פורד מפתיעה: מכונית העל GT חוזרת לייצור
המכונית שהפכה לאגדה בשנות ה-60 ושבה לגיחה קצרה בעשור שעבר, חוזרת בדור שלישי עם יותר מ-600 כ"ס. וגם: גרסת שלבי למוסטנג ורפטור לטנדר ה-F-150
פורד נותנת גז בתערוכת דטרויט. יצרנית הרכב השנייה בגודלה באמריקה חשפה מכונית על חדשה בשם GT, שתתחרה בפרארי ולמבורגיני על ליבם של חובבי הנהיגה העשירים ביותר.
זהו דור שלישי של מכונית העל, שבמקור הוצגה בשנות ה-60 כמכונית מירוץ - ניסיון של פורד להשפיל את פרארי בתחרות ה-24 שעות של לה-מאן. הניסיון נחל הצלחה מסחררת, וה-GT - שכונתה אז GT40 (המספר מציין את גובהה באינצ'ים) - הפכה לאגדה: לפני כשנתיים אחת ה-GT הקלאסיות נמכרה תמורת סכום חסר-תקדים של 44 מיליון שקלים. בשנת 2002 פורד הלהיבה את חובבי הרכב עם דגם התצוגה GT, ושנתיים מאוחר יותר ייצרה אותו במהדורה מוגבלת של כ-4,000 יחידות.
בעוד ה-GT הקודמת הציגה מראה רטרו נאמן למקור משנות ה-60, הפעם פורד בחרה לבצע אבולוציה לעיצוב. ביצרנית מסבירים כי ההשפעה הגדולה ביותר לעיצוב החדש הגיעה ממנהרת הרוח - הצורך להציע את העיצוב בעל היעילות האווירודינמית הטובה ביותר, מה שמשפיע על הביצועים וכושר ההצמדה של המכונית (יציבות במהירות גבוהה).
המכונית החדשה תיוצר מחומרים קלים - מרכב סיבי פחמן ורכיבי שלדה מאלומיניום - ותהיה אחת ממכוניות הכביש החזקות ביותר בתולדות פורד: היא מצוידת במנוע אקו-בוסט בנפח 3.5 ליטר, שישה צילינדרים ב-V וצמד מגדשי טורבו. יחידת הכוח, שממוקמת במרכז מאחורי המושבים, תפיק "600 כ"ס לפחות", ומשודכת לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת מצמד. הכוח עובר לגלגלים האחוריים, ועל הקשר לכביש יופקדו צמיגי מישלן פיילוט סופר ספורט קאפ 2 שפותחו במיוחד עבור ה-GT עם חישוקי "22. פורד לא פרסמה בשלב זה מחיר או מפרט טכני מלא של המכונית, ובפרט נתוני ביצועים.
נחש צפע למסלול
לצד ה-GT, פורד חשפה גרסה סופר-ספורטיבית של המוסטנג החדשה, עם שיפורים של סדנת שלבי. קוראים לה GT350R, והיא מבוססת על ה-GT350 שהוצגה לפני חודשים ספורים. ה-R מיועדת לחובבי נהיגת מסלול (אך תורשה לנוע גם בכביש ציבורי). בהתאם, יש לה צמיגי מישלן פיילוט ספורט קאפ 2 שפותחו במיוחד, חישוקי "19 מסיבי פחמן שחוסכים שישה ק"ג כל אחד ודיפרנציאל מוגבל החלקה מסוג טורסן.
וכוח? גם זה לא חסר: ה-GT350R מצוידת במנוע ה-V8 האטמוספרי החזק ביותר בתולדות פורד - עם "יותר מ-500 כ"ס ויותר מ-55 קג"מ", כך על-פי היצרנית. כיאה לגרסת מסלול, ה-R מוותרת על מרבית המותרות - מזגן, מערכת שמע, מושבים אחוריים, בידוד רעשים ומשתיקי קול במערכת הפליטה - כולם ירדו לטובת חסכון של יותר מ-60 ק"ג במשקל העצמי. למכונית גם מרכב אווירודינמי יותר באמצעות שינויי עיצוב והתקנת ספויילרים מיוחדים, מערכת בלימה משודרגת וכיול מתלים חדש.
טנדר ביצועים
גם את חובבי נהיגת השטח פורד לא מקפחת. לצד ה-GT והשלבי החדשות, היצרנית הציגה גם דגם ביצועים המבוסס על טנדר ה-F-150 החדש. הוא נקרא רפטור (Raptor, "עוף דורס"), ומיועד לחובבי נהיגת שטח ספורטיבית.
ל-F-150 הספורטיבי מנוע אקו-בוסט בנפח 3.5 ליטר עם יותר מ-411 כ"ס ויותר מ-60 קג"מ, תיבת 10 הילוכים אוטומטית, מתלים ספורטיביים וצמיגי שטח עם חישוקי "17. כמו יתר גרסאות ה-F-150 החדש, יש לו מרכב אלומיניום שהפחית משקלו העצמי ביותר מ-220 ק"ג לעומת ה-F הקודם. הרפטור מציע עיצוב אגרסיבי יותר, וגם מרכב רחב יותר ב-15 ס"מ, לשיפור היציבות בשטח.
ומה עם ישראל? מחברת דלק מוטורס, יבואנית פורד, נמסר ל-ynet כי לפי שעה אין תוכניות לשיווק שלושת הדגמים בישראל. עם זאת, ביבואנית עדיין שוקלים את שיווק גרסאות השלבי של המוסטנג, לצד דגמי הארבעה ושמונה צילינדרים שיושקו אצלנו באמצע השנה.