מלונאים תתעוררו, הלקוח שלכם לא אידיוט
ועידת המלונאים בירושלים מזמנת חידושים והפתעות עבור התעשייה המכובדת: העולם מזמין חופשות באינטרנט, התיירים מחפשים דירות ב-Airbnb ולא מפלצות בטון מעופשות, וגם - איזה פלא: הקהל לא טיפש כמו שחשבו בהתאחדות - אבל אל תדאגו, שם לא יורידו שקל ממחירי הלינה המופקעים בישראל. דעה
"איך הפך התוכן למקדם המכירות של הרשתות הגדולות בעולם?". התמיהה הזו היא כותרתו של אחד הנושאים המרכזיים שיידונו בוועידת המלונאים שתיערך היום (ג') בירושלים. הכותרת הזו מסכמת במספר מילים את מצבה של תעשיית המלונאות הישראלית כולה.
הם כבר לא מטומטמים. תמונות שקריות או חצי-אמיתיות, רשימת שירותים שהמלון לא בדיוק מספק, קירבה לא ממש נוחה למרכזי ערים - בכל אלה בתי מלון כבר לא יכולים ליפול. נפלתם? תחטפו בחזרה בפייסבוק, בטריפאדווייזור, בבוקינג.קום, בהוטלסקומביינד, איפה שלא תרצו. זו המגמה העולמית.
אחרי שישתו עוד קפה דלוח וירדו על קרואסון פרווה, יתיישבו היום המכובדים בוועידה בירושלים כדי לנסות ולהבין את גודל ההפתעה סביב המגמות העולמיות בתחום. אבל אין ברירה אלא להרוס לכם את החגיגה: הם לא יבינו. המגמה העולמית המשמעותית ביותר בתחום המלונאות של אמצע 2016, כמו בכל העשור האחרון וכמו בכל תחום, היא שהכוח עבר כבר מזמן לידיים של הצרכן. ובמקרה זה, התייר במרכז החופשה.
משמעות הקביעה כי התייר במרכז החופשה נחלקת לשניים. החלק הראשון הוא השקיפות הדו-צדדית. בעידן הרשתות החברתיות כבר אי אפשר למכור לוקשים לתיירים.
שיא החוצפה
אותו מלון בת"א - יקר פי 3 מאשר בברלין; שבוע בברלין + טיסה זול ממלון בת"א לשבוע
דני שדה
אם תרצו לבלות שבוע ב"קראון פלאזה" בתל אביב תשלמו 1,440$. מלון של אותה רשת בברלין יעלה לכם 599$ לשבוע. ב"שרתון" בתל אביב תשלמו 2,448$ לשבוע. בברלין רק 774$. בשורה התחתונה: נופש בברלין זול יותר מבתל אביב, אפילו בתוספת מחירי טיסות. כמה יותר זול? עד כדי כך שתוכלו גם להוסיף נוסע נוסף ועדיין לשלם פחות
החלק השני של הכוח שעבר לידי התיירים מתייחס לרמת המחירים, וכאן נדמה שכבר לא תידלק הנורה השרופה מעל לראשיהם של המלונאים. התייר האמריקני או האירופי שיוצא לחופשה בישראל, איך נאמר זאת? פחות מתעניין בתעודת הכשרות שחולבת עשרות אלפי שקלים בשנה מהמלונות, פחות חשוב לו המציל בבריכה שיש או אין, ואם אתם בכלל חייבים אותו ואת מדריך חדר הכושר המגונדר. כשזה מתגלגל לכיסו של התייר, האמת שגם לא ממש רלוונטי אם מצליחים לפתור את אותן מחויבויות מול המדינה או לא, הניגון החוזר של "נזקי צוק איתן" לא משחק תפקיד, ותתפלאו, המצב הביטחוני לא מדיר שינה מעיניו כמו שאתם מדמיינים.
מה כן רלוונטי? רמת מחירים סבירה. אמרתם "התוכן כמקדם מכירות"? אז קבלו. תוכן טוב במחיר סביר מביא תיירים. תייר שמבין (ואצלנו קל מאוד להבין) שדפקו אותו במחיר, במקרה הטוב יגיע ובחיים לא יחזור לאותו מלון, במקרה הפחות טוב אך המאוד סביר - יוותר על התענוג ויקפוץ לחופשה קצרה - "סיטי ברייק" בעמאן, עקבה, מלטה או קרואטיה.
הפתעה: יש אלטרנטיבה ראויה למלונות
"התוכן כמקדם מכירות" הוא גם היצע רחב יותר ממפלצות הבטון המכוערות והיקרות של קו הים בתל אביב או של ירושלים. התוכן הוא מלונות עירוניים, מלונות לואו-קוסט, דירות להשכרה במודל של Airbnb או Sweetinn ואפשרויות לינה אחרות שמיישמות גם את הטכנולוגיות שמאיימות על המשך קיומן של עמלות בתי המלון - אותן טכנולוגיות שהמלונאים גילו ב-2016 שצריך להקדיש להן פאנל שלם בוועידתם.התכנים שמציעות האלטרנטיבות הללו, בשילוב האפליקציות החדשניות (איזה פלא!) - הם מקדמי המכירות הנפלאים שהופכים אותם ללהיטי הענק שהם, בניגוד לתמחור ההזוי וההתנהלות הארכאית של המלונות.
המלונאים חייבים להבין שימי ה-500 דולר ללילה כבר לא יחזרו. הקהל כבר לא אידיוט, כמו שהם משוכנעים. בעידן השקיפות והכוח שבידי הצרכנים, אין מקום למחירים כפולים ומשולשים מאלה של אירופה. ואגב, המלונות בישראל הם עסקים שמכניסים הרבה מאוד כסף. אם המלונאים לא יבינו שהפתרון היחיד לתפוסת החדרים אצלם הוא דרך כיסו של התייר, המצב לא ישתפר.
בשבוע שעבר יצא נשיא התאחדות המלונות ב-ynet נגד משרד התיירות וכינה את דרך פעולתו ביריד התיירות ITB בברלין "גימיקים שאינם הדרך". "אז מה הדרך? להמשיך למכור לילה במלון במחיר שגבוה פי ארבעה מטיסה לישראל?", אמר לי בחיוך מיואש גורם בכיר ביותר במשרד התיירות, בתגובה לדברים והוסיף "שיתעוררו, שנות ה-80 נגמרו, ואפילו גם שנות ה-90". אם לא יוזילו מחירים, הם ימשיכו לפגוע במו ידיהם בתיירות הנכנסת לישראל.
הכותב הוא עורך ערוץ החופש של ynet
מלונות קו החוף של תל אביב
צילום: shutterstock
מומלצים