מרצדס GLC בנהיגה ראשונה: נקודת פתיחה חזקה
אחרי הכשלון הלא אופייני בשוק הישראלי עם ה-GLK, מרצדס התחילה מדף חלק עם ה-GLC. והפעם נראה שלאודי וב.מ.וו יש סיבה לדאגה
• איפה נהגנו: שטרסבורג, צרפת
• במה נהגנו: מרצדס GLC (מחליף ה-GLK)
• קטגוריה: פנאי יוקרתי
• מתחרים לדוגמה: אודי Q5, ב.מ.וו X3, וולוו XC60, לקסוס NX
• מתי אצלנו: אוקטובר 2015
• מחיר משוער: החל מ-350 אלף שקל ל-GLC 250 d 4Matic
בעד: עיצוב תא נוסעים, מנוע, ביצועים, טכנולוגיה
נגד: נוחות בעיר, תיבת הילוכים, רעשי רוח
מה חדש?
הכל. ה-GLC נועד למחוק את זכר ה-GLK, רכב פנאי מוזר למראה שלא הצליח בשוק הישראלי. ל-GLC שמבוססת על ה-C-קלאס החדשה, עיצוב עגלגל ומודרני יותר, תא נוסעים חדש ושורה ארוכה (מאד) של אבזור בטיחות ומותרות. ובשורה חשובה לנהגים בכבישי ישראל המצולקים: כל הגרסאות, לפחות בהשקה, מוצעות עם מתלי אוויר מתכווננים באופן תקני.
מרצדס מבטיחה גם שיפור למרווח בתא, תודות לתוספת של 12 ס"מ לאורך ו-5 לרוחב. מרווח הברכיים מאחור הוגדל ב-4 ס"מ, ומרווח הכתפיים ביותר מ-5 ס"מ בשתי השורות. ולמרות הצמיחה במידות, הרכב החדש קל בעד 80 ק"ג מקודמו - לטובת שיפור בתצרוכת הדלק וביכולת הדינמית.
תא הנוסעים
העיצוב בתא הנוסעים התקדם ממיושן ובינוני למראה, לאחד התאים היפים בקטגוריה. קו הקונסולה הזורם שפגשנו בדגמי מרצדס מודרניים אחרים, הגיע גם לכאן ומשדרג דרמטית את המראה. גם איכות החומרים שופרה, אם כי רכבי ההשקה המותשים הפגינו לעיתים איכות הרכבה פחות ממושלמת.
המרווח בתא טוב מלפנים ומאחור, אם כי מבנה הקונסולה המרכזית גוזל מעט מתחושת המרווח. תנוחת הנהיגה טובה, וטווח הכיוון של גלגל ההגה מרשים במיוחד.
אם אתם מורגלים בדגמי מרצדס אחרים, לא תתקשו להסתגל ל-GLC. מי שמגיע מאודי או ב.מ.וו יאלץ להסתגל לממשק תפעול מרכזי שונה, ויותר מכך למערך מנופי האיתות-אורות-מגבים שממוקם יחד עם מנוף בקרת השיוט מצד שמאל - מבלבל ולא נוח (מימין ממוקמת רק ידית לתפעול תיבת ההילוכים).
מנוע ותיבת הילוכים
בחרנו לנהוג בגרסה שהיבואנית מעריכה שתהווה את עיקר המכירות - דגם ה-GLC 250 d 4MATIC. עם מנוע טורבו-דיזל בעל ארבעה צילינדרים בנפח 2.2 ליטר, 204 כ"ס ו-50.95 קג"מ ב-1,600 סל"ד. אלה משודכים לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית המעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים.
ועל הכביש? מנוע הדיזל מרשים מאוד, חרישי, חזק וגמיש - ומציע אופי פעולה נעים כצפוי מרכב יוקרה. הביצועים מצוינים, ולכך מסייעת תיבת ההילוכים האוטומטית שמגיבה היטב לפקודות נהג. מנגד, העברות ההילוכים במכוניות ההשקה לא היו חלקות מספיק, ובמיוחד בעת "קיק-דאון" (הורדת הילוך על-ידי לחיצה חזקה על דוושת המצערת). במקרים נדירים נתקלנו גם בשיהוי מיותר ונקישה בעת הורדת יותר מהילוך אחד.
ה-GLC צויד במערכת עצור-סע מהירה ויעילה, שאמנם פוגעת בעוצמת המיזוג אך מכבה ומניעה את המנוע באופן מרשים.
נוחות ויכולת דינמית
רכבי המבחן צוידו בצמיגים רחבים - 255/45 - וחישוקי ענק במידה "20, כזו ששמורה הייתה עד לא מזמן למכוניות ספורט קיצוניות. לכן אולי ניתן להבין מדוע נוחות הנסיעה במהירות נמוכה הייתה פחות ממושלמת, כאשר מתלי האוויר לא הצליחו להתמודד בלי סיוע של צמיג רך עם פגעי כביש שונים.
למרות שמדובר גם במצב זה בנוחות יותר מסבירה, עם מתלי אוויר במצב "נוחות" מותר לצפות ליותר, ונצטרך להמתין ולראות כיצד תתמודד ה-GLC עם הכביש המקומי, בעיקר אם תוצע עם חישוקים קטנים יותר. מחוץ לעיר וככל שהמהירות עולה, הנוחות השתפרה וגם נהיגה של כמעט 400 ק"מ לא גבתה מחיר כבד מהגב. בידוד רעשי הכביש והמנוע מצוין, אך לתא חודרים רעשי רוח רבים ממסגרת החלון ומראות הצד.
במהלך ההשקה התרשמנו גם מבקרת השיוט האדפטיבית של מרצדס, ששומרת על מרחק קבוע מהרכב מלפנים גם אם הוא מאט אפילו לעצירה מוחלטת. המערכת חוזרת לנוע ברגע שתלחצו על דוושת המצערת, ומשם תחזיר אתכם לבד למהירות שקבעתם מראש.
מדובר במערכת דומה לזו שפגשנו ב-S קלאס, אך נראה שמרצדס שיפרה את רמת הדיוק וכעת היא בולמת באופן חלק ומתון יותר, אם רכב אחר נדחק למרווח ביניכם לבין הרכב מלפנים. עם זאת, צריך להמתין ולראות כיצד תתמודד עם הנהג הישראלי חובב ההידחפות והאגרסיבי בהרבה.
היכולת הדינמית של ה-GLC מכובדת למדי עבור רכב מסוג זה. אחיזת הכביש גבוהה כמצופה מרכב בעל צמיגים כה רחבים, ההנעה הכפולה יעילה וההיגוי הציע משקל מספק ודיוק מרשים לקטגוריה. אם תדחקו בו עוד יותר משום מה, תקבלו מעט תת-היגוי קל לשליטה.
סיכום
מפגש ראשון עם מרצדס GLC, בהחלט מבשר טובות ליצרנית. ה-GLK המוזר התקשה להתחרות בישראל במוביל הקטגוריה, אודי Q5, ואף בב.מ.וו X3 ואחרים. עיצוב חדש ושיפור מקיף בכל המדדים, אמור לסייע כאן לחדירה מוצלחת הרבה יותר לשוק הישראלי.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2.0 ליטר / סולר |
הספק מרבי | 204 כ"ס ב-3,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 50.95 קג"מ ב-1,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, 9 הילוכים |
מרכב / מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 466 ס"מ |
רוחב | 189 ס"מ |
גובה | 168.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 287 ס"מ |
משקל | 1,845 ק"ג |
נפח תא מטען | 550 ליטר |
100-0 קמ"ש | 7.6 שניות |
מהירות מרבית | 223 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 143 גרם לק"מ |
מחיר התחלתי משוער | 350,000 שקל |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
- הכתב היה אורח חברת מרצדס