שתף קטע נבחר

 

מבצע ניסים: הפשקווילים של פיקוד העורף

5,000 פשקווילים שייתלו היום בריכוזים החרדיים הם תחילתו של קמפיין נרחב במגזר החרדי, שמטרתו: העלאת המוכנות במגזר לשעת חירום. לא עוד הסברה ביידיש, ובלי להתנשא: הכירו את ניסים, הפרזנטור המאויר - השראה משטיסל, כדי לא לפגוע באף זרם במגזר

פיקוד העורף יוצא היום (א') בקמפיין הסברה יוצא דופן, הכולל תלייה של קרוב ל-5,000 פשקווילים בריכוזים חרדיים - בין היתר בירושלים, בני ברק, רמת בית שמש, קריית צאנז שבנתניה, שכונת סערט ויז'ניץ שבחיפה ועוד.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

מדובר בחלק מקמפיין פרסום ארצי של פיקוד העורף, שעבר התאמה למגזר, לאחר התייעצות עם אנשי ציבור חרדים ועיתונאים מהמגזר החרדי והדתי (גילוי נאות, גם כותב שורות אלו ייעץ בהתנדבות למיזם החדש).

 

עוד בערוץ היהדות  - קראו:  

חגיגה באולפן: אטילה חתן

 

במבצע "עמוד ענן" שנערך ב-2012, נהרגו אזרחים חרדים בקריית מלאכי, ובהם הרבנית מירה שארף, שליחת חב"ד בהודו שהייתה בחופשת מולדת, כתוצאה מפגיעה ישירה של טיל בבית.

 

5,000 פשקווילים ()
5,000 פשקווילים

 

לדברי סא"ל טל מיכאלוביץ-רוזין, ראש ענף הסברה בפיקוד העורף, כלקח מהאסון ההוא הוחלט לשפר את ההסברה במגזר החרדי. בין היתר, גויסו לחיל קציני התנהגות אוכלוסייה חרדיים, במטרה לנטר טוב יותר את המצב בקרב שומרי המצוות.

 

בנוסף, קציני מילואים ביחידות המקשרות בין הצבא לבין הרשויות המקומיות (יקל"רים), נפגשו עם רבנים ואישי ציבור חרדיים במטרה לחזק את הקשר השוטף, בשגרה ובחירום.

 

דוברים יידיש, אבל לא קוראים את השפה

במהלך מבצע "צוק איתן", בקיץ שעבר, העמיק פיקוד העורף את הפעילות מול המגזר החרדי. כך בוצע חיבור ישיר

בין ענף ההסברה של פיקוד העורף, לכלי התקשורת החרדיים, במטרה להעביר הוראות מצילות חיים בזמן אמת. בבסיס פיקוד העורף ברמלה נערך מפגש עם עיתונאים חרדים, והופקו סרטוני וידאו ייעודיים למגזר.

 

בזכות שיתוף פעולה עם תחנת הרדיו החרדית "קול חי", הופקו תשדירים מיוחדים שקראו לציבור להיכנס למרחבים מוגנים בעת אזעקה. כמו כן, מתנדבים של ארגון "איחוד הצלה" עברו הכשרה של פיקוד העורף, במטרה להדריך את הילדים ואת המורים בחיידרים ובתלמודי תורה לגבי הוראות החירום, לאחר ששנת הלימודים תשע"ה במגזר החרדי, נפתחה בעיצומה של המערכה.

 

סא"ל מיכאלוביץ-רוזין מספרת כי בעבר הופקו דפי מידע ביידיש, אולם במהלך מבצע "צוק איתן" התברר שלמרות מספרם הרב של דוברי היידיש במגזר, אחוז יודעי הקרוא-וכתוב בשפה זו נמוך מאוד, ולכן הוחלט לכתוב את הוראות המידע בעברית בלבד.

 

אבחנה נוספת שנחשפה במהלך "צוק איתן", היה הפער בהתנהגות האוכלוסייה בין החרדים המתגוררים בדרום הארץ, שהקפידו על היענות להוראות מצילות החיים בדומה לציבור החילוני - לבין החרדים המתגוררים באזור המרכז, ובעיקר בבני ברק, שם הייתה היענות פחותה להוראות, בין היתר, לאחר שהרב חיים קנייבסקי, מבכירי הרבנים, אמר כי "בבני ברק לא יפלו טילים".

 

ההשראה: שטיסל

סא"ל מיכאלוביץ-רוזין ציינה כי הניסיון בארץ ובעולם מוכיח שמצבי החירום עלולים לפקוד אותנו ללא הכנה מוקדמת, אולם ציבור שמתכונן מראש, יתמודד בצורה טובה ואפקטיבית. מסיבה זו הוחלט על מסע פרסום ממוקד בציבור החרדי, בין השאר בעיתוני המגזר ותחנות הרדיו. 

 

 

"במסגרת הקמפיין החדש, עיצבנו עם המאייר אברהם זמורה, קומיקס של דמות חרדית שתככב במודעות", מספרת סא"ל מיכאלוביץ-רוזין. "הייתה לנו למשל התלבטות אילו בגדים לעצב: האם הדמות תלבש בגדים של ליטאי, או של חסיד? ובסוף נבחרה דמות שמזכירה בביגוד את גיבור הסדרה שטיסל, שלובש חליפה וכובע של ירושלמים, אבל לא שייך לזרם ספציפי".

 

הדמות הראשונה הייתה גגוצית וחייכנית, בעלת פאות וזקן פרועים, "ואז העירו לנו אנשי תקשורת חרדים כי הדמות עלולה להיתפס כמגוחכת ומעליבה, ולכן הוחלט להרזות אותה ולהקטין את גודל הפאות והזקן". גם שם ניתן לפרזנטור המאויר: "ניסים, שם גנרי שלא מזוהה עם פלג מסוים".

 

רע"ן הסברה בפיקוד העורף מסבירה כי גם בחירת המילים שנכללות בקמפיין החדש, הייתה ארוכה, יסודית וכללה התייעצות עם אנשי תקשורת ואישי ציבור חרדים. "הייתה כמובן הקפדה על השפה הייחודית של שומרי תורה ומצוות, למשל חזרה על השימוש בפסוק 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם', ועל המונח 'פיקוח נפש' שאומר מעט מאוד לאוזן חילונית. רצינו להבהיר כי ההלכה מצווה על האדם שלא לסמוך על הנס, ולעשות 'השתדלות' כדי להגן על עצמו ועל המשפחה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים