האם אתם מכירים את חברות המזון ששולטות בעולם?
מה הקשר בין חטיף השוקולד סניקרס ולמסטיקים של אורביט? איזו חברה חולשת על מותג היוגורט יופלה, גלידת האגן דאז ודגני הבוקר צ'יריוס? איזה תאגיד הוא אחד מספקי הסוכר הגדולים בעולם ומחזיק גם ברשת אופנה? אחרי רכישת אסם על-ידי נסטלה - בידקו אם אתם מכירים את החברות הכי גדולות, ששולטות במדפי הסופרמרקטים בעולם
מי שולט בסופרמרקטים בישראל, אתם כבר יודעים, אבל האם יש לכם מושג מי שולט בסופרמרקטים בעולם? גם מחוץ לגבולות הארץ יש תאגידים אדירים שזוללים חברות קטנות לארוחת בוקר, טורפים חברות מתחרות בצהריים ומקנחים בערב בחדירה לעוד ועוד מדינות, במטרה להרחיב את שליטתן העולמית.
למה לשלוט במדינה אם אפשר לכבוש את העולם?
השבוע, נסטלה, חברה בינלאומית ממוצא שוויצרי, הודיעה כי ברצונה לרכוש את כל מניות הציבור באסם, זאת אחרי שהיא כבר מחזיקה ב-63% מהבעלות על אסם. נסטלה, כמו שאר החברות ששולטות במזון בעולם, אמנם עוסקות גם בייצור ובשיווק, אבל הן בעיקר עוסקות ברכישות אסטרטגיות. הן רוכשות מתחרות, או חברות משלימות, ותוחבות ידיהן בכמה שיותר עוגות, לטובת שורת הרווח.
הסופרמרקטים בשוויץ לכאורה מגוונים יותר מהסופרמרקטים בישראל, אולי כי חברות גדולות אירופיות וגם אמריקניות, לא מתעניינות בלהשיג מעמד של מונופול במדינה אחת. הן מבינות שהכסף הגדול באמת נמצא בשליטה בינלאומית והפריצה הכי קלה זה לקנות חברה זרה שכבר התבססה בלבבות הצרכנים בשוק המקומי.
מסתבר שככל שהתחרות יותר חופשית (ועובדה שהחברות האלה עושות כמעט כל מה שהן רוצות), מספר השחקנים מצטמצם ומצטמצם במקום להתרבות ולהתרבות והסוף הוא כמה חברות שמחזיקות במאות מותגים, שבחלקן הן מחזיקות יחד, כן, מה שאתם קוראים. כל אחד פותח דוכן בשוק החופשי אך אותה יד נעלמה ידועה, יכול להעלים אותך ביום, כמו שיקרה לאסם. השם "אסם" יישאר, אבל אין כבר אסם. אסם זו נסטלה.
אשליית המגוון. אלפי מותגים ששייכים ל-11-10 חברות
איך הורכבה הרשימה?
אז מיהן החברות ששולטות במזון בסופרמרקטים ברחבי העולם? ארגון אוקספם פרסם ב-2013 תרשים של 10 חברות המזון הגדולות וכן שרטט את שלל מותגיהן. מטרתו היתה לא בהכרח לתעד את דירוג החברות, אלא לבדוק כיצד הן שומרות על הסביבה, טובות לעובדים, מעסיקות נשים וכו'. בניגוד לגישות אקטיביסטיות של "לפרק", או "להלאים", אוקספם מייצגת גישה של הרמת ידיים. אין מה לעשות, החברות האלה עוצמתיות יותר ממדינות, בואו נדרוש מהן לא ללכלך את הנהר, בדרכן לרכוש עוד חברה.
את רשימת החברות ביססנו על הרשימה של אוקספם, והוספנו חברה אחת (קראפט שהתמזגה עם היינץ בינתיים) וכן נתנו דוגמא לשתי חברות ששולטות במוצרי צריכה אחרים בסופרמרקט.
לא נכנסו לרשימה חברות ענק שפועלות מאחורי הקלעים ולא מוכרות ישירות לצרכן. למשל, חברות זרעים כמו מונסנטו, או חברת קארגיל שגילגלה 120 מיליארד דולר ב-2015, ומוכרת סירופ גלוקוז, עמילן, שמנים צמחיים, זרעים, אנרגיה, בקר ועוד ועוד. לפי מגזין פורצ'ן, חברת המזון הגדולה בעולם היא בכלל ארצ'ר דניאלס מידלנד (Archer-Daniels Midland), שמעבדת שמנים וסוחרת בין היתר בתירס וחיטה. היא כמובן הגיעה למעמד הזה אחרי שרכשה לאחרונה שתי מתחרות גדולות.
ליחצו על התמונה כדי להגדיל את המפה. מקור: אוקספם
נסטלה
חברת המזון שנחשבת לגדולה בעולם, גלגלה ב-2014 103.5 מיליארד דולר, והרוויחה 11.2 מיליארד דולר. הוצאות הפרסום: שלה הסתכמו ב-3 מיליארד דולר. היא מעסיקה 333 אלף עובדים ברחבי העולם - החל ממשרדיה בשוויץ וכלה במטעי הקקאו.
מותגיה של נסטלה רבים הם וכוללים את מותגי הקפה נספרסו, נסקפה, טייסטרס צ'ויס, את דגני הבוקר פיטנס, את מזון החתולים פריסקיז ואת גלידת סקיני קאו. נסטלה משווקת גם יוגורטים, מים מינרליים, משקאות מצוננים, עוד מותגי גלידות, מזון קפוא ומזון מהיר הכנה, תבלינים, תוספי תזונה, מזון מצונן, שוקולד, עוד מותגי מזון לבעלי חיים, מזון לתינוקות ואת מותג המחיות לתינוקות - גרבר.
היא מייצרת אלפי מוצרים. רק בשוקולד יש לה יותר מ-120 מותגים, בין היתר, באטרפינגרס וקיטקט (שמופץ בארה"ב על-ידי הרשי). עכשיו יתווספו לה בארץ טבעול, סלטי צבר, במבה וביסלי, בין היתר. זו חברה בינלאומית, אך את רוב הרווח שלה, כ-40%, היא מפיקה מהצרכנים האמריקאים.
נסטלה גם משתפת פעולה עם חברות ענק אחרות: יש לה מיזמים משותפים, למשל, עם קוקה קולה, קולגייט פלמוליב והרשי.
יוניליוור
יוניליוור, שהיא גם יצרנית הגלידות הגדולה בעולם, נוסדה ב-1930, כמיזוג בין יצרני הסבון הבריטיים האחים ליבר לבין יצרנית המרגרינה ההולנדית יוני.
ב-2014 היא גלגלה 68.5 מיליארד דולר, הרוויחה 6.7 מיליארד דולר והוציאה על פרסום 7.4 מיליארד דולר. מספר המועסקים בה עומד על: 174,381.
יוניליוור אמנם יצרה כמה מותגים בלתי נשכחים כמו דאב, אבל רבים ממוצריה הפופולריים, הם תולדה של רכישות. המותג קנור, היה שייך בכלל לחברה שיוניליוור רכשה, בשם בסט פודס וזו לא הרכישה היחידה שלה: גם בן אנד ג'ריס וסלים פאסט האמריקניות, נבלעו על ידי הקונצרן. עוד חברות שרכשה במשך השנים: וזלין, ליפטון ויצרנית גלידת הפרימיום האיטלקית גרום. דאב ומוצרים אחרים שלה, מגלגלים פר מוצר למעלה ממיליארד אירו בשנה.
דוגמאות למוצרי יוניליוור: השלגונים מגנום, סולרו וקורנטו; מיונז הלמנ'ס, הסבונים לוקס ודרמלוג'יקה ודיאודורנט אקס. בארץ גם מוצרי תלמה, בייגל בייגל וורד הגליל שייכים ליוניליוור.
פפסיקו
החברה האמריקנית, שנוסדה ב-1898, הכניסה 66.4 מיליארד דולר ב-2014 ורווחיה עמדו על 2.5 מיליארד דולר. הוצאות הפרסום שלה עמדו על 2.5 מיליארד דולר. עובדים בחברה 274 אלף איש.
פפסיקו מייצרת כמובן את המשקאות פפסי, 7up, מאונטיין דיו וגייטורייד, היא גם הבעלים של המותגים דוריטוס, קווייקר, טרופיקנה, קפטן קראנץ' ומותג הצ'יפס ליי. רובם שייכים לה באמצעות רכישת חברות. פפסיקו גם מכרה חברות: בעבר היתה הבעלים של רשתות מזון מהיר כמו פיצה האט וטאקו בל. לפפסיקו יש גם שותפות עם יוניליוור, על מותג התה ליפטון.
קוקה קולה
נוסדה: 1886. מגלגלת: כ-46.9 מיליארד דולר בשנה, מתוכם הרוויחה ב-2014 8.6 מיליארד דולר ב-2014. קוקה קולה מעסיקה 130,600 עובדים ברחבי העולם.
החברה מוכרת בקבוקים ביותר מ-200 מדינות וקרוב ל-2 מיליארד בקבוקים מתוצרתה נצרכים מדי יום. היא אמנם סובלת מהקמפיין הממושך של משרדי בריאות ומתחרים נגד משקאות ממותקים, אבל זו עדיין חברת המשקאות הגדולה בעולם.
אמנם כולם מכירים את קוקה קולה בעולם, אך היא עדיין רוצה להתרחב: באוגוסט 2014, רכשה 16.7% ממניות חברת המשקאות מונסטר (שמשווקת למשל את בלו סקיי ופיס טי), במטרה להגדיל את הרכישה ל-25%.
דנונה
הקבוצה הצרפתית שהוקמה בברצלונה על ידי יצחק קרסו, יהודי ממוצא יווני, גילגלה ב-2014 29.3 מיליארד דולר, הוציאה על פרסום 1.2 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה עמד על 2 מיליארד דולר. היא מעסיקה 104,642 עובדים.
באתר האינטרנט שלה, החברה מצהירה על עצמה כחברת מזון עולמית. השוק הכי גדול של דנונה הוא רוסיה, עוד לפני צרפת ואחרי כן: סין, ארה"ב ואינדונזיה. זו אמנם אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של מוצרי חלב טריים, אבל היא גם משווקת, בין היתר, את מי אויאן ומזון התינוקות נוטרילון (אפאטמיל), באמצעות חברות אותן רכשה. עקב כך, יש חברות חלב גדולות ממנה, אך נגיעתה בתחומים שאינם חלב הופכים אותה לגדולה מהן (למעט נסטלה שגדולה ממנה).
מונדלז אינטרנשיונל בע"מ
הכנסות ב-2014: 35.3 מיליארד דולר. רווח: 3.9 מיליארד דולר. הוצאות פרסום 1.9 מיליארד דולר. עובדים: 107 אלף. לשעבר קראפט וג'נרל פודס. ב-2012 חברת קראפט פודס התפצלה למונדלז, חברת חטיפים וממתקים וקבוצת קראפט פודס, שמשווקת מצרכי מזון שאינם חטיפים. החברה אמנם נמצאת עם מוצריה ב-98% מהבתים בארה"ב אבל רואה בכך הזדמנות להתרחב בחו"ל.
בין מותגיה: אוריאו, מותג הקרקרים ריץ, טומסינו, השוקולדים מילקה, דיים וקוט דור וכן מסטיק טריידנט.
קראפט פודס
18.218 מיליארד דולר הרוויחה קראפט ב-2013. ב-2015 התמזגה עם היינץ, יצרנית הקטשופ, המרקים והשימורים הידועה, שמגלגלת למעלה מ-11 מיליארד דולר בשנה. וכך, אחרי ההינתקות ממונדלז, היא חוזרת לקדמת הבמה.
בין מותגיה: אוסקר מאייר, קול אייד, ג'ל-או, מקרוני אנד צ'יס, ומותג הקפה מקסוול האוס.
מארס
מארס, שלא נקראת על שם כוכב הלכת מאדים, אלא על שם המייסד שלה, פרנקלין קלראנס מארס, הכניסה ב-2014 סכום של 33 מיליארד דולר, והוצאות הפרסום שלה ב-2014 עמדו על 2.2 מיליארד דולר. היא מעסיקה למעלה מ-75 אלף עובדים.
זו חברה פרטית שנוסדה ב-1911 בוושינגטון ועודה נמצאת בבעלות משפחת מארס. מארס מייצרת את מותג האורז אנקל בנ'ס וגם את המזון לבעלי חיים פדיגרי, וכן היא הבעלים של ריגלי שמייצרת את מסטיק אורביט. היא גם משווקת: רטבי עגבניות, פסטה, גבינות ומשקאות; אבל מארס בעיקר ידועה בגלל החטיפים M&M's, באונטי, סניקרס וטוויקס.
Associated British Foods
אסושיאייטד בריטיש פודס, שנוסדה ב-1935, מייצרת רכיבי מזון לתעשייה ומצרכי מזון לצרכנים. היא גם הבעלים של רשת חנויות האופנה פרימרק.
החברה הבריטית גלגלה 21.1 מיליארד דולר ב-2014 והרוויחה 837 מיליון דולר. היא מעסיקה 112,652 עובדים.
היא המפיקה השנייה בגודלה בעולם של סוכר (אחרי Suedzucker AG) ושמרים ומייצרת, ומוכרת רכיבי מזון לתעשייה כמו לקטוז ואנזימים. לצרכנים היא משווקת מותגים כמו שמן ומרגרינה מזולה, מותג הסוכר סילבר ספון (Silver Spoon), מותג הלחם קינגסמיל (Kingsmill) ואת מותג התה טווינינגס (Twinings).
לאחרונה דיווחה על ירידה של 30% ברווחים לפני מס, לטענתה בשל רגולציה חדשה של האיחוד האירופי לסוכר וכן בשל תנודות מטבע. החברה החלה לפעול בארה"ב לאחרונה, באמצעות פרימרק.
ג'נרל מילס
"חברת מזון עם מכירות עולמיות", כך מוגדרת ג'נרל מילס באתר האינטרנט שלה. החברה הכניסה 17.9 מיליארד דולר ב-2014. רווח: 1.8 מיליארד דולר. הוצאות על פרסום: 1.1 מיליארד דולר. עובדים: 43 אלף.
החברה, שנוסדה במיניאפוליס מינסוטה ב-1928, החלה כיצרנית דגני בוקר וכיום מייצרת גם יוגורטים, פיצות, פסטות, מאפים, תבלינים, מוצרים אורגניים, ארוחות מוכנות, מוצרי אפייה, ירקות וגלידה.
הוכחה לגודל שלה אפשר למצוא במספר מותגי האפייה שהיא מחזיקה: 10, לא פחות. בנוסף היא מחזיקה בתריסר מותגי דגני בוקר וב-9 מותגי ארוחות מוכנות. וזה רק חלק קטן משלל מותגיה, שכוללים אלפי מוצרים.
בין המותגים של החברה: צ'יריוס, האגן דאז, יופלה. היא בין היתר, הבעלים של המותגים הקנויים: גרין ג'איינט, נייצ'ר ואלי ובטי קרוקר.
קלוג או קלוג'ס
הכנסות: 14.8 מיליארד דולר. רווח 1.8 מיליארד דולר. הוצאות על פרסום 1.1 מיליארד דולר. מספר עובדים: 30,277.
קלוג'ס (או קלוג), נוסדה ב-1906 במישיגן. זו אחת מיצרניות דגני הבוקר הגדולה בעולם, שמחזיקה גם במוצרים קיבלר ופרינגלס, אותם רכשה. היא מייצרת 1,600 סוגי מזון אותם היא מוכרת ביותר מ-180 מדינות.
בין מותגיה: דגני הבוקר אול בראן והקורנפלקס של קלוגס עם ציור התרנגול שנתן את שמו למוצר (קורן פלייקס), רייס קריספיז, פופ טארטס, הקרקרים והעוגיות של קיבלר (חברה שנרכשה) והצ'יפס של פרינגלס.
מי שולט במדפי מוצרי הניקיון והטיפוח?
ומה לגבי המדפים האחרים בסופרמרקטים ברחבי העולם? פרוקטר אנד גמבל, ג'ונסון אנד ג'ונסון, פלמוליב קולגייט, הנקל ולוריאל הן כמה מההחברות העוצמתיות ששולטות, יחד עם יוניליוור, במדפי מוצרי הניקיון והטיפוח האישי בעולם.
למשל, פרוקטר מחזיקה במותגים: חיתולי פמפרס, מותתגי השמפו הד אנד שולדרס ופאנטן, מותג התחבושות אולווייז וסכין הגילוח ג'ילט. חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון משווקת שמן אמבט לתינוקות, פלסטרים של בנד אייד, תחתוניות קרפרי ומחוץ לסופרמרקטים ולרשתות הפארם היא גם עוסקת בייצור ושיווק של ציוד רפואי.