8 רעיונות שישכנעו את הילדים לאכול פירות וירקות
הם אומרים "איכס" על עגבנייה ועושים פרצוף נגעל בכל פעם שהם רואים מלפפון או, חלילה, קולורבי? לדיאטניות שלנו יש כמה רעיונות למשחקים קלילים שישכנעו את הילדים לטעום, ואולי אפילו לאכול, ירקות
ילדים רבים נמנעים מאכילה של פירות וירקות, אשר חשיבותם לבריאות וגדילת הילד ידועה לכל הורה. ההורים המודאגים מנסים לשכנע, לעשות מניפולציות ולהכריח את הילד לשלב אותם בתזונה, אך לרוב גישה זו אינה מצליחה והילד אף יוצר ריחוק ורתיעה מאכילת הפירות והירקות.
<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים>>
איך אפשר בכל זאת לדבר אל קיבתם של הילדים ולגרום להם לרצות לטעום, ולאחר מכן לאכול, מהיצע הפירות והירקות? נסו לשחק איתם ב"משחקי פירות וירקות", וכך לגרות את הרצון לטעום ולהתעניין מיוזמתם. המשחק "מדבר" בשפת הילד ומאפשר חשיפה לפירות וירקות בצורה מזמינה ולא מאיימת. ייתכן ואף המשחק יעודד את הילד לטעום ולהתנסות בירקות שסירב לאכול מצלחתו עד כה. אך גם אם המשחק לא יגרום לו ממש לאכול מהירקות בשלב זה, עצם המשחק והעיסוק בירקות יקרב את הילד צעד אחד קדימה בכיוון הטעימה.
להלן שמונה רעיונות למשחק, אך האפשרויות הן, כמובן, אינסופיות:
1. משחק תפקידים
הירקות והפירות "לובשים" דמויות אהובות על הילדים. דרך הירקות ההורה, יחד עם הילד, מספר סיפור מהחיים או מהדמיון. לדוגמה: הגזר והמלפפון יצאו לטיול ושיחקו בגינה ופתאום פגשו את מר כרובית. שיחקו, התחבקו והביתה חזרו - הישר לתוך הפה.
2. משחקי דמיון
לילדים יש דמיון מפותח, המשתלב בכל משחק שלהם. גם הפירות והירקות יכולים להשתלב כחלק מהמשחק וכחלק מהתסריט שהילד בונה: הוא מזמין את הבובות לארוחה ומכין להן סלט ירקות או פירות, משחק בחול עם כפות ודליים ומבשל תבשילים דמיוניים כמו מרק ירקות וכדומה. המשחק מאפשר לילדים טעימה דמיונית של אותם מאכלים ויכול לעזור להוריד את ההתנגדות הראשונית עם המאכלים האמיתיים.
3. הגנן המסור
גידול פירות וירקות בבית יכול לסייע מאוד. בדרך זו הילד נחשף לירקות ופירות בדרך שונה, דרך החוויה של גידולם, הטיפול והקטיף שלהם, דבר שיכול לעורר את הרצון לטעום. אפשר לזרוע באדנית עגבניות שרי, ענבים, סלרי, חציל ועוד - הכל על פי העונה.
4. יצירה עם ירקות ופירות
ההורה עם הילד חותכים ירקות ופירות בצורות שונות ומתחילים ליצור מהם דמויות ומקומות. לדוגמה, פרח מגמבה, גבעול ממלפפון, בית עם גג מפטריה, אופנים משילוב כמה פירות וכדומה. היצירה עם ירקות היא בלתי מוגבלת, מאפשרת לפתח את הדימיון, לגעת בירקות ובסיום אולי אף לאכול אותם.
5. "מאסטר שף"
ההורה משתף את הילד בהכנת ארוחת הערב על ידי שילוב הירקות במאכלים שונים. לדוגמה, הכנת פרצוף ירק בחביתה, "כריך אוטו" עם הגה וגלגלים מירקות, פיצה ועליה צורות גיאומטריות מירקות ועוד.
6. מי אני?
ניחוש בעיניים עצומות: הילד מתבקש לעצום עיניים, כאשר ההורה שם בידיו ירק/פרי כלשהו ומבקש ממנו לנחש מהו על ידי שימוש בחושיו, חוש המישוש וחוש הטעם. אפשר גם להתחלף בתפקידים, כך שהילד יבקש מההורה לחוש ולנחש מהו הירק/הפרי.
7. "מבחן אומץ"
הילד עומד בפני מבחן אומץ פעם בשבוע. במבחן בוחנים את האומץ לטעום פרי או ירק מסויים.
אבל אין הכוונה לפרי שלם, אלא לביס קטנטן, וכשזה מצליח, מנסים להגדיל את הביס קצת יותר. אפשר להקל על הנסיינים האמיצים ולשלב את הירקות במאכלים מוכרים, לדוגמה אבוקדו עם גבינה לבנה, כך שבהתחלה הטעם הדומיננטי הוא של הגבינה ובהדרגה משנים את היחסים.
8. ערבובי צבעים
משחק המתבסס על צבעם המגוון של הפירות והירקות. הורה יחד עם הילד יכול להכין שייק/מיץ במגוון צבעים ומרקמים על פי בקשתו של הילד, ותוך כדי הערבוב הילד מנסה לנחש מה הצבע שיתקבל משילוב של הפירות והירקות שמוכנסים לכלי. מיץ או שייק היא דרך מהנה וטעימה לאכול פירות וירקות. חשוב לזכור כי המטרה היא חשיפה וטעימה של פירות וירקות, כך שאפילו ניתן להכין מילקשייק עם גלידה או יוגורט ולשלב מעט מאוד פרי/ירק בשלב הראשון, ובהדרגה לשנות את היחסים.
הכותבות הן דיאטניות קליניות וספורט, מרכז לרפואת ספורט 'מדיקס'