לחסוך מההורים את עונש יולי-אוגוסט / דעה
רגע לפני ששנת הלימודים החדשה נפתחת, פרופ' יעקב כץ מציע לבחון מחדש את לוח החופשות. עם רצון כן, חשיבה נכונה, תכנון יסודי ומוטיבציה לשנות ניתן ללא בעיות מיוחדות להתגבר על קשיי ה"חופש הגדול" כפי שהם קיימים כיום במדינת ישראל ולחסוך הן מהתלמידים והן מההורים את "העונש השנתי" של חודשי יולי ואוגוסט
הקייטנות, בהן מועסקות התלמידים, מתקיימות בדרך כלל במשך החודש הראשון של החופש הגדול ואילו בחודש אוגוסט יש פחות פעילות חינוכית והתלמידים נדרשים למצוא תעסוקה בכוחות עצמם. שעמום, פעילות לא רצויה וסכנות מיותרות עורבות לתלמידים במשך החודש השני של "החופש הגדול", בראש וראשונה בגלל שהוא "גדול" מדי ויוצר את התשתית לבטלה ולעיסוקים לא מפוקחים ומעלה את הסיכוי לנזק פיזי וערכי ממשי.
>>עוד באתר ערוץ 20>>
כשמבקשים פתרון לבעיה ניתן ללמוד משלטונות החינוך במדינות אירופאיות רבות שהתחבטו בבעיה זו לפני שנים רבות והגיעו לפיזור מאוזן יותר של חופשות בבתי הספר. האיזון מאפשר מנוחה משמעותית מלימודים מצד אחד, אך מצמצם באופן ברור את הסיכונים הטמונים ב"חופש גדול" שהוא ארוך מדי.
מבלי להוסיף ימי לימודים בבתי הספר (יש יותר ימי לימודים בבתי הספר בישראל, 200 – 210; מאשר בבתי הספר ברוב מדינות אירופה, כ-180) ניתן לחלק את הלימודים לטרימסטרים עם חופשות מאוזנות ביניהם.
למשל, בין הטרימסטר הראשון שיתקיים מראשית ספטמבר ועד חנוכה לבין הטרימסטר השני שיתחיל בראשית השבוע השני בינואר, תיקבע חופשה של שלושה שבועות; בין הטרימסטר השני שיתחיל בתחילת השבוע השני של ינואר ויימשך עד לערב חג הפסח ולבין הטרימסטר השלישי שיתחיל בראשית השבוע השלישי באפריל, תיקבע חופשה של שלושה שבועות. הטרימסטר השלישי יימשך עד סוף השבוע השלישי של יולי ואז התלמידים יצאו ל"חופש הגדול" שארכו חמישה שבועות עד לשנת הלימודים החדשה שתתחיל בראשית ספטמבר. כמובן שמידי שנה קברניטי משרד החינוך יצטרכו לבצע התאמות קלות בלוח החופשות בגלל חגי ישראל.
המבנה הטרימסטריאלי של שנת הלימודים קיים במערכות הבית ספריות של מדינות אירופאיות וצפון אמריקאיות רבות תוך כדי וויסות החופשות והימנעות מהמצב הקיים כיום בישראל, דהיינו מצב של אי איזון בין החופשות השונות וקיום "חופש גדול" ארוך, משעמם ומרגיז הן את ההורים והן את התלמידים.
במדינות בהן קיימת שיטת הטרימסטרים במערכת החינוך, תוך כדי איזון של אורך החופשות בין הטרימסטרים, האוכלוסייה למדה במרוצת הזמן לקיים חיי שגרה בהם חיי תעשייה, חיי כלכלה, חיי מסחר וחיי נופש ללא הלחצים והתסכולים המורגשים בימי ה"חופש הגדול" הארוכים והמתסכלים כפי שקיימים בישראל. לאלו שיטענו כי לא ניתן ללמד או ללמוד בימי יולי החמים, המזגנים החיוניים לחיי השגרה במדינתנו יפתרו את הבעיה כפי שהם פותרים את הבעיה בימי ספטמבר החמים.
מבחינה חינוכית-פדגוגית ניתן להתאים את תכניות הלימודים לשיטת הטרימסטרים. עם רצון כן, חשיבה נכונה, תכנון יסודי ומוטיבציה לשנות ניתן ללא בעיות מיוחדות להתגבר על קשיי ה"חופש הגדול" כפי שהם קיימים כיום במדינת ישראל ולחסוך הן מהתלמידים והן מההורים את "העונש השנתי" של חודשי יולי ואוגוסט.
פרופ' כץ הוא נשיא המכללה ירושלים ולשעבר יו"ר המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך.
המאמרים המתפרסמים במדור דעות מייצגים את דעת המחברים בלבד