התרבות הישראלית מחקה את חכמי המזרח
קל לזהות את "בטיטו" עם "המובטל בטיטו", "אסולין" היא משפחת פשע, ו"זגורי" זו אימפריה. אבל אל תשכיחו את חכם חזקיה שבתי וחבריו החכמים בני עדות המזרח, כי ככל שזהות היא דקה יותר - כן היא חשופה יותר לתהליכי הקצנה ועוינות
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כשאדם בא מן הכלום, גם אין לו מה לתת. כשאדם בא מכלום, קל להלביש עליו מה שרוצים. בקלות אפשר לזהות את משפחת שבתי עם דמות נלעגת, ולספר עליה סיפור של נחשלות. אם נחכה דור או שניים - דור עובר, דור שוכח, והנה גם הנכדים למשפחת שבתי עלולים להאמין שסבא שלהם היה יהודי נחמד עם חוכמת רחוב, הרבה חום ואהבה, אבל זהו - יותר כלום. חוץ מזה כלום.
כל מה שחדש ומעניין בעולם היהודי - בערוץ היהדות :
- "נייעס" מציג: ערבי המחמד של פוניבז'
- משגעת את הרשת: "האמא היהודייה המשוגעת"
- בלב הפרלמנט הצרפתי: מועל יד הפוך
הדור שגדל בארץ לא שמע ברובו על חכם חזקיה שבתי. יש לו ודאי איזה סנטימנט לעולם שהיה, אבל אין שום מידע עליו. וכך קל לזהות את "בטיטו" עם "המובטל בטיטו", ולא עם חכם נחמן בטיטו, שכתב יחד עם חכם חזקיה שבתי את הפירוש "מעם לועז". וכן על זו הדרך - "אסולין" היא משפחת פשע, ו"זגורי" זו אימפריה.
ב"זגורי אימפריה" מציצה מפעם לפעם על הקיר התמונה של ה"אביר יעקב" - רבי יעקב אבוחצירא - אבל כמה אנשים צעירים יכולים להגיד משהו מעניין על אחד מספריו הרבים?
הסיפור האמיתי של משפחת שבתי מתחיל בסלוניקי, משם עלתה לארץ בשנת 1862, והתיישבה בירושלים. כבר
בתפקידו התמודד עם שינוי השלטון בעקבות מהפכת הטורקים הצעירים, והחלת הגיוס הצבאי גם על יהודים, וחכם חזקיה שבתי עמד על המשמר והגן על הקהילה. הוא דאג לשחרור שלוש-מאות תלמידי חכמים מעבודת כפייה, והציל את בית העלמין היהודי מחורבן. בשנת 1926 הוא שב לירושלים, כיהן כראש אב בתי הדין, ייסד את ישיבת "שערי אורה" – ועמד בראשה.
למלא את החלל
החלל האדיר שנפער בזהות הנכדים למשפחת שבתי, לא נשאר ריק. כמו כאב רפאים בחלק החסר של איבר קטוע, הכאב הולך ומתגבר.
את החלל הזה יכולים למלא רגשות שליליים. ואכן, ככל שזהות היא דקה וחד-ממדית יותר - כן היא חשופה יותר לתהליכי הקצנה ועוינות.
את החלל הזה יכולים למלא גם סיסמאות של "החזרת העטרה ליושנה", שעלולות להוות כר נוח למניפולציה של חזרה לעבר מדומיין, שבסופו תמצא את עצמך עם תלבושת, מנהגים ותפיסות עולם שאף פעם לא היו חלק מעברך.
אין פה שיח של אשמה, גם לא התבכיינות על מה שלקחו לנו. יש פה הצעה לרדת שוב במדרגות המטוס, ולפתוח את הדלת לעולם עשיר, רב-גוני, מעניין; עולם של חיים שלמים, שיכול להיות עבורנו נכס אדיר ומקור השראה לחיים שלנו פה היום במדינת ישראל.
אסור לשכוח, אסור להשכיח
את הסיפור האמיתי על משפחת שבתי אי אפשר לראות בסרטים, אבל אפשר לקרוא עליו באתר "החכם היומי" - מאגר מידע אינטרנטי נגיש על חכמי ישראל בדורות האחרונים, שאני בין מקימיו. בכל יום אפשר ללמוד דף על חכם אחר, שאותו יום הוא מועד פקידתו. יום ועוד יום נאספים אבני הזיכרון שהתפזרו, והמסורת היהודית העשירה של היהודים הספרדים ויהודי ארצות האסלאם, נפרשת עבורנו.
מצאתי ב"חכם היומי" פירוש יפהפה של חכם חזקיה שבתי: "ודבר זה לאהוב איש את אחיו, ולבוא לעזרתו, לא נצרך בין ישראל לחברו, אלא גם עם שכננו - האינם יהודים. צריך להיות עמהם באהבה, ולרדוף שלומם וטובתם, ודבר זה מלבד שהשכל מחייבו, גם התורה הקדושה אשר דרכיה דרכי נועם, היא מחייבת אותנו על זה.
"הלא המצרים הרעים, בני חם עובדי עבודה זרה, אשר ענונו למרבה, ולא הניחו עבודת פרך אשר לא העבידו את אומתנו כידוע, על כן זה צוותה התורה שתתעלה שלא לשנוא אותם יען מה, יען כי גרים היינו בארצם. על אחת כמה וכמה על האומות שבזמננו, שלא עובדי עבודה זרה, ויושבים בארצותם כגרים ותושבים באין מכלים. דבר שוודאי חייבים אנו להיות איתם באהבה וחיבה".
הפירוש של חכם חזקיה שבתי רלוונטי וחשוב לחברה הישראלית. מסאלח שבתי ועד חכם חזקיה שבתי - ההשכחה, ההלעגה, עלולים היו למנוע מאתנו להכיר מסורת יהודית עשירה – מסורת שאי אפשר לשכוח.
- אלי ברקת הוא סמנכ"ל חינוך של "כל ישראל חברים", וראש בית המדרש "ממזרח שמש".