החגים נגמרו: כך תחזרו לשגרת העבודה
החזרה לשגרה לאחר החופשות הרבות של חגי תשרי, מציבה גם אתגרים כלכליים למעסיקים בשל ירידה בהכנסות, וגם פסיכולוגיים; העובדים עלולים לסבול מתסמונת "פוסט חגים", המתבטאת בעייפות, דיכאון ואפילו כאבים פיזיים. טיפים להתמודדות
החג ושברו: כולם נהנים מהחופשים הרבים של תקופת החגים, אך סיומם מהווה אתגר לא פשוט עבור רבים. הירידה בהכנסות שספגו עסקים רבים, לצד הקושי לחזור מהחופשה הארוכה לשגרת היום יום והעבודה האינסופית, מחייבים היערכות מוקדמת הן מצד מצד מקומות העבודה והן מצד העובדים עצמם. מה אפשר לעשות כדי להקל על הקושי?
עצמאים? בדקו את תזרים המזומנים
יניב האפט, הבעלים ושותף מנהל של קבוצת אלוני האפט המספקת ייעוץ וליווי פיננסי לעסקים, מסביר כי העסקים במשק ספגו ירידה משמעותית בהכנסות בתקופת החגים. "השנה, בניגוד לשנה שעברה, ימי החג היו בימי חול והתמזגו עם סוף השבוע, כך שנותרו מעט מאד ימי עבודה בפועל", הוא מסביר. "עסקים רבים התמודדו עם הוצאות בסדר גודל דומה לחודש רגיל הכולל משכורות, שכירות, תשלום לרשויות ארנונה וכדומה, לצד הכנסות נמוכות יחסית".
האפט מוסיף, כי האתגרים העומדים בפני בעלי עסקים הם דינמיים ומשתנים, ללא קשר לענף בו הם פועלים או לגודלו. "היערכות עסקית מחודשת במישור האסטרטגי והפיננסי, היא חלק בלתי נפרד מניהול תקין", הוא מפרט. "בעלי עסקים, קטנים כגדולים חייבים להיפרד מהספקות ואי הבהירות העסקית של "אחרי החגים" ולהיערך מבעוד מועד לבאות". אילו פעולות כדאי לבצע כדי לצלוח את התקופה המאתגרת של אחרי החגים? האפט סיפק מספר המלצות:
בדקו את תזרים המזומנים - האפט ממליץ לבצע הערכת מצב מידית כדי להבין מה צופן העתיד הפיננסי הקרוב. "בתקופת החגים, תהליך הגבייה אינו פשוט שכן רוב הלקוחות בחופש", הוא מסביר. "בהתאמה, הגופים המממנים נוטים שלא לאשר חריגות או הלוואות גישור, מה גם שטכנית, רוב הבנקים סגורים בתקופה זו ואנשי המפתח בחופשה. המשמעות היא שעסק עם בעיית תזרים בחגים, עלול לגרור אותה הלאה. יש לזכור כי גם עסק רווחי יכול ליפול בשל ניהול תזרים מזומנים לא נכון".
גישור על שוטף פלוס - רוב העסקים בישראל עובדים , בעל כורחם בשוטף + 60, 90 ואף יותר, כשההכנסות שלהם בתקופת החגים נובעים ממכירות של יולי-אוגוסט, כך שגביית תשלום על חודשים יולי-אוגוסט עלולה להתעכב. "יש לקחת בחשבון בתכנון התזרים כי בספטמבר-אוקטובר ישנה ירידה בהיקף העבודה וההכנסות, המשפיעה על תזרים המזומנים העתידי של העסק בחודשים דצמבר-ינואר".
בדיקת אפשרות לדחיית תשלומים - אם תזרים המזומנים יותיר אתכם בתקופה הקרובה ללא עודפים, האפט ממליץ לבחון דחייה זמנית של תשלומים מול ספקים. מנגד, הוא מציע להימנע מנטילת הלוואות בנקאיות נוספות או שימוש במסגרות אשראי, כדי לא להישאר ללא קווי אשראי בזמן חירום.
הפחתת הוצאות - האפט מציין כי המשק מצוי בתקופה עסקית וכלכלית מאתגרת, לאחר שהצמיחה ברבעון השני של השנה הייתה כמעט אפסית וענפים רבים כמו התעשייה המסורתית נמצאים בתקופה קשה. לפיכך, הוא ממליץ לבחון אופציות מימון זולות יותר ולבחון מחדש אפשרויות התייעלות ברמת ההוצאות השוטפות כגון כוח אדם, ספקים וכדומה".
לסייע לעובדים לחזור לשגרה
הצלילה בעבודה האינסופית עם סיום החגים - על השעות הנוספות, מצגות, פרויקטים, דו"חות ועמידה ביעדים - גם עלולים לגרום לתחושות חרדה ומתח, שפוגעים גם באיכות חייהם של העובדים וגם בתפוקותיהם בעבודה. "עובדים רבים עלולים למצוא את עצמם מתקשים להתמודד עם החזרה לשגרה ולחוות תחושות של חוסר מוטיבציה, דכדוך, לחץ או מועקה", אומר רון יריב, מנכ"ל REGUS ישראל.
אחת הסכנות המרכזיות בחזרה לקצב העבודה התובעני היא תסמונת "פוסט חגים" (post vacation syndrome) - המתבטאת בעייפות, כאבי ראש, חוסר ריכוז וחוסר תיאבון, תחושות של מועקה, דיכאון ואף כאבים פיזיים. יריב מציין כי מודעות לתסמונת והיערכות להשלכותיה יכולים לסייע לצלוח את המעבר לשגרת העבודה ביתר קלות ולהקטין משמעותית את הסיכונים.
כיצד יכולים מקומות העבודה לסייע לעובדים להתמודד עם החזרה לשגרה בצורה חלקה ולמזער את הסיכונים? לפניכם מספר טיפים מרכזיים שהוא מספק למעסיקים ולמעסיקות:
חזרה הדרגתית - כל חזרה למקום עבודה לאחר חופשה ארוכת טווח מחייבת תקופה של שיקום והסתגלות מחדש. כדי לעשות זאת באופן מיטבי, יריב ממליץ לאפשר לעובדים לאזן בין החיים האישיים למקצועיים ולפחות בימים הראשונים, לאפשר לצוות לעבוד גם מהבית או באזורים הסמכונים למשרדי הלקוחות. "מצד אחד זה מאפשר לעובדים להתנהל ביותר נינוחות, להרפות מדאגות וגעגועים לבני בית ולהתרכז בעניינים מקצועים, ומצד שני - הקירבה ללקוחות מעניקה לעובדים תחושת ביטחון ומאפשרת לקבל החלטות ולפתור בעיות במהירות וביעילות רבה יותר".
הבוס הפריע לכם בחופשה? צפו וגלו אם מותר לו:
גיוס משאבים טכנולוגיים - יריב ממליץ לעשות שימוש מושכל במשאבים טכנולוגיים כמו מכשירי טלפון ניידים, מחשוב ענן ומערכות שיחות ועידה בוידאו, כדי לגשר באופן מהיר על הפערים ולחזור למסלול העבודה. "כיום ניתן להתעדכן במתרחש בזמן אמת בכל מקום בעולם ולהישאר פעיל ויעיל ללא צורך להימצא פיזית במקום העבודה".
ארגון וגיבוש מחדש של הצוות - "המעבר הדרסטי מפסק זמן ממושך לחיים רגילים מחייב היערכות ובניית תכנית פעולה מסודרת, שתסייע לעובדים לנחות בארגוניהם בצורה רכה יותר", אומר יריב. "למרות עומס המטלות והמשימות, חיוני להעניק לצוות זמן לקיים פגישות עדכונים עם הקולגות, לרענן נהלים ולקבוע סדרי עדיפויות בהתאם. חשוב לזכור שברוב המקרים תהיה החזרה לשגרה נוחה ושלוה יותר ככל שיקפידו מנהלים ועובדיהם לנקות את שולחנותיהם ולסיים את כלל המטלות מלפני החגים.
חשים מדוכדכים? יש מה לעשות
ד"ר לירן דנסקיברנגה, פסיכולוגית תעסוקתית בנטע - המרכז לפיתוח קריירה, מציינת כי גם תקופת החגים עצמה וגם סיומה, יוצרים קושי לא קטן לעובדים בכלל, ולעובדות בפרט. "החגים הם תקופה אינטנסיבית בהיבט המשפחתי, מבחינת הזמן שאנו מבלים ביחד ואיכות החוויות המשותפות, אולם היא טומנת בחובה גם מתחים ולחצים, באופן שעלול להעצים את הקונפליקט של משפחה-קריירה.
"מצד אחד אנו רוצים לקדם את המטרות והיעדים בעבודה, ומצד שני אנו עסוקים במטלות כמו אירוח, ארגון ותכנון שלהאירועים המשפחתיים", היא מוסיפה. "קונפליקט זה מורגש במיוחד בקרב נשים, שעדיין נושאות יותר בנטל האירוח ולמעשה אינן זוכות למנוחה. המעבר המהיר מחג לימי חול וחוזר חלילה עשוי לייצר תחושות של תשישות, עייפות ובלבול. עובדים מדווחים על הרגשה של פול גז בניוטרל או שהם לא כאן ולא שם".
כדי להקל על ההתמודדות האישית - אספנו בסיועה מספר טיפים חשובים:
חזרה הדרגתית - דנסקיברנגה ממליצה לנסות לחזור לעשייה באופן הדרגתי, להתחיל במשימות פשוטות לביצוע ולהשתדל לאזן, את כמות המשימות והשעות הנוספות.
להרפות מהביקורת העצמית - "מומלץ לנסות להרפות מהביקורת ולא לכעוס על עצמנו אם לא מילאנו את המשימות בדיוק כפי שרצינו או שלא עמדנו בכל היעדים שהצבנו לעצמנו", היא אומרת. "יש לקחת בחשבון שיכול לקחת קצת זמן עד שנגיע לרמת ביצועים ולאיכות העבודה לה אנו רגילים. עצה זו חשובה במיוחד לנשים, שכן רבות נוטות להחמיר עם עצמן ולשפוט את עצמן לפי סטנדרטים גבוהים במיוחד".
תמיכה חברתית - מכיוון שהמעבר מבילוי בחיק המשפחה, שמאפשר חוויה של קרבה ואינטימיות, למסגרת העבודה, עלול להיות מעבר חד למדי - היא ממליצה לא לוותר על הזדמנויות לאינטראקציות בין אישיות עם הקולגות, כמו ארוחות צהריים משותפות בהן ניתן לשתף בחוויות אישיות מתקופת החגים.
שחרור לחצים - דנסקיברנגה ממליצה לשלב במהלך יום העבודה, פעילויות קצרות המסייעות להפגת מתחים כמו תרגילי נשימה או יציאה לסיבוב הליכה קצר, וכן מעבר לשעות העבודה - פעילויות ספורט, מדיטציה, עיסוק בתחביבים וכדומה.