בוגאטי ויירון - הסוף למכונית החזקה והמהירה בעולם
הוויירון האחרונה בהחלט תוצג בתערוכת ז'נבה בחודש הבא, קרוב לעשור אחרי שמפגן היכולת המרשים של פולקסווגן יצא לדרך. קבלו פרידה צבעונית
יצירת פאר מוטורית שלא תחזור על עצמה, או מפגן של מגלומניה סרת טעם? בוגאטי ויירון, שייצורה החל בשנת 2005, יורדת מפס הייצור. מכונית, שהפכה להרבה יותר מפח עם ארבעה גלגלים - לאייקון מוטורי, מילה נרדפת לכוח ומהירות, לבזבזנות, יוקר ופערים חברתיים. הכל, ביחד, באגדה שתהפוך מבלי ספק לרכב אספנות רב ערך.
עוד על הוויירון:
- רוצים בוגאטי ויירון? יש לנו הוראות בניה עבורכם
- בוגאטי עוברת לירוק עם הנעת כלאיים?
- הכי מהירה בלי גג: בוגאטי גראנד ספורט
הכל התחיל עוד בסוף שנות ה-90, כאשר בפולקסווגן רכשו את מותג בוגאטי. למרות השם האיטלקי, מדובר במקור ביצרנית רכב צרפתית - שהוקמה על-ידי מהגר איטלקי בשם אטורה בוגאטי. אחרי ניסיון כושל להחיות את המותג בשנות ה-90 על-ידי משקיעים איטלקים, פולקסווגן רכשה אותו וקבעה לעצמה יעד שאפתני: להשיק את המכונית היוקרתית, מהירה וחזקה ביותר בעולם. הוויירון, בשמה המלאה "ויירון EB 16.4", נקראת על שם מהנדס בוגאטי פייר ויירון, EB על-שם אטורה בוגאטי, ו-16.4 עבור 16 צילינדרים ו-4 מגדשי טורבו.
הבית של בוגאטי בצרפת:
הקשיים לא איחרו לבוא. ההספק האדיר - 1,001 כ"ס בדגמים המוקדמים ועד 1,217 כ"ס בדגמים המאוחרים - חייב את פולקסווגן לפתור שורה של בעיות. בלמים, קירור ולא פחות חשוב - צמיגים שיצליחו להשאיר את המכונית צמודה לקרקע גם במהירויות דימיוניות של יותר מ-400 קמ"ש. כאלו אגב לא היו אז, ופולקסווגן נאלצה לפתח אותם במיוחד בסיוע מישלן. כתוצאה מכך, מחיר כל צמיג בוויירון מוערך בלמעלה מ-25 אלף דולר.
בוגאטי ויירון פוגשת את טופ-גיר:
כל הקשיים הללו נפתרו לבסוף עד לשנת 2005, אז החל הייצור - והוויירון הפכה מיד לסנסציה. מכונית סדרתית (בערך) עם 1,001 כ"ס הייתה אז דבר בלתי נתפס, ועוד פחות מכך המהירות המרבית: 407 קמ"ש. מאוחר יותר הוויירון שודרגה ואף שברה שיא גינס של 431.072 קמ"ש, וגרסת הרודסטר שיא למכוניות פתוחות של 408.84 קמ"ש.
שם מלא | בוגאטי ויירון EB 16.4 |
מספר צילינדרים | 16 |
מספר מגדשי טורבו | 4 |
נפח מנוע | 8.0 ליטר |
הספק מרבי | 1,001 כ"ס (1,217 בגרסת סופר ספורט) |
הנעה | כפולה קבועה |
תיבת הילוכים | רובוטית מצמד כפול, 7 יחסי העברה |
מהירות מרבית | 407 קמ"ש (431 קמ"ש בסופר ספורט) |
100-0 קמ"ש | 2.46 שניות (2.2 בסופר ספורט) |
תצרוכת דלק ב-400 קמ"ש | 5.3 ליטר לדקה (1.28 ק"מ לליטר) |
אורך | 446 ס"מ |
רוחב | 200 ס"מ |
גובה | 120 ס"מ |
בסיס גלגלים | 271 ס"מ |
משקל עצמי | 1,888 ק"ג |
מחיר התחלתי | 1.7 מיליון דולר (2.7 מיליון לסופר ספורט) |
והיו עוד כמה שיאים. תג המחיר למשל, שעמד על 1.7 מיליון דולר לדגם "בסיס", והרקיע שחקים ליותר מ-3 מיליון דולר למהדורות מיוחדות - מהן היו לא מעט לאורך הדרך. הוויירון גם שברה שיא למספר צילינדרים ברכב סדרתי מודרני - 16 בתצורת W ייחודית (שני V8 מחוברים), והייתה מהמכוניות הבולטות שקידמו את תיבת המצמד הכפול הרובוטית, כיום תיבה נפוצה במכוניות עממיות, אך ממש לא המצב לפני עשור כשהוצגה.
ומה בעתיד?
בוגאטי עוד לא אמרה את המילה האחרונה, וצפויה להציג יורשת לוויירון בשנים הקרובות. שמועות מוקדמות דיברו על כך שבפולקסווגן רוצים הפעם מכונית סאלון מהודרת וחזקה בסגנון הרויאל הקלאסית, אך נראה כי לבסוף בחרו ביורשת ישירה למכונית האקזוטית שהחזירה את המותג לחיים - שוב עם מנוע מרכזי ושני מושבים, שוב עם הספק אדיר ומהירות בלתי נתפסת. וכן, אנחנו שוב לא יכולים לחכות.