הילד שלי יזם חרם - מה עושים?
הסבירו לו שלא מדובר ב"צחוקים", הראו לו סרטונים על ילדים שנפגעו מאלימות ברשת ותדגישו את התוצאות ההרסניות שעלולות לקרות. הילד שלכם ארגן חרם? כך תפעלו ותמזערו נזקים
מנגנון החרם הכיתתי הוא נשק רב עוצמה במאבק חברתי. בעבר לפני שהעולם הפך דיגיטלי ילדים היו נפגעים מחרם פאסיבי כשקבוצה או כיתה שלמה היתה מתעלמת מהם. כיום עם זליגת חיי החברה אל העולם הוירטואלי, החרם הפך לאקטיבי והוא כולל התקפות, השפלות והדרה מכוונת ברשת.
מדוע ילדים נוהגים בתוקפנות כלפיי ילדים אחרים בכיתה?
תוקפנות וחרם משמשים ילדים כמכשיר להשגת מעמד חברתי ושימורו. תלמידים שיוזמים חרם הם בדרך כלל ילדים "מקובלים". השימוש בנשק החרם שמור בעיקר לילדים בעלי כישורים רגשיים חברתיים גבוהים המסוגלים לארגון "פעולה" חברתית כזו. מבחינת ההורים יש תחושת אכזבה, ההשקעה הרבה שלהם בכישורים אלה הובילה את ילדם להתנהגות תוקפנית במקום התנהגות פרו חברתית.
הוואטסאפ של הילדים - להציץ או לא?
ארגון חרם בקרב ילדים נראה קל ומושך. קימות אפשרויות טכנולוגיות לארגון החרם באמצעות קבוצות ממודרות. התחושה ברשתות החברתיות כמו הווטצאפ ש"לא רואים אותי", מגבירה בקרב התוקפן את תחושת האנונימיות ומפחיתה באופן לא מוצדק את דאגתו מעונש.
חרם נגדי כלפי הילד
אנו מעוניינים שהילד שלנו ימנע מארגון חרם, לא רק מסיבות של אמפתיה ומוסר, אלא מתוך דאגה לילדנו. ילדים המארגנים חרם לא נהנים מכך, התוקפנות שלהם פוגעת ברווחה הנפשית שלהם. עולה ממחקרים רבים שילד המארגן חרם מסתכן בחרם נגדי. כמו כן, המוניטין של מארגן חרם שלילי. ייתכן וילדים מפחדים ממנו אך הם גם לא חשים קרובים אליו. ובנוסף, ארגון חרם ברשת נשאר כ"קעקוע דיגיטלי" - דימוי שלילי שאינו נמחק מהרשת וקשה להפטר ממנו.
הילד שלכם ארגן חרם? כך כדאי להגיב:
1. בדקו ושקפו עבורו מה הוא עושה כתוקפן - הסבירו לו שלא מדובר במעשה צדק או ב"צחוקים". במצב בו הילד מנסה לקחת את הצדק לידיים שלו, הזכירו לו שמלחמה בבריונות על ידי התנהגות בריונית רק תביא להתדרדרות במצב, וכי יש דרכים נוספות להשגת צדק.
2. הסבירו לו את התוצאות המשפטיות של התנהגותו והזהירו אותו כי המשך התנהגות כזו עשויה להוביל להגבלת השימוש שלו באינטרנט ובטלפון, ואף להתערבות של רשויות חיצוניות, כמו הנהלת בית הספר ואף המשטרה.
3. יעצו לו לחשוב לפני שהוא מקליק - הסבירו לו ש"קעקוע הדיגיטלי" יישאר עמו ברשת אחרי שיקליק וישפיע בכך על המוניטין שלו בפני חבריו לכיתה ובמסגרות חברתיות עתידיות.
4. מצאו דרכים להגביר את האמפתיה או את ההבנה שלו כלפי הנפגע. לשם כך ניתן להיעזר בסרטונים המתפרסמים ביוטיוב, בסרטים או בתוכניות טלוויזיה המייצגים את הצד שנפגע מאלימות וירטואלית.
5. בקשו ממנו להיזכר במקרים שבהם הוא רב עם ילד מסוים ואותו ילד גייס כנגדו ילדים נוספים שאינם קשורים לעניין. שאלו אותו כיצד חש כלפי אותו ילד וכלפי אותה התנהגות.
6. ספרו לו שמי שמשתמש בנשק האסור של החרם מעלה את הסיכויים כי החרב תסתובב כנגדו.
7. קבעו כלל כי מותר לו להחליט כי אינו מעונין לדבר עם ילד מסוים כשם שמותר לילדים להחליט כי הם אינם מעוניינים לדבר איתו, אך אסור לאף אחד להסיט נגדו כשם שאסור לו להסיט נגד אחרים. בנוסף, היות והילד בעל מעמד חברתי גבוה (בין אם בורך וקיבל זאת בלא מאמץ ובין אם שקד לשם כך) - עם הכוח באה אחריות. כאשר הוא רב עם ילד מסוים, עליו מוטלת האחריות לדאוג שילדים אחרים לא יסחפו אחריו. ואם הם עשו כן עליו לוודא שזה נפסק.
לפייסבוק הורים של ynet הצטרפתם? היכנסו עכשיו
8. פתחו ערוץ תקשורת ישיר עם הורי קורבן החרם וברשותם גם עם הקורבן עצמו. כמו כן צרו קשר עם "הפמליה" אשר מסייעת לילדינו בארגון החרם.
9. חדדו את העניין שפגיעות וירטואליות חודרות לזמן ולמרחב שהם מעבר לפגיעות רגילות שמתרחשות בבית הספר. זה קורה בבית של הקורבן, בחדרו, במחשב ובטלפון האישי שלו. לכן פעמים רבות פגיעות דרך האינטרנט גורמות לתחושה של מחנק אצל הקורבן. הסבירו כי פגיעות אלו עשויות להניב תוצאות טרגיות שעשויות להיות הרסניות גם עבורם.
רוצה להיות מקובל
אם מעמד הוא הדבר הנחשק ביותר, מה נוכל להציע לילד בתמורה לויתור שלו על התנהגות תוקפנית שמשפרת את מעמדו? בשיחה פתוחה רצוי לדבר עם הילד על הנושאים הבאים:
- שיקוף המחיר החברתי שהוא משלם על התנהגותו - אובדן אמון ואינטימיות עם חבריו הקרובים אשר רואים את האכזריות שבמעשיו.
- אנו לא נגד המעמד שלו, הוא אף זוכה מאיתנו להערכה על המעמד שהשיג: אנו גאים על מעמדו גם אם חושבים שהוא צריך לשנות חלק מהתנהגותו.
- נבנה עמו תכנית כיצד לצד שימור המקובלות שלו נציב לו אתגר נוסף להתקדמות ליעד החברתי הבא. כלומר לשמר את מעמדו אך להיות גם מישהו בעל משמעות חיוביות ורווחה נפשית לכלל תלמידי הכיתה.
במקרים רבים חרם מתנהל גם ברשתות חברתיות. צפו בסרטון עם התגובות של הילדים שפגעו בהם והוריהם:
הכותב הוא מנכ"ל מרכז מצמיחים
- כלים חדשניים להפחתת אלימות וניכור בבית ספר