תקלה או פיגוע טרור: מה הפיל את המטוס?
בצרפת ממשיכים לפענח את הקופסה השחורה שתיעדה את השיחות בין הטייסים במטוס שהתרסק באלפים. "ניו יורק טיימס": אחד הטייסים ננעל מחוץ לקוקפיט לפני שהמטוס החל לאבד גובה. "לטייס המשנה היה ותק של שנה"
הרשויות בצרפת שחוקרות את התרסקות המטוס הגרמני בהרי האלפים הודיעו כי כל האפשרויות נבדקות - כולל האפשרות שמדובר בפיגוע טרור. הלילה (יום ה') התגברה עוד יותר התעלומה סביב התאונה האווירית לאחר שהעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" דיווח כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 הגרמני של חברת "ג'רמן ווינגס" נותר נעול מחוץ לתא הטייס (קוקפיט). על פי העיתון, הטייס יצא מהקוקפיט דקות לפני שהמטוס החל לאבד גובה ובסופו של דבר התרסק.
עוד חדשות בעולם :
רשימת אסירים מאושוויץ נמצאה בבי"ס פולני
"הטייס דפק על הדלת ולא נענה בתשובה. הוא היכה על הדלת בחוזקה, ועדיין לא הייתה תשובה", סיפר לעיתון האמריקני גורם המעורב בחקירת התרסקות המטוס בהתבסס על הקופסה השחורה שנמצאה ובה תיעוד השיחות בתוך תא הטייס. הוא הוסיף: "אפשר היה לשמוע איך הוא מנסה לפרוץ את הדלת". הגורם הבכיר אמר כי תחילה השיחה בין הטייסים הייתה מאוד רגועה, אך אז נשמע כי אחד הטייסים יצא מהקוקפיט ולא הצליח להיכנס שוב.
טיסה 9525 יצאה מברצלונה ועשתה את דרכה לדיסלדורף בגרמניה, אולם מסיבה שאינה ברורה החלה לאבד גובה ובסופו של דבר התרסקה בהרי האלפים הצרפתיים ועליה 150 נוסעים ואנשי צוות.
התרחישים: מה גרם להתרסקות?
מוקדם עדיין לקבוע כמובן מה גרם להתרסקות המטוס, ולשם כך יש לסיים לנתח את הנתונים בקופסה השחורה שנמצאה ובזו שעדיין לא נמצאה. עם זאת, אלה כמה מהאפשרויות שהעלו מומחים ביומיים האחרונים:
הפחתת לחץ פתאומית - המטוס שהתרסק טס בממוצע 5.3 פעמים ביום ב-24 השנים האחרונות. לא מדובר במספר טיסות יוצא דופן למטוס לטווחים קצרים ובינוניים באירופה, אבל הוא בכל זאת נמצא מהבחינה הזו בקצה הגבוה של הסקאלה. כל מחזור של המראה ונחיתה ועליית הלחץ והפחתת הלחץ הקשורות בו, מוסיפים לחץ לחלק החיצוני של המטוס.
מטוסים שטסים בנתיבים קצרים ושגרתיים עוברים מספר גדול יותר של מחזורים כאלה מאשר מטוסים שטסים למרחקים ארוכים. כך למשל ב-1988 מטוס בואינג 737 של חברת "אלוהה אירליינס", שהיה בשימוש 19 שנה וששימש לטיסות קבועות וקצרות בהוואי, איבד חלק גדול מהגג שלו. בדיעבד הסתבר ששחיקה וקורוזיה של גוף המתכת של המטוס גרמו לכך.
טיסה 9525 איבדה גובה במהירות הגבוהה פי שניים מאיבוד הגובה המקובל בנחיתה. אם התחוללה ירידה מהירה בלחץ האוויר - בין שכתוצאה משחיקת המתכת או בין שכתוצאה מפצצה - הצעד הצעד הראשון שהיו נוקטים הטייסים, סביר להניח, הוא להנמיך טוס לגובה של פחות מ-3,000 מטר, שבו ניתן לנשום. מסכות החמצן שיורדות מעל ראשי הנוסעים במקרה חירום מספקות חמצן לכעשר דקות בלבד, ולכן ירידה מהירה שכזו יכולה הייתה להביא את המטוס בזמן לגובה שבו ניתן לנשום.
תקלה טכנית - למטוסי "איירבוס" יש תא טייס מהמתוחכמים ביותר שקיימים. עם זאת, בעבר התגלעו בעיות עם חלק מהמרכיבים שם. התרסקות טיסה 447 של "אייר פראנס" ב-2009 אירעה משום שהטייסים קיבלו נתונים שגויים על מהירות הטיסה כשהמטוס נכנס לתוך סערה. בנובמבר אשתקד איבד מטוס "לופטהנזה A321" - הגרסה המעט גדולה יותר של מטוס ה-A320 שהתרסק שלשום - כ-1,200 מטר גובה בתוך דקה, אחרי שהטייס האוטומטי היטה את חלקו הקדמי של המטוס באופן לא צפוי. בעקבות האירוע הזה פרסמה הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה אזהרה לטייסים מפני האפשרות לטעות בזווית של חיישנים במטוס.
טרור - לפי שעה אין שום אינדיקציה לכך שההתרסקות אירעה כתוצאה מפעולה מכוונת, אבל לא ניתן לשלול זאת לגמרי.
ארה"ב וגרמניה הדגישו כי לא נראה שמדובר בטרור, וחברת התעופה "ג'רמן וינגס" מסרה כי הנחת העבודה היא שמדובר בתאונה, וכי כל טענה אחרת היא בגדר ספקולציה בלבד.
טעות אנוש - הטייסים עלולים היו להכניס בטעות, באופן כלשהו, את המטוס למצב של צלילה מבלי להצליח להשתלט עליו בחזרה. אפשרות אחרת היא שהטייסים היו מרוכזים כל כך במשימתם להוריד את המטוס אל מתחת לגובה של שלושה קילומטר, שהם לא הבינו עד כמה הם קרובים להרים, וכשהבינו זאת - כבר היה מאוחר מדי.
אסון המטוס - עדכונים אחרונים:
חברת התעופה הגרמנית "לופטהנזה" הודיעה כי טייס המשנה התחיל לעבוד בחברת הבת שלה "ג'רמן ווינגס" בספטמבר 2013 מיד לאחר שסיים את הכשרתו, ומאחוריו 630 שעות טיסה. קברניט המטוס טס יותר מ-6,000 שעות והחל את עבודתו ב"ג'רמן ווינגס" מאז מאי 2014. קודם לכן הוא עבד ב"לופטהנזה" וב"קונדור".
"לופטהנזה" הודיעה שתטיס קרובי משפחה וחברים של הנספים בהתרסקות המטוס מברצלונה ומדיסלדורף למרסיי, ותדאג להסעתם קרוב ככל האפשר למקום ההתרסקות. הקרובים יקבלו סיוע במרכז תמיכה במרסיי ויעודכנו באופן אישי על ממצאי החקירה.
חברת "ג'רמן ווינגס" מסרה כי 72 מנוסעי המטוס היו אזרחים גרמניים, בהם 16 תלמידים ששבו מטיול בית ספר.
ממשלת ספרד מסרה כי 51 מהנוסעים היו אזרחי ארצה. יתר קורבנות המטוס הגיעו מאוסטרליה, ארגנטינה, בריטניה, איראן, ונצואלה, ארצות הברית, הולנד, קולומביה, מכסיקו, יפן, דנמק וישראל. ההרוג הישראלי הוא אייל באום, איש עסקים מהוד השרון שהתגורר בברצלונה. באום היה בן 39 במותו.
רמי ג'וטי מרשות התעופה הצרפתית שחוקרת את האסון האווירי אמר שהקופסה השחורה השנייה, זו שתיעדה את כל נתוני הטיסה, עדיין לא נמצאה. בכל מקרה, הוא פסל את האפשרות שאירע פיצוץ במטוס. "המטוס טס עד הרגע האחרון", הוא אמר.
סרטון וידאו של חברת "איירבוס" שעלה לרשת מראה כיצד אפשר לפרוץ לתוך תא טייס כשננעלים מחוצה לו.