יש לכם עסק? כך תמנעו הונאות באינטרנט
כל עסק צריך להחזיק כיום גם חנות מקוונת - אבל זה גם עלול לחשוף אותו להונאות. איך מתמודדים? מאמתים הזמנות, יוצרים רשימות שחורות, ולא מסתוונרים מכל רכישה עצומה של המוצרים שלכם. מדריך
בעלי עסקים רבים מוכרים כיום את מרכולתם באתרי האינטרנט, במטרה להגיע לכמה שיותר לוחות. עם זאת, רבים מהם נתקלים בצורות שונות של הונאה, שעלולות לעלות ביוקר. איך מתמודדים עם התופעה? לפניכם 7 טיפים חשובים:
- לכתבות נוספות בערוץ קריירה
כשזה טוב מכדי להיות אמיתי
אם העסק שלכם מוכר בדרך כלל כמויות קטנות של מוצרים ולפתע מתבצעת מכירה גדולה באופן חריג - יש להפעיל שיקול דעת לפני ביצוע המשלוח. עליכם להכיר את הלקוח שלכם ולשאול את עצמכן האם זה הגיוני שלקוחות מסוימים ירכשו בסיטונאות פריטים בתפזורת. יש לבצע בדיקת נאותות ואימות עם הלקוחות, ולא להיות מסונוור מהמכירה הגדולה. מכירות עלולות להוביל להונאה בדמי החיוב, איבוד מוצרים ועוד. יש להשתמש בחשיבה רציונלית - אם זה נראה טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה כך.
אימות הזמנות
אם אינכם בטוחים באמינות העסקה, יש לאמת אותה וניתן לעשות זאת באמצעות כלים חינמיים באינטרנט. כדאי לבדוק את כתובתם ואת מספר הטלפון של הקונים באתרים כמו 'דפי זהב', לחפש את הדואר האלקטרוני של הלקוח בפייסבוק לבדיקת התאמות אפשריות, וכמובן לחפש בגוגל על נתוני הקונה.
אם לא ניתן למצוא דבר על הקונה באינטרנט, תמיד ניתן להתקשר אל הלקוח כדי לאמת את העסקה. טקטיקת אימות טובה לדוגמה, היא לאמת עם הקונה באופן טלפוני את כתובת החיוב שמשויכת לכרטיס האשראי שלו ואף לבקש מהם את שם השכונה בה נמצא הרחוב שלהם. (תצטרכו להשתמש ב Google Maps כדי לאשר את תשובת הלקוח). מהלכים אלה אינם מבטיחים אמנם זיהוי הונאה באופן ודאי, אך זו טכניקה טובה לבחון האם הלקוח אמין.
השתמשו בהיגיון
יש הרבה שטח אפור בעולם ההונאות, לא הכל שחור ולבן. הזמנה אחת עשויה להיות הונאה בזמן שהזמנה זהה עשויה להיות אמיתית ותקפה. לפיכך, יש להשתמש בשכל ישר בזמן בחינת העסקה, ולחפש דגלים אדומים המצביעים על כך שהעסקה היא חשודה.
כך למשל, אם תאגיד מסוים מבצע רכישה גדולה מאוד המיועדת עבור עסק באמצעות תוכנת מחשב, אזי הכתובת שלו צריכה להתאים לכתובת בית העסק שניתן לאתר באמצעות גוגל. שימו לב אם שןם הלקוח תואם את שם הדוא"ל שלו, והאם הוא ניסה להשתמש במספר רב של כרטיסי אשראי שונים לפני שהצליח לבצע את העסקה. נוכלים תמיד ינסו להערים עליכם, אך אם תבצעו בדיקת נאותות ותבחן את העסקאות שביצעו, אתם תהיו לרוב צעד אחד לפניהם.
רשימה שחורה
רשימה שחורה של נתונים מסוימים, כגון: כרטיסי אשראי, כתובות דואר אלקטרוני וכתובות למשלוח, היא מפתח למניעת עסקאות לא אמינות. למשל, אם התבצעה בעבר עסקה מכתובת דואר אלקטרוני ספציפית – הכנס אותה לרשימה השחורה.
הרשימה השחורה תגן עליכם מפני הונאות עתידיות של גורמים שכבר פגעו בכם. אם הכנסתם לרשימה השחורה את האימייל והפרטים של לקוח טוב, אתם עשוי למנוע מהם לבצע עסקה בעתיד. על כן, יש לבדוק לעיתים את הרשימה השחורה ולוודא שאין בה לקוחות שאינם צריכים להיות שם.
מעקב אחר ביצועים
בין אם אתם משתמשים בכלים אוטומטיים לאיתור הונאה או שאתם מנטרים בעצמכם את העסקאות, חשוב לבחון אם הכללים המוגדרים הם טובים למניעה ועצירה של הונאות. כמובן שכדאי שהכללים יהיו כאלה שפוגעים בכמה שפחות לקוחות טובים ובו-זמנית מונעים מכמה שיותר נוכלים להצליח במזימותיהם.
שיטה טובה לניתוח יעילות הביצועים של הכללים שיישמת היא להסתכל על אחוז עסקאות ההונאה שהשיטה הכשילה יחד עם אחוז העסקות שאינן הונאה שהשיטה הכשילה גם כן. הכללים עם הביצועים הגבוהים ביותר יכשילו אחוז גבוה של עסקאות הונאה ואחוז נמוך של עסקות שאינן הונאה. אופטימיזציה של מנגנוני ההונאה שלכם תפחית את הזמן המושקע בבדיקה ידנית של הזמנות ותצמצם את מספר התוצאות השגויות , כך שבסופו של דבר תביא לשיפור חוויית הלקוחות שלכם.
עדכנו את שיטות איתור ההונאות
מגמות וצורת ההונאה השונות משתנות עם הזמן, ועליכם להסתגל לשינויים ולהשתנות ביחד איתם. בחינה תדירה של העסקאות שפסלת, תיתן לכם נקודת מבט על סוגי ההונאה שאליהם האתר שלכם חשוף. בחנו את הנתונים בזהירות ונסו לאתר דפוסי פעולה של ההונאות אותן אתם מזהים. לאחר הזיהוי, תוכלו לפעול נגדם.
למשל, אם קיבלתם הזמנות רבות מכתובות מייל שונות של yahoo למדינה או לעיר מסוימת, צרו שיטת איתור בה תוכלו לפקח על כל העסקאות המגיעות מכתובת מייל של yahoo לאותה המדינה או העיר. אם תשאירו את שיטות איתור ההונאה שלכם סטטיות, נוכלים יוכלו ביתר קלות לזהות את שיטותיכם ולהתגבר עליהן באמצעות שינוי צורת הקנייה שלהם באתר.
נסו להבין מדוע נוכלים מציבים את העסק שלכם כיעד
אתם מכירים את העסק ואת המוצרים שלכם טוב יותר מכל אחד אחר, ולכן אתם גם הראשונים שיוכלו לזהות מגמות יוצאות דופן בהם. חשוב להבין כי המוצרים הנמכרים ביותר בעסק שלכם יהיו קרוב לוודאי היעד הגדול ביותר עבור נוכלים. עם זאת, לפעמים זה לא המקרה. אתם עשויים למכור פריטים ייחודיים מאוד, אבל דווקא הם יהיו כאלה שאינם מעניינים נוכלים.
פעמים רבות, הנוכלים יתמקדו בפריטים אשר אותם הם יוכלו למכור ביתר קלות – רוב הנוכלים לא גונבים ממכם כדי לשמור את פריטים לעצמם, כי אם להרוויח מהם. האופניים הטובים ביותר בעולם עשויים להיות הסיבה לכך שאתם עסקי האופניים, אבל הנוכל יכול לראות פוטנציאל גדול במיוחד להונאה מוצלחת במנעול שאתם מציעים למכירה בסכום נמוך יחסית, ולכן יסמן מוצר זה כמטרה.
נוכלים יודעים שעסקים באינטרנט משתמשים בכלים למניעת הונאות ולכן יתמקדו בלהזמין מוצרים בעלות נמוכה על מנת להישאר מתחת לרדאר של כלים אלו. יש להיזהר גם מ-"בודקי כרטיסים". נוכלים ינסו מספר כרטיסי אשראי שונים בסכומים קטנים על מנת לבדוק איזה כרטיס עבר בהצלחה ולהשתמש בו במועד מאוחר יותר לקנייה בסכום גבוה יותר, אולי בכלל באתרים אחרים.
בעוד במצב כזה הסיכון לאובדן המוצר כתוצאה מהונאה נמוך, העסק בסיכון גבוה לספוג עמלת Chargeback כתוצאה מכך שהוא מאפשר לחיוב זה לעבור בהצלחה. במידה ואירועים כאלה יחזרו על עצמם, קיים סיכון של אובדן ההרשאה לסלוק כרטיסי אשראי ולמכור באינטרנט.
הכותב הוא מנכ"ל חברת סליקת התשלומים באינטרנט BlueSnap Israel