אודי TT במבחן דרכים: קדמה באמצעות אבולוציה
אודי הדהימה רבים כשהחלה לייצר את ה-TT ב-1998, אלא שמאז כמעט ולא עודכן המראה פורץ הדרך. האם מצליח הדור השלישי לחדש וחשוב יותר - האם אחרי 17 שנים הוא עדיין מצליח לרגש?
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: ספורטיביות קומפקטיות
- מתחרות לדוגמה: ב.מ.וו M235i, מרצדס A 45 AMG
- מחיר התחלתי: 356 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 385 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
המקום היחיד כמעט בו אודי מפגינה נועזות הוא תא הנוסעים החדש לחלוטין, ובעיקר בגלל ממשק המשתמש החדשני. הקונסולה הקדמית מינימליסטית, ואת השליטה בכמעט כל מערכות הרכב תבצעו מגלגל ההגה, בסיוע מסך מולטימדיה מרשים שמחליף את לוח המחוונים המקובל. יש כאן כמעט אין סוף אפשרויות תצוגה ומידע, אך תפעול המערכת דורש זמן הסתגלות ממושך למדי, ואינו לגמרי אינטואיטיבי. גם מתג כיבוי והדלקת מערכת השמע ממוקם לא כראוי, ותפעול פתחי האיוורור ומערכת המיזוג (היפהפיים) רחוק מלהיות מושלם.
האיכות לעומת זאת מרשימה בהחלט, עם חומרים באיכות גבוהה והרכבה טובה בדרך כלל. היצע המקום הוא סיפור אחר - נהג ונוסע, זה פחות או יותר כל מה שניתן להכניס ב-TT. זאת, למרות שהיא מציעה צמד מושבים אחוריים המוגדרים אמנם כראויים לשימוש בני אנוש, אך בכנות ראויה לציון מסייגת אודי כי מומלץ להם להיות נמוכים מ-1.45 מ'. אכן כנות, אבל גם אופטימיות, שכן גם לנמוכים יותר לא היינו ממליצים לנסות את המושבים מאחור. תא המטען מציע נפח ונוחות שימוש מספקים, גם אם לא נדיבים במיוחד.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של ה-TT נוקשה כצפוי, אך בהתחשב בייעוד הספורטיבי ובחישוקי וצמיגי "18 אופציונליים, הוא יותר מסביר. נוחות הנסיעה בעיר טובה בסך הכל, אך מחוץ לעיר - ועל כבישים שאינם סלולים היטב - ה-TT נוטה לקפץ ולעייף ככל שהמהירות עולה. לכך אחראי בסיס גלגלים קצרצר (250.5 ס"מ בלבד, פחות ממכוניות סופר-מיני אחדות). ובכל זאת, הנוחות הכללית טובה תודות למושב נהג מוצלח, הגם שאינו נהנה מתמיכה צדית ראויה. כושר התמרון סביר, ההיגוי קל ומהיר מאוד (אך לא לגמרי מדויק) והראות החוצה סבירה. בידוד הרעשים טוב, למעט רעשי צמיגים חריגים.
3. מנוע ותיבת הילוכים
ה-TT כפולת ההנעה שבמבחן מצוידת במנוע 2.0 ליטר מוגדש עם 230 כ"ס ו-37.7 קג"מ, ובתיבת שישה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד. מנוע הטורבו גמיש כצפוי ומציע ביצועים מכובדים מאוד. תיבת ההילוכים מהירה מאוד להגיב, והעברות ההילוכים בה חלקות - טוב בפירוש מתיבת השבעה הילוכים של הקונצרן. עם זאת, היא עדיין מתאפיינת בשיהוי קל ורעידות ביציאה מהמקום ומהירות זחילה.
הביצועים טובים מאוד, אם כי יש לזכור כי בקטגוריה - ובמחיר הרכישה - אליה היא שייכת, יש זריזות יותר. ואם כבר משווים, ה-A45 AMG של מרצדס (היקרה יותר) וה-M235i של ב.מ.וו (הזולה ממנה) מציעות מנוע בעל אופי ספורטיבי (וקולני) יותר. אודי ציידה אמנם את ה-TT בפס-קול מרשים בהעברת הילוך אגרסיבית, אך זה לא הופך את המנוע ל"קרבי" יותר. תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 8.7 ק"מ לליטר, נמוך ב-44% מנתון המעבדה
(15.6 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 195 |
דרגת זיהום | 9 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
4. התנהגות ואבזור בטיחות
ה-TT מעולם לא נחשבה לבעלת התנהגות כביש ספורטיבית במיוחד, אך נראה כי אודי עשתה מאמץ גדול כדי לשפר זאת. לקופה הקטנה אחיזת כביש גבוהה וזוויות גלגול צנועות, ובסיוע מערכת הנעה כפולה יעילה ניתן לחלוף על פני דרכים מפותלות בתחושת ביטחון גבוהה. עם זאת, ההיגוי קל מדי ובעל תגבור לא לינארי שפוגע בדיוק ובבטחון - והוא אינו מהיר כמצופה ממערכת עם יחס העברה משתנה. מערכת הסיוע האקטיבית למניעת סטייה מנתיב שמפעילה את ההיגוי בעומס קל, מפריעה דווקא.
כושר הבלימה של המכונית, גם תחת עומס כבד, היה טוב מאוד - הן מבחינת תחושה ודיוק והן מבחינת עוצמה. ה-TT מפגינה עם זאת רגישות לבלימה בסיבוב (שוב, בסיס הגלגלים הקצר) ועשויה להפתיע נהגים לא מנוסים. ובסך הכל, היא מקנה תחושה יותר של ספורטיבית קומפקטית, מאשר מכונית ספורט של ממש. רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובקרת יציבות תקנית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכה רק לארבעה כוכבים, אך יש לשים לב שהדגם הוא ראשון (ויחיד עד כה) להיבחן בשיטת מבחן חדשה ומחמירה יותר.
דירוג בטיחות לפי משרד התחבורה - 2 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
בקרת סטייה מנתיב |
מערכות עזר לבלם |
חיישני לחץ אוויר בצמיגים |
תאורה אוטומטית בנסיעה קדימה |
5. אבזור ומחיר
נקודה כואבת באופן גורף כאשר מתייחסים למכוניות ספורטיביות בישראל, אבל במקרה של ה-TT, כואבת עוד יותר בהשוואה למתחרותיה הישירות. ה-TT שהתייצבה למבחן עולה 385 אלף שקלים - 356 אלף ועוד 16.5 אלף שקלים עבור הנעה כפולה. חבילת אבזור הכוללת כניסה והנעה ללא מפתח, מראות מתקפלות חשמלית עם חימום וחישוקי "18 (עם צמיגים באותו רוחב - 245), מעלה את המחיר עוד יותר. עשרות אלפי שקלים יותר מאודי S3 עם מפרט דומה.
בתמורה תקבלו מערכת מולטימדיה עם חיבור USB (סוף-סוף), AUX ובלוטות', מראה מרכזית נגד סינוור, בקרת אקלים מפוצלת, חישוקי "18 קלים, פנסי קסנון, חיישני אורות וגשם, וריפודי עור ואלקנטרה. מדובר באבזור עשיר אך סביר ביחס למחיר הגבוה.
ציון כולל וסיכום
+ ביצועים, יכולת דינמית
- מחיר, מרווח, היגוי
ולבסוף: ה-TT החדשה היא כעת מכונת נהיגה מרשימה למדי, וטובה ללא ספק מקודמתה. אבל היא אינה מצטיינת הקטגוריה, ולא מסוגלת להתמודד מול מכוניות ספורט מתחרות כמו ב.מ.וו M235i. עבור מי שאוהב את העיצוב ורוצה רכב מהיר ואיכותי, ה-TT היא בחירה בהחלט ראויה. אך לטעמנו, ה-TT פשוט לא התקדמה מספיק - למעט תא הנוסעים - כדי להצדיק תג-מחיר כה עסיסי.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 230 כ"ס ב-4,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 37.7 קג"מ ב-1,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / רובוטית מצמד כפול, 6 הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | שלוש דלתות, קופה / ארבעה* |
אורך | 418 ס"מ |
רוחב | 183ס"מ |
גובה | 138 ס"מ |
בסיס גלגלים | 250.5 ס"מ |
משקל | 1,410 ק"ג |
נפח תא מטען | 305 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 245/40-18 עם חישוקים קלים (תוספת) |
100-0 קמ"ש | 5.3 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.6 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 8.7 ק"מ לליטר / 44%- מנתון יצרנית |
פליטת פחמן דו-חמצני | 149 גרם לק"מ |
מחיר לגרסה שנבחנה | 385,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |