שתף קטע נבחר

 

דן ואגד - בעלות ציי הרכב הכבד הכי מזהמים

מנתונים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה עולה כי אוטובוסים של דן ואגד פולטים חלקיקים מזהמים פי 2 ויותר מחברות תחבורה אחרות כמו נתיב אקספרס וקווים. עוד עולה מהנתונים כי המשאיות של עיריית תל-אביב מזהמות פי 2 מאלו של ירושלים

"דן" חברה לתחבורה ציבורית בע"מ ו"אגד" אגודה שיתופית לתחבורה בע"מ הן בעלות ציי הרכב הכבד הגדולים המזהמים ביותר ברשימה בשנת 2014. כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (יום ד') המשרד להגנת הסביבה. 

 

המשרד להגנת הסביבה מחייב את 28 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל, בעלי 100 רכבים ויותר, להפחית את זיהום האוויר. בשלב הראשון, ציי הרכב נדרשו להציג את רמת זיהום האוויר לרכב ממוצע.

 

אוטובוסים בתחנה המרכזית בירושלים. ארכיון      (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
אוטובוסים בתחנה המרכזית בירושלים. ארכיון (צילום: אוהד צויגנברג)

 

לחברת דן צי של כ-1,300 כלי רכב כבדים ולחברת אגד צי של כ-2,700 כלי רכב

 כבדים והן החברות בעלות הציים הגדולים בישראל. פליטת החלקיקים הממוצעת לרכב אחד בציים אלה עומדת על 0.08 גרם לקילומטר נסיעה, פי 2 ויותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות כנתיב אקספרס או קווים.

 

אחרי "אגד" ו"דן" ברשימה נמצאת עיריית תל-אביב יפו המפעילה צי של כ 118 כלי רכב כבדים, מרביתם משאיות לאיסוף אשפה. לפי הנתונים, משאית איסוף אשפה ממוצעת של עיריית תל אביב יפו מזהמת פי 2 ממשאית איסוף אשפה מקבילה של עיריית ירושלים.

 

 (נתונים: המשרד להנגת הסביבה)
(נתונים: המשרד להנגת הסביבה)

 

הוראות המשרד להגנת הסביבה לציי רכב כבד מחייבות כי עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה. ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש .

 

במשרד אמרו כי ציי רכב מיושנים, ביניהם חברות התחבורה הציבורית הגדולות, יידרשו

 להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת על-ידי הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.

 

על פי הערכת ארגון OECD זיהום האוויר מתחבורה מוביל לתוספת של כ-2,500 מקרים של תמותה עודפת בישראל מדי שנה. כלי רכב כבדים המצוידים במנועי דיזל מתאפיינים בפליטה מוגברת של חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן לאוויר, ומהווים אחד הגורמים המשמעותיים לחריגות מתקני איכות האוויר. כמו כן, בשנת 2012 הודיע ארגון הבריאות העולמי, כי הפליטה ממנועי דיזל הוכחה כמסרטן ודאי לאדם.

 

דובר אגד, רון רטנר, מסר בתגובה: "אגד הינה החברה הוותיקה ביותר, בעלת הצי הגדול בישראל ולכן אין מקום להשוואתה לחברות תחבורה ציבורית אחרות הקיימות מספר שנים מועט. ממוצע פליטה של צי רכב נגזר ישירות מאורך חיי האוטובוסים בשרות. אגד אינה שולטת על קצב ההצטיידות שלה באוטובוסים, שכן המימון לרכישת צי האוטובוסים של אגד מגיע ברובו מממשלת ישראל ואורך חיי האוטובוסים שלה בפועל הינו 15 שנים. להבדיל, בקרב מפעילי התחבורה אחרים משך חיי האוטובוסים קצר יותר ועומד על כ 8 שנים, כפי שנגזר מדרישות המכרזים להפעלת אשכולות קווי שירות שבהם זכו. כך נוצר שבצי האוטובוסים של אגד קיימים גם אוטובוסים מתקני יורו 2 בעוד מפעילי תחבורה ציבורית אחרים ביססו מלכתחילה את צי האוטובוסים שלהם על יורו 4 ומעלה".

 

רטנר הוסיף: "אוטובוסים בינעירוניים, שאינם עומדים בתקנים המתקדמים, צפויים לצאת מהשירות בשנתיים הקרובות, נוכח רכש מאסיבי של אוטובוסים חדשים ומתקדמים שבוצע זה מכבר לצד כ-2,000 אוטובוסים עירוניים ומפרקיים חדישים וידידותיים לסביבה מדגמי יורו 5 ו-6, שכבר נמצאים בשירות והתקנת מאות לוכדי חלקיקים. פעולות אלו יצמצמו באופן ניכר ומיידי את ממוצע הפליטה כפי שמחייב המשרד להגנת הסביבה את אגד".

 

מחברת דן נמסר בתגובה: "במהלך העשור האחרון, פחתו הפליטות מהצי הוותיק של חברת דן ביותר מ-75% אחוזים! זאת למרות שחברת "דן" משרתת 70 שנה את הציבור , פועלת בגוש דן, סביבה בה יעילות הנסיעה נמוכה והפליטה כתוצאה מכך גבוהה ומפעילה צי מפרקיות גדול, ייחודי ושונה מהחברות אליהם הושוותה".

 

עוד אמרו בדן: "הישג זה איננו תוצר של רכישה מקרית של אוטובוס בשנה מקרית כלשהי, כפי שמיוצג בטבלה, אלא תוצר של פעילות מתמדת בהצטיידות, בניהול הצי ובתחזוקתו. כל שנה משדרגת ומחדשת החברה כ 8% מצי האוטובוסים. יתרה מכך, חברת דן מהווה בפועל את החממה הטכנולוגית שמשרתת את כלל ציי האוטובוסים בישראל בכך שהיא באופן עקבי הראשונה לקלוט דגמים חדשים מחזית הרגולציה באירופה ומתנסה ראשונה גם באמצעי הנעה חדשיים בחזית הטכנולוגיה הגלובלית, דוגמת כלי רכב מונעים בגז, בחשמל ובמערכות היברידיות. כל זאת, שנים רבות לפני שגופים אחרים בענף התעוררו לעצם קיומה של ההזדמנות הסביבתית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אוטובוס דן. ארכיון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים