פלופ מופלא: כך נולד הכישלון של השנה
בעיצומה של שנה נהדרת לאולפנים, דווקא שני סרטי גיבורי על מאכזבים בקופות. בניגוד למפיקי "אנטמן" שהחליפו במאים רגע לפני האקשן, ב"ארבעה מופלאים" הימרו על ג'וש טראנק הצעיר והעקשן עד שהפיצוץ הגיע במהלך הצילומים. עכשיו נשאר לבדוק מי אחראי לכישלון? תקראו ותחליטו אתם
שנת 2015 היא אחת השנים המוצלחות ביותר בתולדות הוליווד - לפחות בכל הנוגע להצלחות קופתיות. "מהיר ועצבני 7", "הנוקמים: עידן אולטרון", "עידן היורה", "הקול בראש", "המיניונים", "משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים" ועוד ועוד - כל כך הרבה שוברי קופות העשירו את האולפנים ההוליוודים במיליארדים של דולרים. אבל בתוך כל השגשוג הזה יש גם מפלות מפתיעות, כמו "אנטמן" מבית מארוול/דיסני ובמיוחד "ארבעה מופלאים" מבית פוקס/המאה ה-20 - שני סרטי סופר-הירוז עתירי תקציב שאיכזבו בבתי הקולנוע - כל אחד מסיבותיו הוא.
"אנטמן" מנסה לבסס את מעמדו של גיבור על חדש מהארסנל העצום של מארוול. הוא אמור להשתלב כדמות מפתח בסרטים הבאים של ענקית הקומיקס, אבל בינתיים תהליך ההטמעה של איש הנמלה בציבור לא ממש עובד וההישגים של הסרט קטנים, ממש כמו גיבורו המתכווץ. 147.4 מיליון הדולר שהסרט גרף במהלך החודש הראשון על האקרנים בארצות הברית הצליחו בקושי לכסות את ההשקעה בו, שעומדת על 130 מיליון דולר. איירון-מן זה לא, אפילו לא "הענק הירוק". אבל במידה מסוימת "אנטמן" היה בגדר הימור מחושב של בחירה בגיבור על מוכר פחות, והצבתו בפרונט לקראת הבאות.
אם במקרה של "אנטמן" היה זה סיכון שנלקח בחשבון, במקרה של "ארבעה מופלאים" מדובר בכישלון ידוע מראש. חברי הפנטסטיק פור היו חביבים מאוד על חובבי הקומיקס כשהופיעו על גבי החוברות של מארוול, אבל בפוקס/המאה ה-20 (המחזיקים בזכויות על סיפורם) לא הצליחו לתרגם את האהבה הזו למסך הגדול. אל סרטו הגנוז של רוג'ר קורמן מ-1994, הצטרף ניסיון להפיח חיים ברביעייה הנפלאה פעמיים, ב-2005 ו-2007. למרות זאת, הוחלט על חידוש הפרנצ'ייז בסרט חדש, שכשל על ההתחלה. 26.2 מיליון דולר בלבד גרף "ארבעה מופלאים" עם יציאתו - מה שמסמן אותו כאחד הפלופים הגדולים של השנה.
"אנטמן" ו"ארבעה מופלאים" הם שני מקרים יחודיים של סרטי גיבורי על מושקעים שלא הצליחו בקופות כפי שהיו אמורים, וזה די נדיר בזירה ההוליוודית הנוכחית. למרות שמדובר במקרים שונים בנסיבות שונות, בשני המקרים היו אלה תככים, מזימות ותהפוכות מאחורי הקלעים שבוודאי לא תרמו להצלחת הסרטים או לרזומה של היוצרים שלהם. אם במקרה של הבמאי אדגר רייט שהתפוטר מהפקת "אנטמן", סתם מדובר באי נעימות - אצל ג'וש טראנק הצעיר זה עשוי לבשר על סוף הקריירה הקצרה שלו.
הבחירה של נשיא מארוול קווין פייגי באדגר רייט הבריטי נראתה בזמנו כהברקה. עם "טרילוגיית הקורנטו" ו"סקוט פילגרים נגד העולם" באמתחתו, הוא הסתמן כאחד היוצרים המקוריים והאהובים בקולנוע הז'אנרי העולמי. "אנטמן" היה אמור להיות הפרויקט ההוליוודי רב התקציב הגדול שלו, אלא שרוח השטות שהוא הביא אותו כנראה לא התאימה לאני מאמין של המפיקים. אלו החליטו לדחוק אותו החוצה במאי 2014 ולהפקיד את הסרט בידיהם של במאי הקומדיות בראד פייטון, ושל כוכב הסרט פול ראד שהשתתף בשכתוב התסריט. רייט בן ה-41 הסתפק בקרדיט כתסריטאי, וצפה מהצד בגרסה שונה משלו.
מהבלגן ההפקתי הזה יצא בכל זאת סרט מלא חן, קטן במונחים של מארוול, וללא יותר מדי יומרות. בלי סצנות מלחמה וחורבן מהזן של קפטן אמריקה או סופרמן, אבל עם הרבה פאנצ'ים, בדיחות ודיאלוגים משעשעים עם מייקל דגלאס הוותיק. זה אולי פחות החניף לטעם של חובבי ז'אנר גיבורי העל, ואלו כאמור לא נהרו הפעם בהמוניהם, אבל אפשר עוד לקוות לתחייה מוצלחת של אנטמן בסרטי מארוול הבאים. במקרה של "ארבעה מופלאים" - הסיפור מורכב הרבה יותר.
אחרי בכורת הבימוי המוצלחת שלו עם "כרוניקה בזמן אמת" ב-2012, טראנק נראה כמו כישרון צעיר שבשל לעשות את הקפיצה מסרט קטן, צנוע ומאוד מגניב על אנטי-גיבורים עם כוחות על, להפקה רצינית רבת תקציב באותו הז'אנר. הוא הופקד על "ארבעה מופלאים", אבל המפיקים ראו איך הכל מתפרק לו בין הידיים. כדי להציל את הפרויקט הם כיפפו לו אותן, והורו על צילומי השלמה ועריכה מחדש. מכל המישמש הזה יצאה פארסה קולנועית תמוהה לא מושקעת מדי מבחינת האפקטים, ועלובה במיוחד בכל הנוגע לעלילה ולקצב ההתרחשויות. עתה המבקרים משמיצים, והצופים מצטרפים אליהם.
עם היציאה של הסרט והנתונים הראשונים שהעידו על מפלתו, מיהר טראנק לצייץ בטוויטר כי "לפני שנה היתה לי גרסה פנטסטית של זה. והיא היתה מקבלת ביקורת מצוינות. ככל הנראה לעולם לא תראו אותה. אבל זו המציאות". בכך ניסה הבמאי בן ה-31 לנקות את הרזומה הקצרצר שלו מכתמי הכשלון. למרות שלא הפנה אצבע מאשימה ומובהקת לעבר המפיקים, היה ברור כי יש לו טענות כלפי הגרסה הסופית והמאולצת לטענתו של הסרט.
על הרקע הזה, יצא הכתב אנתוני ברזניצאן ממגזין "אנטרטיימינג וויקלי" לברר מה בעצם קרה שם מאחורי הקלעים של "ארבעה מופלאים". המסקנה המסתמנת היא שטראנק ונציגי האולפנים חולקים את האשמה בכשלון המהדהד של הסרט, בסדרה של מאבקי על כוח ואגו אינסופיים לאורך העבודה. תוסיפו לזה את יחסי העבודה הבעייתיים של הבמאי הצעיר עם שותפיו לעשייה ותקבלו מתכון לקטסטרופה.
על פי העדויות מהשטח, טראנק הוא יוצר מוכשר בעל מיומנויות חברתיות די גרועות, והוא הספיק להסתכסך במהלך העבודה עם אנשי צוות, נציגי האולפנים ואפילו הכוכבים. הוא דאג להבהיר שוב ושוב לכולם מיהו הבוס על הסט, עד כדי כך שהפך למאיים אף יותר מהנבל בסרט ד"ר דום (אותו מגלם בסרט טובי קבל). יש מי שמספר שברוח הציוץ שלו בטוויטר, הוא פיזר האשמות לכל עבר, והגיע עצבני ומתוסכל לעבודה על רקע סכסוך עם בעלי הדירה ששכר במהלך הצילומים.
בנוסף דווח על מאבקים לא פשוטים שניהל טראנק מול המפיקים ובראשם סיימון קינברג בנוגע לליהוק הדמויות. הוא הביא עמו מ"כרוניקה בזמן אמת" את מייקל ב. ג'ורדן שהפך בינתיים לכוכב בנסיקה ויועד לגלם את ג'וני סטורם (הלפיד האנושי). עם זאת, התנגדות נרשמה להצעתו לגייס את מיילס טלר, כוכב "וויפלאש", בתור מנהיג הרביעייה ריד ריצ'רדס (מר פנטסטיק). בסוף טראנק זכה לניצחון בגזרה זאת, אך נאלץ לוותר להכתבה שנפלה עליו: ליהוקה של קייט מארה לתפקיד סו סטורם (האישה הבלתי נראית). הנקמה שלו הגיעה באמצעות יחס קר ובלתי נסבל כלפי שחקנית הצעירה.
טראנק ככל הנראה נהג בחוסר סבלנות בשותפיו לדרך אך יש מי שטוען כי הוא הגיע למצב הזה בעקבות הלחצים שהפעילו עליו ראשי האולפנים במתכוון. הוא הסתכסך עם המפיק סיימון קינברג, אבל מקור הבעיה היה יחסיו עם נשיאת הפקות פוקס/המאה ה-20 אמה ווטס. מכשולים ומהמורות שהיא ואנשיה הציבו בפני טראנק גרמו לעיכובים רבים בליהוק ובצילומים. בנוסף, היא הורתה על קיצוץ משמעותי של עשרות מיליוני דולרים מהתקציב ההתחלתי שהובטח (כ-122 מיליון דולר) ואף התעקשה על שינויים בתסריט. שינויים אלו גרמו לכך שמלאכת השכתוב התארכה עמוק אל תוך שלב הפרה-פרודקשן.
גם אחרי שהצילומים התחילו, המשיכה החשדנות לשרור בין הבמאי למפיקיו, ובהמשך אף הגיעו לקרע גדול. ההוראה מלמעלה היתה לחתוך חלקים ניכרים מן הסרט שהושלם וככל הידוע הוצאו ממנו כשלוש סצנות פעולה - מה שמסביר את טענות הקהל על מיעוט באקשן שמתמצה בסיקוונס אחד של מאבק פנים מול פנים אך נטול כריזמה בין המופלאים לד"ר דום על "הכוכב זירו".
למעשה, טראנק נדחק החוצה מחדר העריכה והסרט הוצא מידיו והועבר לאחריות העורכים מטעם המפיקים. הסוף המאכזב של הסרט לפי יודעי דבר כלל אינו קשור לחזון של הבמאי עצמו, כפי שצילם אותו. בקטעים מאחורי הקלעים שנחשפו ביממה האחרונה ביוטיוב, נראות מספר סצנות שלא נכנסו לסרט - בהן אחת ובה מעין רכב שככל הנראה נבנה על ידי דמותו של ריצ'רדס ומאפשר מעבר בין ממדים. רכב זה כלל לא מופיע בגרסה הסופית והרשמית של הסרט.
בינתיים כמה בלוגרים אמריקנים חרוצים כבר ליקטו מהטריילרים השונים של "ארבעה מופלאים", שיצאו בחודשים האחרונים לצורך קידומו, מקבץ של פריימים ששובצו שם אך נפלטו מהגרסה הסופית של הסרט. הנה כמה מאותן תמונות שתוכלו עדיין לזהות בטריילרים, אבל בשום פנים ואופן לא על המסך הגדול:
המאבק בין טראנק למפיקי "ארבעה מופלאים" מזכיר את זה הקולני והתקשורתי שניהל פול שריידר מול מפיקי "מירוץ נגד הזמן" אותו כתב וביים, אך לא היה שותף לעריכתו - בהוראת הבוסים. במקרה של שריידר מדובר בקולנוען ותיק ומכובד, ובשיתוף פעולה לא מוצלח עם מפיקים עצמאים על מותחן סוג ב' - פרויקט מיותר מלכתחילה. במקרה של טראנק צריך לזכור כי הוא צעיר ונטול ניסיון, ומולו מתייצבים אולפנים רבי עוצמה, שרואים בו האשם בכישלון פרויקט ענק שעלה להם מלא כסף.
אפשר להגיד שהמשך הקריירה של מי שנחשב עד לפני שנה לכוכב עולה בהוליווד עומדת עכשיו בסכנה גדולה. כבר במהלך הצילומים - אי שם בקיץ 2014 - הודיעו אנשי לוקאספילם כי הם נסוגים בהם מכוונתם לתת לו הזדמנות להוביל את אחד מהסרטים הנלווים לטרילוגיה החדשה של "מלחמת הכוכבים". הסיבה אליבא ד'טראנק נבעה מרצונו להתמקד בסרטים קטנים שיחסכו ממנו את הלחץ וההשמצות שנוגעים להתנהלות בפרויקטי ענק. עם זאת, השמועה גרסה כי הגישה הבעייתית שלו צצה גם בקשריו עם מפיקי לוקאספילם, שבמקביל התעדכנו בנעשה על הסט של "ארבעה מופלאים" ונרתעו.
ומה יעלה בגורל ריד ריצ'רדס, סו סטורם, ג'וני סטורם ובן גרים ("הדבר")? למרות שמראש נקבע תאריך לסרט המשך כבר נקבע ל-9 ביוני 2017, אין ספק שבפוקס/המאה ה-20 ישקלו בכובד ראש האם להמשיך עם הפארסה הזאת בהתחשב בכשלון המהדהד של הסרט הנוכחי. גם הכוונה לשלב את רביעיית גיבורי העל ביקום של האקס-מן בסרט הבא "אפוקליפס" שמצטלם בימים אלה תיגנז בוודאי. מה שבטוח, את טראנק לא נראה שם בסביבה. לא באולפני פוקס/המאה ה-20 וכנראה שגם לא אצל המתחרים. על טעויות אנוש כאלה לא חוזרים, על פרנצ'ייזים כושלים לפעמים דווקא כן.