שתף קטע נבחר

 
עיצוב: הלל הדר

ממתי מותר חמץ - ומתי חוגגים את המימונה?

השנה חל מוצאי שביעי של פסח בערב שבת ובשבת. האם זה אומר שהחג מתבטל השנה? אם לא, מתי חוגגים אותו, ומה הטעם?

שאלה:

 

מוצאי שביעי של פסח יחול השנה בערב שבת (מחר). מתי חוגגים את המימונה? האם היא מתבטלת השנה? מתי מותר לחזור ולבשל מאכלי חמץ? (שני, תל אביב).

 

 

תשובה:

 

המימונה במקורה הוא חג עממי במסורת יהדות מרוקו, אשר מציינים אותו במוצאי "שביעי של פסח". בארץ, בדרך כלל, חוגגים בכ"ב בניסן (שביעי של פסח הוא בכ"א ניסן), ואילו בחו"ל הוא חל בכ"ג ניסן, מכיוון שבחו"ל נוהגים יומיים של ח. (היום השני ככל החגים בחו"ל – מכונה "יום טוב שני של גלויות").

 

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

ישנם מספר הסברים לחג זה, יש אומרים שהוא מלשון "מאמינים", והכוונה, מכיוון שבחודש ניסן נגאלו ישראל ממצרים, ובניסן עתידים להיגאל (מסכת ראש השנה דף יא, א); ומאחר וכבר עבר רוב חודש ניסן, והגאולה השלמה עדיין לא הגיעה – בחגיגה זו מביעים את האמונה בגאולה. הסבר נוסף הוא שבאיסרו חג פסח נפטר רבי מיימון, אביו של הרמב"ם זצ"ל, שחי ופעל גם במרוקו.

 

בגלל שנהגו כבוד זה בזה

אחד ההסברים לקיומו של החג באופן שאנו מכירים (אירוח ואכילת מאכלי בצק) - נובע מהזהירות היתרה שהייתה מקובלת במהלך ימות הפסח, שבו נזהרו שלא לאכול איש אצל רעהו, בגלל שוני במנהגים הקשורים להימנעות מחמץ וכיוצא בו. לכן, מיד לאחר פסח היו מארחים איש את רעהו, כדי להראות שמי שלא אכלו אצלו בפסח, לא היה בגלל איבה - אלא בגלל חומרה, והנה עתה הם אוכלים איש ממאכלי רעהו.

 

השנה, מכיוון שמוצאי שביעי של פסח חל בשבת, ועדיין אי אפשר לאפות, לבשל ולהכין מאכלי חמץ, גם בגלל

שאין חמץ בבית, וגם בגלל שאי אפשר לבשל ולאפות בשבת – דוחים את החגיגה למוצאי השבת ויום ראשון שלאחריו – כ"ג בניסן.

 

במקרה זה, גם תחול המימונה באותו היום שבו מציינים אותו בחו"ל, שכן, כפי שכתבנו בתחילה – בחו"ל לעולם מציינים אותו בכ"ג בניסן.

 

שימו לב:

א'. שביעי של פסח חל השנה ביום ששי, ולכן יש להכין היום (ה') "עירוב תבשילין".

 

ב'. אין לאכול חמץ עד מוצאי השבת!

 

ג'. גם לאשכנזים מותר בשבת לאכול קטניות, ויש מקילים גם לבשלם ביום טוב לצורך שבת. 

 

  • לאחרונה יצא ספרו של הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר, "אור כוכב" - רעיונות לפרשת השבוע ולמועדים, ושו"תים בענייני דיומא.

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין, "ידיעות אחרונות"
גם השנה תהיה מימונה
צילום: חיים הורנשטיין, "ידיעות אחרונות"
מומלצים