שתף קטע נבחר
 

כך מקדמים רכב חשמלי? האוצר מעלה את המס ל-10%

שר האוצר משה כחלון החליט על העלאת גובה מס הקנייה לרכב חשמלי מ-8% ל-10%, שינוי שיהיה בתוקף לשנתיים הקרובות. המס על רכבי כלאיים וכלאיים נטענים משקע לא השתנה - 30% ו-20% בהתאמה

בעולם מעודדים חשמליות - בישראל המס דווקא עולה. מס הקנייה המוטל על רכב חשמלי עולה בשני אחוזים ל-10%, כך הודיע משרד האוצר, לאחר ששר האוצר, משה כחלון, חתם על צו לפיו המס יעלה לעומת המס שנקבע בשנת 2012, ושנועד לתמרץ רכישת מכוניות חשמליות. אלו אינן פולטות זיהום בזמן הנסיעה ונחשבות לכן לידידותיות לסביבה ובמיוחד לבני אדם במרכזי ערים.

 

רכב חשמלי. מס הקנייה עולה ל-10% (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
רכב חשמלי. מס הקנייה עולה ל-10%(צילום: רועי צוקרמן)

 

אלא שתוכנית התמריצים הזו כשלה - לאחר שמיזם הרכב החשמלי "בטר פלייס" של שי אגסי פשט רגל. הנזק התדמיתי שגרמה היעלמות המיזם יחד עם ההחלטה של משרד האוצר לחייב שקע מנוהל - בניגוד לטעינה ביתית חופשית של רכב חשמלי - הובילה לכך שבשנים האחרונות כמעט ולא נמכרו בישראל כלל מכוניות חשמליות, זאת בניגוד למגמת צמיחה מובהקת במכירות של מכוניות אלו בארה"ב, אירופה, סין ואזורים נוספים בעולם.

 

בישראל נמסרו השנה שלוש מכוניות חשמליות בלבד (כולן מדגם ניסאן ליף), וגם מכוניות כלאיים נטענות, שמציעות מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי עם מצברים שניתן להטעין משקע וטווח נסיעה חשמלי גדול יחסית, לא זכו להצלחה בישראל. בשנת 2015 כולה נמסרו רק עשרות בודדות של מכוניות משני הדגמים המשווקים אצלנו - טויוטה פריוס פלאג-אין ומיצובישי אאוטלנדר PHEV. אלו נהנים ממס בגובה של 20% בלבד לעומת 83% לרכב רגיל, אך נדרשים אף הם לעמדת טעינה מנוהלת, שמייקרת את השימוש בהם. סיבה נוספת לאי ההצלחה נעוצה במחיר הגבוה יחסית של מכוניות אלו, גם לאחר הפחתת המס.

 

רכב כלאיים נטען משקע ("פלאג-אין"). המס המופחת לא השתנה: 

 

לעומת כשלון המכוניות החשמליות ודגמי הפלאג-אין, מכוניות כלאיים - שמתומרצות בעזרת מס קנייה של 30% - דווקא זוכות להצלחה נאה בישראל. כאן המרוויחה הגדולה היא טויוטה, שמובילה את הקטגוריה עם יותר מ-6,500 מכוניות השנה, מהן למעלה מ-3,400 מדגם האוריס הייבריד, רכב הכלאיים הנמכר יותר בישראל ב-2015.

 

המס על מכוניות הכלאיים והפלאג-אין לא ישתנה במהלך השנתיים הקרובות, כך נמסר ממשרד האוצר. כך גם המס על מכוניות רגילות - 83% מערך הייבוא בניכוי הפחתה בהתאם לדרגת הזיהום. מס זה הוא אחד ההסברים העיקריים לכך שמכוניות חדשות בישראל יקרות מאוד בהשוואה לשווקים דוגמת ארה"ב, גרמניה ואחרים, בהם גובה המס המוטל על רכב חדש נמוך לעיתים מ-20%.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים