האיחוד האירופי: נוסעי מטוסים יוכלו לתבוע עד 600€ על תקלה
בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי קבע כי נוסעים יוכלו לתבוע סכום של עד 600€ בגין טיסה שהתאחרה בשלוש שעות לפחות, או בוטלה בשל תקלה טכנית. מומחה ישראלי: "חברות תעופה ייקרו כרטיסי טיסה כדי לעמוד בתביעות"
חברות תעופה אירופיות לא יוכלו יותר להתעלם מנוסעים ולמנוע מהם פיצויים עבור איחורים שנגרמים בשל "תקלות טכניות" במטוסים. בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי היושב בלוקסמבורג קבע בשבוע שעבר כי תקלה טכנית אינה עוד בהגדרת "אירוע בלתי צפוי", הגדרה בה השמשו חברות התעופה על מנת להימנע מתשלום פיצוי לנוסעים.
החלטת בית המשפט התקבלה בפסק דין נגד חברת התעופה KLM. זו נתבעה על ידי נוסעת שטיסתה מאקוודור להולנד התעכבה ב-29 שעות בשל מה שהחברה הגדירה כתקלה טכנית. זאת לאחר שמשאבת דלק ומערכת הידרומכנית במטוס לא פעלו כנדרש.
חברת KLM טענה בבית המשפט כי מדובר בתקלות שלא היו צפויות וכי היא נאלצה להטיס חלקי חילוף מנמל הבית באמסטרדם לנמל התעופה של קיוטו. החברה הוסיפה כי מדובר במערכות שגילן לא עלה על הגיל הממוצע של מערכות כאלה וכי לא היתה כל התראה מוקדמת כי הן יפסיקו לפעול ב"גיל מסוים".
הנוסעת פנתה תחילה לבית המשפט המחוזי באמסטרדם והוא שהפנה שאלות לבין המשפט לצדק של האיחוד האירופי. לבסוף נתקבל פסק הדין התקדימי שמהותו - תקלה טכנית שהתרחשה באופן בלתי צפוי, ואינה מיוחסת לפגמים בתחזוקה ואינה מזוהה במהלך בדיקות רגילות, נופלת בהגדרה של "נסיבות יוצאות דופן" ובכך ניתן לפטור את חברת התעופה מחובתה לשלם פיצוי לנוסעת.
בית המשפט לצדק של האיחוד לא קיבל את טענת חברת התעופה כי מדובר בתקלה בבחינת "אירוע בלתי צפוי", שכן, לדבריו, במהלך התחזוקה השוטפת שלהן חברות התעופה בודקות רכיבים שונים במטוסים ומבצעות פעולות רבות על מנת להבטיח שתקלות לא יקרו. בפסק דינו קבע בית המשפט בלוקסמבורג כי נוסעים יוכלו לתבוע את חברות התעופה עבור איחור בטיסה של יותר משלוש שעות או ביטול טיסה. זאת בסכום של בין 250 ל-600 אירו לכל נוסע, בהתאם לאורך הטיסה. בית המשפט הוסיף כי חברות התעופה יוכלו, מצדן, לתבוע את יצרן המטוסים או הרכיבים השונים בגין אירועים כאלה.
עו"ד נרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, אומר כי מדובר בפסיקה בעייתית מאוד שלא תוכל להחזיק מעמד הרבה זמן. "הפסיקה הזו יצאה מכל פרופורציה. היא אמנם נועדה להעניש חברות תעופה שמזלזלות בנוסעים ובלוחות הזמנים, אבל פוגעת ומענישה את חברות התעופה שעושות הכל כדי לתת את השירות הטוב ביותר. "לטעמי יש לבית המשפט חוסר הבנה בסיסי בעולם התעופה ומה שנראה בהמשך זה ששכרם של הנוסעים ייצא בהפסדם, כי נתח הרווחים של חברות התעופה הוא נמוך מאד והן ייקרו את כרטיסי הטיסה כדי לאפשר לעצמן לשלם את הפיצויים שהפסיקה הזו קובעת".