונתו לשחרר לשימוש הציבור את כל הפטנטים שצברה טסלה במהלך פיתוח הדגמים החשמליים שלה - ראשית הרודסטר הספורטיבית, ומאוחר יותר גם המודל S היוקרתית. בשני המקרים, מדובר במהלכים חריגים לתעשיית הרכב, שנוהגת לשמור את הפטנטים שלה קרוב לחזה ותובעת בסכומי עתק כל מי שמעז לחקות את הרעיונות בלי לשלם על כך תמלוגים.
טויוטה חשפה לפני חודשים ספורים את מכונית המימן הסדרתית שלה, שמכונה "מיראי" (Mirai, "עתיד" ביפנית). זוהי משפחתית סדאן עם חמישה מושבים, אורך של 487 ס"מ, רוחב של 181 ס"מ, גובה של 153.5 ס"מ ובסיס גלגלים של 278 ס"מ. היא מצוידת במנוע תא דלק שמפיק אנרגיה חשמלית באמצעות תהליך כימי המערב מימן ממיכל הדלק וחמצן מהאוויר. תוצר הפליטה היחיד של המערכת הוא אדי מים. למיראי הספק מרבי של 155 כ"ס והיא מסוגלת לנוע 500 ק"מ בין תדלוקים. בניגוד לרכב חשמלי, תדלוקה אורך דקות ספורות, באופן דומה לתדלוק בבנזין.
מימן - גם לאוטובוסים
לצד מכונית הנוסעים, טויוטה השיקה בסוף השבוע גם אוטובוס ראשון מתוצרתה הצורך מימן. האוטובוס, שפותח יחד עם יצרנית המשאיות ואוטובוסים הינו (Hino), חברת בת של טויוטה, ישמש בקו ציבורי ביפן - במסגרת ניסוי שמטרתו לבחון את ההיתכנות הכלכלית של קווים מסחריים עם אוטובוסי מימן. וכמו המכונית, גם האוטובוס נכלל בתוכנית הממשלתית למעבר לאנרגיה החלופית.
לאוטובוס החדש מקום ל-77 נוסעים כולל נהג, מהם 26 בישיבה, והוא מיועד לשימוש עירוני. אורכו 10.5 מטרים, רוחבו 2.5 מטרים וגובהו 3.3 מטרים. האוטובוס מצויד בשתי מערכות הנעה, על בסיס תא הדלק שפותח לשימוש המיראי - כלומר שני תאי דלק עם 155 כ"ס כל אחד ושני מנועים חשמליים. לאוטובוס שמונה מיכלי מימן, אף הם מהסוג שפותח עבור מכונית הנוסעים. טויוטה לא מציינת מהו טווח הנסיעה של האוטובוס החדש, שישמש בשלוש נסיעות הלוך-חזור מדי יום בקו ציבורי.