שתף קטע נבחר

באיזו חברת תעופה יהיה לכם הכי צפוף?

חברות התעופה קיצצו בתאי איחסון ותאי שרותים כדי להוסיף עוד מושבים ועכשיו הן יקצצו גם במירווח הרגלים. קבלו את מצעד החברות הצפופות ביותר וצפו לבעיטות ומכות

איזיג'ט, אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה, הודיעה השבוע כי תוסיף עוד ששה מושבים במטוסי האיירבוס A320 שהיא מפעילה. מדובר בכ-80 מטוסים, המופעלים בקו לתל אביב, מתוך צי של 230 מטוסים. הגדלת מספר המושבים במטוסים תהיה במעט יותר מ-3%, מה שלא נראה כל כך נורא, אבל בפועל, כל מושב שחברת התעופה מוסיפה, מקצץ את מרווח הרגליים של הנוסעים, שגם כך איננו גדול במיוחד.

כמה מרווח פה? (צילום: סיון פרג') (צילום: סיון פרג')
כמה מרווח פה?(צילום: סיון פרג')

אבל איזג'ט איננה חברת התעופה הראשונה ובטוח שגם לא האחרונה שמחליטה להוסיף עוד מושבים במטוס. חברות תעופה עושות זאת כבר שנים.

תחילה עשו זאת באמצעות הקטנת תאי האחסון במטוס, אותם תאים שבהם יש ציוד של חברות התעופה ומקום למעילים ומזוודות של אנשי הצוות. אחר כך החליטו לקצץ במספר חדרי השירותים. חישוב קל הראה כי תא אחד תופס למעשה מקום של שלושה מושבים ובטיסות קצרות ובינוניות אפשר להסתפק בפחות או להתאפק. הוצאת תא או שניים הוסיפה במטוסים עוד 6-3 מושבים.

 

עם הזמן גילו בחברות התעופה כי אחרי שגרמו לנוסעים לעמוד בתורים בלתי נגמרים כדי לעשות פיפי, אפשר להתעלל בהם גם על ידי צמצום מרווח הרגלים, מה שמכונה בעגה המקצועית PITCH. מרווח זה נמדד בין החלק הפנימי של משענת הגב שלכם, לבין החלק החיצוני של משענת הגב של הנוסע שיושב לפניהם.

 

אז איפה יהיה לכם הכי צפוף? צפו בתרשים

(עיצוב: לוטם חצרוני) ()
(עיצוב: לוטם חצרוני)

חברות התעופה אמנם לא הציגו כל סקר שיגלה לנו שאנשים נהיו נמוכים יותר, או רזים יותר, אבל זה ממש לא עניין אותן והן פשוט הוסיפו עוד מושבים בכל דרך אפשרית ובכלל זה אפילו הפעלת מחלקות יוקרה עם מושבים של מחלקת תיירים ובלי כל תוספת מרווח לנוסעי מחלקות אלה.

 

העובדה שנוסעים רבים במטוסים צריכים כל הזמן להסתובב על המושב כדי לחפש תנוחת ישיבה נוחה, ממש לא עניינה את חברות התעופה. יחד עם זאת ישנן חברות תעופה שבכל זאת החליטו להשקיע והצטיידו במושבים חדשים, דקים יותר ובנויים בצורה כזו שהם מאפשרים יותר מקום לרגליים, או אם לדייק - לברכיים.

 

המרווח הקטן בין מושב למושב הביא ללא מעט מריבות במטוסים, ולא רק במטוסים שבהם טסים ישראלים. לא פעם כשאתם נמצאים בטיסה תראו נוסע שממש חובט במושב שלפניו, או מניח את כפות רגליו על המושב על מנת למנוע מהנוסע שלפניו להטות את המושב. קיים גם מתקן שניתן לרכוש ושבאמצעותו אתם יכולים "להדק" או "לנעול" את המושב שלפניכם כך שגם אם הנוסע מלפנים יתאמץ, הוא לא יוכל להטות את המושב ולגרום לכם לכאבי ברכיים. חברות תעופה בארצות הברית אסרו לא מכבר שימוש במתקן זה.

 

ונעבור למספרים

אתר האינטרנט SEATGURU מציג מידע רב על תצורות הישיבה במרבית חברות התעופה הגדולות בעולם, כולל הצגת המושבים הטובים יותר בכל מחלקה והמושבים שמהם צריך ממש להיזהר.

כמה צפוף בטיסות הלואו-קוסט? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כמה צפוף בטיסות הלואו-קוסט?(צילום: shutterstock)

בין השאר המושבים בשורה האחרונה בחלק מהמטוסים, שהם ממש צמודים לקיר ואי אפשר להטות בהם את המשענת, או כמעט שאי אפשר וגם המושבים שנמצאים לפני פתחי החירום שגם בהם אי אפשר להטות את המשענת. בנוסף ישנם מטוסים שבהם בליטת "סירת ההצלה" בדלתות גורמת לכך שהנוסע הצמוד לדלת מגלה כי היא ממש חוסמת לו את האפשרות לישר את הרגליים.

 

בדיקת מרווח הרגליים במטוסי החברות הטסות לישראל מגלה כי רובן מציעות מרווח ששנע בין 32-30 אינטש (81.28-76.2 סנטימטר) ורוחב המושב הממוצע עומד על 17.5 אינטש (44.45 סנטימטר).

 

מה שמעניין בבדיקה הוא לא רק מה שקורה במחלקת התיירים, אלא גם המרווח שלו זוכים במחלקת העסקים. חלק מחברות התעופה מציעות מחלקת עסקים אמיתית עם מושבי מרווחים מרווח עצום לרגליים, מושבים שלפעמים נפתחים ממש למיטה ושהם גם רחבים. לעומתן כמה חברות תעופה אירופיות, החליטו לשנמך את השרות שהן נותנות לנוסעי מחלקת העסקים בקווים בתוך אירופה וגם לטווחים בינוניים כמו ישראל, בלי להוזיל את מחירי הכרטיסים באותה המחלקה.

 

כך, למשל, בחברות לופטהנזה ואוסטריאן, המושבים במחלקת העסקים זהים למושבים במחלקת התיירים ובכלל זה המרווח בין המושבים ורוחב המושבים.

מה שנוסעים אלה מקבלים תמורת כרטיס טיסה שעולה פי שניים ויותר ממושב במחלקת התיירים הוא מושב ריק בינם לבין הנוסע שיושב באותה שלשת מושבים וגם שירות אוכל טוב יותר, אבל לא משהו שמצדיק את תוספת המחיר.

 

הם לא יכולים לישון בטיסה, לא להתרווח במושב והם הם לא יושבים בשורה הראשונה, הם גם יסבלו כל אימת שהנוסע לפניהם יחליט להטות קצת את משענת המושב שלו לאחור. או במלים אחרות, בעוד נוסע במחלקת תיירים משלם 18.5 דולר על כל סנטימטר מרווח רגליים בטיסה בין תל אביב פרנקפורט וחזרה, הנוסע במחלקת עסקים משלם 38.7 דולרים ומקבל כמעט את אותה תמורה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים