טויוטה ראב4 היברידי במבחן: יקר להיות ירוק
טויוטה מציעה רכב פנאי קומפקטי ראשון עם הנעת כלאיים בישראל. לקחנו אותו למבחן דרכים ובדקנו עד כמה משתלם להיות ידידותי לסביבה
- שנת השקה: 2012 (מתיחת פנים והייבריד ב-2015)
- קטגוריה: רכבי פנאי קומפקטיים
- מתחרים לדוגמה: יונדאי טוסון, מאזדה CX-5, פורד קוגה, קיה ספורטאז'
- מחיר התחלתי: 170 אלף שקל (בנזין, 190 אלף להייבריד)
- מחיר לרכב המבחן: 190 אלף שקל
- אבזור בטיחות מתקדם: אין
1. תא נוסעים ותפעול
מתיחת הפנים שעבר אשתקד טויוטה ראב4 לא הביאה עמה שינויים משמעותיים מבחוץ (פגוש קדמי ויחידות תאורה שונות מלפנים), ועוד פחות מכך לתא הנוסעים. כך שמי שמכיר את הדגם היוצא יתקשה למצוא הבדלים. האיכות בסך הכל טובה - מבחינת חומרים והרכבה - וכך גם הנדסת האנוש כולל מתגים ומנופים שונים, למעט מיקום לא נוח למתגי מערכת הכלאיים. מערכת המולטימדיה דומה לזו של דגמי טויוטה אחרים, וכמותן היא נוחה לתפעול.
המרווח בתא מכובד לחמישה נוסעים. מרווח הברכיים מאחור אמנם אינו מהגדולים בקטגוריה, אך יותר ממספק גם לגבוהים יחסית. תא המטען מציע נפח מכובד, אם כי רצפת ההטענה מעט גבוהה בגלל גלגל חלופי גדול.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים אינו מרשים בתנועה עירונית ובשבילים מעבר לאספלט (נחות אף מהמקובל ברכבי פנאי הנעה-קדמית), וכמו בכל הדגמים ההיברידיים של טויוטה, הכיול נוקשה יחסית ומטריד לא פעם את הנוסעים. כאשר המהירות עולה, ובמיוחד במהירויות בינעירוניות, המתלים מתגלים כרכים יחסית והרכב נוטה להתנדנד מעט על ציר האורך בסגנון "אמריקאי", אם כי למעט זאת נוחות הנסיעה בתנאים אלה טובה. מושב הנהג נוח ורחב אך חסר תמיכה נאותה לגב התחתון. כל זאת באופן תמוה ביחס למחיר העסיסי - 190 אלף שקל.
כושר התמרון העירוני טוב עם רדיוס סיבוב לא גדול, היגוי קל ובעל דיוק סביר וראות טובה החוצה. בידוד הרעשים מרשים בעיר תודות למערכת הכלאיים, אך מחוץ לעיר הרכב מייצר רעשי רוח רבים, ורעשי כביש ומנוע במידה ממוצעת.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
הראב4 מציע יכולת דינמית סבירה ולא יותר מכך, עם זוויות גלגול ניכרות, היגוי קל מדי ואחיזת כביש נמוכה יחסית, הבאה לידי ביטוי בנטייה חריפה יחסית של חרטום הרכב להחליק החוצה מקו הפנייה (תת-היגוי). כושר הבלימה טוב, אך תחושת הדוושה - שוב, כמו בכל דגמי הכלאיים של טויוטה - אינה אחידה במעבר בין מצבי בלימה רגילה לחשמלית (רגרנטיבית), עובדה המקשה על האטה חלקה עד לעצירה מלאה.
רכב המבחן צויד בשבע כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית. כדאי לציין כי למרות תג-המחיר הגבוה, הראב4 אינו מוצע בישראל עם כל אבזור בטיחות מתקדם. זאת בניגוד לחו"ל שם ניתן להזמינו עם התראת סטייה מנתיב והיגוי אקטיבי למניעת סטייה, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, בקרת שיוט אדפטיבית ואורות קדמיים נגד סינוור. היעדרן של מערכות אלו פגע בציון בסעיף זה. הראב4 נבחן על-ידי ה-Euro NCAP בשנת 2013, טרם מתיחת הפנים, וזכה אז לציון חמישה כוכבים מרבי.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
4. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח מגיעה מהקאמרי הייבריד ולקסוס NX 300h, אם כי בניגוד לזה האחרון, כאן הרכב מסתפק במנוע חשמלי אחד במקום שניים ובהנעה קדמית במקום כפולה. מנוע הבנזין מספק 155 כ"ס והמנוע החשמלי 141 כ"ס, וטויוטה נוקבת בהספק מרבי של 200 כ"ס.
ניכר שבחירת המהנדסים הייתה ביצועים על-פני חסכון, שכן מנוע הבנזין נכנס לפעולה מיד בתחילת התנועה. בכדי לנוע בכוח החשמל יש ללחוץ על מתג ה-EV, או על דוושת המצערת בעדינות מרבית. במצב EV, המערכת מאפשרת נסיעה בלי בנזין לטווח קצרצר של כמה מאות מטרים בלבד ובמהירות של עד כ-50 קמ"ש, אך יחד עם מנוע הבנזין מתקבלת יחידת כוח חזקה ושקטה למדי לרוב, לבטח בנהיגה רגועה.
אופי התיבה הרציפה עם זאת מכתיב רעש מנוע חזק תחת עומס, למשל בעליות ובתמרוני עקיפה. התיבה לכשעצמה יעילה ושקטה. תצרוכת הדלק? זו איכזבה עם 13.1 ק"מ לליטר במסלול המבחן הרגיל, נמוך ב-33% מנתון המעבדה (19.6 קמ"ל) ולא רחוק במיוחד מחלק מהמתחרים הישירים שנעדרים מערכת כלאיים.
ציון ירוק | 148 |
דרגת זיהום | 03 |
5. אבזור ומחיר
טויוטה ראב4 המחודש מוצע בגרסת הכלאיים ברמת אבזור אחת, פרימיום. בתמורה ל-190 אלף שקל, תקבלו דלת אחורית חשמלית, חישוקי "17 קלים, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני אורות וגשם, פנסי לד מלא מלפנים, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע, חיבורי USB ,AUX ובלוטות', מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, בקרת אקלים, ומראה מרכזית נגד סינוור. זהו אבזור מכובד, אך תג המחיר גבוה מאוד, ובמחיר דומה ואף נמוך מכך, ישנן חבילות מרשימות יותר.
ציון כולל וסיכום
+ כוח מנוע, תדמית "ירוקה", שקט בעיר
- מחיר, נוחות, אבזור בטיחות מתקדם
ולבסוף: גרסת הכלאיים של טויוטה ראב4 נעימה ונוחה לרוב, עם תדמית ירוקה עדכנית וביצועים נאים. אלא שהיא מלווה בתג-מחיר גבוה ובעיקר בתצרוכת דלק שאינה מעניקה לה יתרון גדול על פני מתחרים עם מנועי בנזין "רגילים", ובוודאי לא מנועי דיזל מודרניים. בנוסף, במחיר של קרוב ל-200 אלף שקלים אפשר ורצוי היה לצייד את הרכב במערכות בטיחות מתקדמות. במילים אחרות, תג המחיר אמנם גבוה מדי, אך אם אתם מעוניינים בתדמית ירוקה, הראב4 הייבריד הוא כרגע הבחירה היחידה שלכם. אם אתם מחפשים רכב פנאי מאובזר במחיר נמוך בהרבה, השוק המקומי מציע לכם אלטרנטיבות טובות יותר.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2.5 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 155 כ"ס ב-5,700 סל"ד |
מומנט מרבי | 21.4 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
מנוע חשמל | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
(הספק / מומנט) | 141 כ"ס / 27.53 קג"מ |
הספק משולב | 200 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 460.5 ס"מ |
רוחב | 184.5 ס"מ |
גובה | 167.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 266 ס"מ |
משקל | 1,625 ק"ג |
נפח תא מטען | 464 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 225/65-17 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 8.3 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.6 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 13.1 ק"מ לליטר / 33%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 118 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר | 190,000 שקל |
כריות אוויר | שבע (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים* |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
* הראב4 נבחן בשנת 2013, טרום מתיחת הפנים