אתם באמת אוהבים את הזולת?
"ואהבת לרעך כמוך", מופיע בראש הסולם, ויש כאן הדרגתיות. מתנות עניים, לא תקלל חירש ולפני עיוור לא תתן מכשול, איש אמו ואביו תיראו, לא תשנא, לא תיקום (גם אם יש לך סיבה), לא תיטור אפילו בלבך. אם הגעת למדרגות האלו, אפשר לדבר אתך על הדרגה הגבוהה ביותר: "ואהבת לרעך כמוך"
פרשת "קדושים" נאמרה במעמד כל קהל עדת ישראל: הקהל את העדה, אומר רש"י. למה? שגופי תורה תלויים בה. היסודות של התורה נמצאים בפרשה הקצרה הזאת. קצרה מאוד, אבל כוללת הכל. ובמיוחד מצוות שבין אדם לחברו. "לא תיקום, לא תיטור, לא תשנא את אחיך בלבבך", ועד "ואהבת לרעך כמוך, אני ה'".
לזמני הדלקת נרות ויציאת השבת - היכנסו לכאן
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
כל ילד מכיר את הסיפור על הנוכרי שבא להלל הזקן, וקודם בא לשמאי הזקן: "גיירני על מנת שאלמד את התורה כולה על רגל אחת", גיור בזק. שמאי דחפו באמת הבניין שבידו (הוא היה עסוק בבנייה), ואמר לו: זה לא ייתכן, אי אפשר לזלזל כך בתורה, היא לא נלמדת על רגל אחת. כמה זמן יכול לעמוד אדם על רגל אחת? גם לחסידה יש גבול לעמידה על רגל אחת. בתורה יש הרי תרי"ג מצוות.
עד שבא אותו נוכרי אצל הלל. אמר לו הלל: "מאן דסאני עליך (מה ששנוא עליך) לחברך אל תעשה". יתר, הוא אומר לו, פירושא הוא. כל השאר הוא פירוש, מסתעף, זיל גמור, צא ולמד.
בראש פסגת המצוות
אנחנו בדרך כלל משמיטים את הסיפא, אבל הסיפא חשוב מאוד. הלל אומר לנוכרי שזו רק הפתיחה. נקודת הפתיחה היא: מה שאתה לא אוהב שיעשו לך, אל תעשה לזולתך. תן יחס לזולת כמו שאתה רוצה שיתייחסו אליך.
למעשה הוא תרגם, בתרגום מאוד חופשי, את מה שהתורה אומרת. התורה לא אומרת: אל תעשה לזולת מה שאתה לא רוצה שיעשו לך. היא אומרת: ואהבת לרעך כמוך. זה הרבה יותר קשה, זה הרבה יותר נמלץ, זה ברמה הרבה יותר גבוהה.
קל יותר שלא להרביץ לשני, לא לירוק, לא להכפיש, לא להחמיץ ולא לרמות אותו, כמו שאני לא אוהב שיעשו לי. אבל מכאן ועד ל"ואהבת לרעך" ועוד "כמוך", רב המרחק.
נכון, ההבדל הוא שהלל אמר את זה לאדם שעדיין נמצא מחוץ למערכת, בטרם עבר חינוך, בית ספר, תלמוד תורה, גן ילדים. אדם שלא היה בבית שבו חינכו לאהבת הרע. אז הוא התחיל איתו על דרך השלילה, אל תעשה לזולת דברים שליליים.
אצלנו הפסוק הזה, "ואהבת לרעך כמוך", מופיע בראש הסולם, ויש כאן הדרגתיות. מתנות עניים, לא תקלל חירש ולפני עיוור לא תתן מכשול, איש אמו ואביו תיראו, לא תשנא, לא תיקום (גם אם יש לך סיבה), לא תיטור (איבה) אפילו בלבך. אם הגעת למדרגות האלו, אפשר לדבר אתך על הדרגה הגבוהה ביותר: "ואהבת לרעך כמוך". ואומר רבי עקיבא: זה כלל גדול בתורה.
הרב ישראל מאיר לאו
מומלצים