עוצרים את האדום!
הכיתה ברשויות החזקות חכמה, מעוצבת, טכנולוגית ומרשימה, לרשות חלשה אין את היכולת
זה מתחיל באדום כהה - כתום - ירוק - ובשיא מגיע לירוק כהה. זוהי מפת החינוך של ישראל, אשר פורסמה בשבוע שעבר. מפה זו טומנת בחובה מציאות לא פשוטה וכה מכאיבה. כל כך בולט, מבט חטוף אחד אומר הכל, כבר לא צריך להסביר.
עוד בערוץ הדעות:
מיעוטים בטכניון - גרסת המציאות
חיזוק ההתיישבות בפריפריה - ציונות ב-2016
בעקבות דו"ח האו"ם - למה ילדינו עניים?
יישובי מרכז הארץ בולטים בגווני הירוק, לעומת הפריפריות שצבע זה נעלם מהן ובעצם מבליט עד כמה יישובים אלה נחשלים לעומת ערי המרכז. תמונה זו מביאה עימה כאב קשה, בלתי מוסבר. מישהו פה שכח אותנו בתוך כל האדום הזה. האם אתם שומעים את זעקת ילדי הפריפריה מתוך המפה? הרי איננו פחות מוכשרים
או חכמים. ילדי הפריפריה זועקים, שמישהו במדינה שבה אנו חיים, יעשה כבר משהו. המשהו הזה צריך להיות משמעותי, מהפכני, למפה שכזו לא נוכל להישאר אדישים.
כולם מסכימים כי החינוך הוא זה אשר יקבע את דמותה ועתידה של מדינת ישראל, תקציב החינוך במדינת ישראל מחולק בצורה כמעט אחידה, זאת על פי עקרון שוויון ההזדמנויות בחינוך לכל ילד וילדה במדינה. בשלב שבו הרשויות המקומיות מוסיפות את כספן, נוצרות בעיות אשר פוגמות בערך השוויון בחינוך. לרשויות המקומיות הכנסות עצמיות מהמקורות הבאים: תקציבי ממשלה, ארנונה למגורים ועסקים, תשלומי חניות, אגרות ועוד. רשויות בעלות הכנסות עצמיות גבוהות יכולות להשקיע יותר בתקציב החינוך בתחומם ועל כן, תלמיד המתגורר ברשות בעלת הכנסות עצמיות גבוהות יתוקצב בסכום גבוה יותר מתלמיד אשר מתגורר ברשות בעלת הכנסות עצמיות נמוכות. באופן זה ערך שוויון ההזדמנויות בחינוך מתפוגג.
רשויות חזקות בעלות הכנסות גבוהות, משקיעות כסף רב בחינוך הילדים בתחומם, לרשות חלשה אין את היכולת. הכיתה ברשויות החזקות חכמה, מעוצבת, טכנולוגית ומרשימה, לרשות חלשה אין את היכולת. התלמידים ברשויות החזקות הולכים לחוגים משמעותיים, לתלמידים ברשות החלשה אין את האופציות. לתלמידים ברשויות החזקות יש חלומות גדולים מאוד, תלמידים ברשויות חלשות לא יודעים איך חולמים.
האם מקבלי ההחלטות רואים זאת? רואים ורוצים לשנות? אם כן- תקצבו את הפריפריה אחרת!
השקיעו באיכות המורים, בבניית בתי ספר ראויים, בהבאת פרויקטים ייחודיים ועוד.
זהו איננו חלום דמיוני - הוא בר ביצוע ובר הישג, כל כך פשוט. אתם צריכים רק לחוש, לרצות לשנות ואז לבצע. שינוי זה יחולל מהפכה חברתית גדולה כל כך, אל עבר חברה שוויונית ומתוקנת. מדינת ישראל היא זו אשר צריכה לדאוג לכך שכל ילד וילדה במדינת ישראל יזכו לחינוך איכותי ושוויוני זוהי זכותם הבסיסית של ילדינו.
ילדי הפריפריה מבקשים מכם - מקבלי ההחלטות, אין צורך להיכנס לנתונים, הצצה חטופה במפה הארצית תעשה את שלה...
הכותבת היא בוגרת תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובוגרת מרכז מנדל למנהיגות בנגב. כיום היא מנהלת אזור דרום-מרכז בתוכנית הישגים.