ביטוחי הבריאות החדשים: מחכים לירידת מחירים
שלושה חודשים אחרי שנכנסה הרפורמה בביטוחי הבריאות לתוקף ואמורה היתה להוריד את המחיר למבוטחים - לא חל שינוי משמעותי. האם מהלך חדש של ביטוח ישיר ישנה את התמונה?
האם נזכה להוזלה משמעותית בביטוחי הבריאות? 3 חודשים אחרי כניסתה של הרפורמה בביטוחי הבריאות, מחירי הפוליסות לא ממש ירדו והציבור ממשיך לשלם מחיר יקר.
נזכיר כי בתחילת חודש פברואר נכנסה לתוקף הרפורמה שנועדה לפשט את ביטוחי הבריאות, כך שהכיסויים העיקריים בביטוח הבריאות (כיסוי לניתוחים) יהיו אחידים בכל חברות הביטוח ולמעשה התחרות בפוליסות הללו תהיה רק על המחיר (והשירות).
במסגרת השינוי, החברות יכולות להוסיף ביטוחים שונים (כגון השתלות תרופות מחוץ לסל וכדו'), בתוספת תשלום, אך עליהם לתמחר בנפרד כל אחד מהמרכיבים ללא התנייה או קשר ביניהם.
בנוסף, מתוך כוונה להוזיל את מחירי הפוליסות (לפחות בטווח הקצר) נקבע כי חברות הביטוח יוכלו לשנות את תנאי הפוליסה ואת מחירה - מדי שנתיים. כך, טענו באוצר, החברות לא ייקבעו מחיר מראש (ויקר) לאורך שנים, אלא יוכלו לתמחר מעת לעת את הפוליסה מחדש.
המציאות הזו, כאמור, אמורה היתה להביא להוזלה דרסטית במחירי הביטוח, אך בפועל מדובר בהוזלה ממוצעת של כ-10% בלבד.
נציין ברקע הדברים כי ביטוחי הבריאות ככלל (ביטוח בריאות פרטי) מתאפיינים בשיעורי רווחיות גדולים במיוחד לחברות הביטוח. בשבוע שעבר פרסמנו כאן ב ynet כתבה בנושא, שהציגה נתונים לפיהם על כל שקל שמשלמים הצרכנים עבור הביטוח, פחות מ-40 אגורות חוזרים אליהם במסגרת תשלום התביעות. השאר נשאר בכיסה של חברת הביטוח.
לא בכדי ענף ביטוחי הבריאות בישראל מגלגל בשנים האחרונות מיליארדי שקלים ומהווה את הענף הצומח ביותר מכל ענפי הביטוח. בשנת 2014 גלגל הענף כ- 8.2 מיליארד שקל (מזה כ- 1.9 מיליארד שקל משולמים כעמלות לסוכני הביטוח). על אף הרפורמה בביטוחי הבריאות עליה הכריז האוצר ואשר יצאה לפועל לפני כשלושה וחצי חודשים, נותרו המחירים בענף גבוהים ביותר והוא מאופיין בשקיפות נמוכה ותחרותיות נמוכה. בין השנים 2003 עד 2015 התייקרו ביטוחי הבריאות בכ-160% וזאת לעומת יציבות ואף ירידת מחירים ריאלית בביטוחי רכב ודירה שחלה באותן שנים.
מהלך חדש של ביטוח ישיר הוא אולי הסנונית הראשונה לתזוזה במציאות המדשדשת שנוצרה. החברה השיקה היום תוכנית הכוללת הוזלה רוחבית של 15% על כל הפוליסות ובהתחשב במחירי הפוליסות של החברה כיום בהשוואה למתחרים, מדובר בהוזלה של עד 30% מהמחיר הממוצע.
כמו כן, המהלך השיווקי הכולל שיתוף פעולה עם בית החולים אסותא, מתוך מטרה להציע בנוסף למחיר, גם ערך מוסף בתחום השירות. בין היתר, תציע החברה חדר פרטי ב"אסותא" ללא עלות כספית נוספת בעת אשפוז; תמיכה מורחבת בנושאי אונקולוגיה בעת אשפוז; הנחות משמעותיות במגוון שירותי עזר, בהם אחות פרטית, מלון החלמה ועוד.
לדברי רביב צולר, מנכ"ל החברה, מחיר פוליסת ניתוחים לזוג + 2, לדוגמה, יהיה נמוך בלפחות 20% ממחיר ממוצע של המתחרים ומשפחה שנכנסה בגיל 31 תחסוך בתקופת הביטוח (עד גיל 70) מעל 40 אלף שקל במונחים נומינליים מול מחירי מול החברה המדורגת במקום השני על פי מחשבון הביטוח של האוצר.
ביטוח ישיר מחזיקה נכון להיום רק אחוז אחד משוק ביטוחי הבריאות, אולם לדברי צולר, הגדלת המודעות בקרב הציבור לחשיבות ביטוחי הבריאות והגברת התחרותיות והשקיפות, תגדיל את הנתח של החברה בצורה משמעותית.
מבחינת חברות הביטוח המסורתיות, הנשענות בעיקר על מכירות ושימור לקוחות באמצעות סוכני הביטוח, המצב הסטטי הקיים הוא הטוב ביותר. כמה שפחות תזוזות יבטיחו שהפרמיות ימשיכו לזרום מדי חודש. מעניין יהיה לראות כיצד הן יגיבו למהלך הזה, ואיזה מענה יינתן גם מצידה של חברת הביטוח הישירה המתחרה – AIG.