בטיחות: 5 כוכבים ליונדאי טוסון, 4 למאזדה ואופל
שלוש מכוניות חדשות עברו את מבחני הבטיחות המפרכים של ה-Euro NCAP. יונדאי טוסון הצטיין, מאזדה MX-5 - המכונית הבטוחה ביותר בהיסטוריה להולכי רגל
ציון בטיחות מרשים ליונדאי טוסון, רכב הפנאי החדש של יצרנית הרכב הקוריאנית. במבחן בלתי תלוי שביצע ה-Euro NCAP, הגוף שאחראי לביצוע מבחני בטיחות למכוניות חדשות, הטוסון שמחליף את ה-ix35 זכה לחמישה כוכבים. אופל קארל איכזבה עם ארבעה כוכבים ולא מעט ביקורת מצד הארגון, בעוד שמאזדה MX-5 החדשה הפכה למכונית הבטוחה ביותר אי-פעם להולכי רגל.
מתוצאות המבחנים החדשים עולה כי יונדאי טוסון, המצויד בשש כריות אוויר, מגביל מהירות, זיהוי שלטים והצגתם על לוח המחוונים והתראת סטייה מנתיב, זכאי לציון הבטיחות המרבי. הרכב דורג בציון מכובד של 86% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים ו-71% בהגנה על הולכי רגל. דירוג מערכות הבטיחות עומד על 71% - מספיק בדיוק בכדי לקבל את הכוכב החמישי (70% מינימום).
המכונית | ציון כולל | הגנה על מבוגרים | הגנה על ילדים |
הגנה על הולכי רגל |
דירוג מערכות בטיחות |
יונדאי טוסון | 5 כוכבים | 86% | 85% | 71% | 71% |
מאזדה MX-5 | 4 כוכבים | 84% | 80% | 93% | 64% |
אופל קארל | 4 כוכבים | 74% | 72% | 68% | 64% |
רף המינימום | ל-5 כוכבים | 80% | 75% | 60% | 65% |
ב-Euro NCAP ביקרו עם זאת את הטוסון בחלק מהמבחנים, כאשר נמצא לדוגמה שההגנה על חזה הנוסעים בספסל האחורי "גבולית" במקרה של פגיעה במכשול בחפיפה מלאה כנגד קיר סטטי. מבחן זה, שמצטרף למבחן חפיפה חלקית המסורתי שאמור לדמות פגיעה חזיתית ברכב אחר, מציב אתגר של ממש. כמוהו גם מבחן הפגיעה הצדית בעמוד, שגם בו דורגה ההגנה על חזה הנהג "גבולית".
אם כבר להידרס, עדיף על-ידי MX-5
ה-Euro NCAP בוחן גם את רמת ההגנה שמעניקות מכוניות במקרה של דריסת הולך רגל, ובמילים אחרות - אילו מכוניות גורמות לנזק נמוך יחסית במקרה שכזה. ומבין כל המכוניות שנבחנו עד כה, מאזדה MX-5 החדשה רשמה את הציון הגבוה ביותר במבחן זה - 93%. זאת בין היתר תודות למכסה מנוע אקטיבי. כאשר הולך רגל נפגע על-ידי הרכב, חיישני בפגוש מזהים זאת ושולחים אות למערכת המרימה את מכסה המנוע סמוך לשמשה כלפי מעלה מספר סנטימטרים. בדרך זו נפילת הולך הרגל על מכסה המנוע "מרוככת", משום שנוצר מרווח בין המכסה למנוע.
ה-MX-5 דורגה בציונים נאים גם בהגנה על נוסעיה המבוגרים (84%) וילדים (80%), אך היעדר מערכות בטיחות מתקדמות פגע בציון הסופי והותיר אותו על ארבעה כוכבים. בסעיף זה ה-MX-5 החדשה זכתה ל-64% בלבד, שישה פחות מהנדרש לכוכב החמישי. ה-MX-5 זכתה גם לביקורת מסוימת מצד הבוחנים, לאחר שנמצא כי פתיחה חלשה מהרצוי של כרית האוויר הקדמית של הנהג, הובילה לפגיעת ראש הבובה בגלגל ההגה.
נבחנת שלישית בסדרה האחרונה הייתה אופל קארל, מכונית מיני שתתחרה בישראל בקיה פיקנטו. הקארל איכזבה עם ארבעה כוכבים, לאחר שפספסה את הכוכב החמישי בהגנה על מבגרים, ילדים ובדירוג מערכות הבטיחו. רק בדירוג ההגנה על הולכי רגל הצליחה לעבור במעט את הרף (68%, המינימום - 65%).
ב-Euro NCAP הביעו ביקורת כנגד הקארל בדו"ח המבחן, בין היתר משום שכרית הנהג הקדמית לא נפתחה בלחץ מספק ואיפשרה מגע בין הראש לגלגל ההגה. רמת ההגנה על רגלי הנהג הוגדרה "גבולית", ואילו במבחן הפגיעה החזיתית בחפיפה מלאה הוגדרה רמת ההגנה על חזה הנהג כ"עלובה". באותו התואר זכתה גם רמת ההגנה לחזה בפגיעת צד בעמוד, סוגיה שעל-פי ה-Euro NCAP באופן כבר פועלים כדי לתקנה.