ניסנקורן: אם הנמלים יתמוטטו המדינה תפסיד
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, התייחס במסיבת עיתונאים לבנייה המתוכננת של נמלים פרטיים ואמר: "אני שותף לרפורמות, אבל מחויב לעובדים". השבוע פנתה ההסתדרות פעם נוספת לבית הדין לעבודה כדי שיאפשר את זכות השביתה: "זוהי זכות בסיסית, אם לא יתנו לנו - נשקול כל צעד לגופו"
יו"ר ההסתדרות מביע תמיכה בעובדי הנמלים: אבי ניסנקורן כינס היום (ד') פגישה עם עובדי נמלי חיפה ואשדוד. ניסנקורן הדגיש כי הוא עומד מאחורי מאבקם לביטחון תעסוקתי, על רקע הרפורמה שמקדמת הממשלה, במסגרתה ייפתחו שני נמלים בבעלות פרטית. במסיבת העיתונאים התייחס יו"ר ההסתדרות לבנייה המתוכננת של נמלים פרטיים ואמר: "אני שותף לרפורמות, אבל מחויב לעובדים".
ישראל כץ: הנורמות של אלון חסן לא יחזרו לנמל
ניסנקורן הוסיף כי "עובדים בנמל מרגישים חוסר ודאות לגבי העתיד שלהם, העובדים הצעירים צריכים לדעת שיש להם בטחון תעסוקתי. המשמעות של הרפורמה היא לא לזרוק מאות אנשים בכל נמל לפיטורים. כששר התחבורה אומר: 'אין מה לחשוש, נמלים אחרים יתפתחו', אנחנו רוצים את זה בכתב ובהוכחות, שהעובדים יקבלו התחייבות".
בשנים האחרונות פנתה ההסתדרות מספר פעמים לבית הדין לעבודה, על מנת שיאפשר לעובדי הנמלים לשבות כמחאה על חוסר ההסכמה עם הממשלה לגבי ביצוע הרפורמה, ועד כה נענתה בשלילה. השבוע פנתה ההסתדרות פעם נוספת, וניסנקורן הדגיש כי "זכות השביתה היא ערך עליון בכל מדינה דמוקרטית, מותר לשבות על פרנסה, מדוע עובדי הנמלים שונים מעובדים אחרים? אני בטוח שתינתן לנו הזכות ואם לא - נשקול כל צעד לגופו".
ניסנקורן הכחיש כי ההתבטאות נעשית בעקבות ההתפטרות של עובדי ועד רבים בנמל מתפקידם בהסתדרות, והכרזת ההסתדרות הלאומית כי בכוונתה להפוך לארגון היציג של העובדים ואמר: "הזהרתי כי הגיעו מים עד נפש עוד טרם 'המשבר' בנמל אשדוד".
יו"ר ועד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הוסיף: "עובדי הנמלים לא חוששים מתחרות, אבל הם אומרים: 'אנחנו צריכים את הכלים הנכונים להתמודד עם תחרות'. שלוש שנים הם מחכים שבית הדין ישחרר את זכות השביתה, ולפעמים גם סיר גולש, עכשיו הסיר גלש. בסופו של דבר ייחתם כאן הסכם עם הממשלה ונביא את התוצאה גם בצעדים ארגוניים".
ירון זליכה, המייעץ להסתדרות, הוסיף: "מונפול פרטי גרוע ממונופול ציבורי, צריך לדאוג שהגופים הציבוריים לא יקרסו והענף יהפוך למנופול פרטי, כי מי שישלם את המחיר יהיה עם ישראל. אנחנו לא מנסים לדאוג לשכר או לתנאי עבודה, דברים ש'נחמד שיהיו' אלא לביטחון לעובדים".
בתוך כך, שר התחבורה, ישראל כץ, כינס הבוקר מסיבת עיתונאים בנמל אשדוד, על רקע איומי ההסתדרות להשבית את הנמל סביב סוגיית הרפורמה בנמלים. כך הזהיר: "אם ההסתדרות תשבית את הנמלים, נגיב בצורה הולמת, מי שיילך בדרכו של אלון חסן ימצא את עצמו ציבורית בדיוק באותו המקום"
מאות עובדים נטשו את ההסתדרות
סלע המחלוקת בין 1,350 עובדי נמל אשדוד לבין הממשלה מקורו בהסכמים הקיבוציים לעובדי דור ב' (עובדים אשר נקלטו לנמל החל משנת 2005). עובדים אלה אינם מוגנים בהסכם העבודה שלהם כיום מפיטורים במצב של תחרות בנמלים, כפי שצפוי לקרות בשנים הקרובות עם הקמת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד.
הוועדים החזקים בנמל חשו כי ההסתדרות איננה עושה די על מנת לגבש הסכמים שישמרו על העובדים בעתיד. לאחר התפטרותם של שמונה חברי וועד, החלו עובדי נמל אשדוד "לנטוש" את ההסתדרות הכללית כשבפיהם ביקורת קשה על אי השגת הסכם הגנה. ההסתדרות הלאומית החלה באיסוף חתימות של מאות עובדים, דרך אפליקציה, במטרה להפוך לגוף הייציג בנמל.
ביום ראשון פנתה ההסתדרות לבית הדין לעבודה, שיכריע במאבק בין שני הארגונים. בפנייתה דרשה ההסתדרות לעצור את מה שהיא מכנה "מחטף עובדים" של ההסתדרות הלאומית וזאת בטענה כי לא ניתן להחליף ייצוג שעה שמתנהל מו"מ לגיבוש הסכם קיבוצי.
על רקע הביקורת נגד תפקוד ההסתדרות, הזהיר ניסנקורן בתחילת השבוע מפני שביתה בנמלים: "אם לא נמצא פתרון תעסוקתי לעובדי הנמלים בכלל ולעובדי דור ב' בפרט - נוביל מהלך להשבתת הנמלים. נקעה נפשי.
"אם תהיה רפורמה בנמלים שלא תייצר מספיק איתנות לנמליים הקיימים, המהלך עלול להביא לפיטורי עובדים. התחרות לא צריכה לגרור פיטורים. לא ניתן זאת. עובדי הנמלים הקיימים זכאים לישון בשקט ולא בחרדות מפיטורים בגלל הרפורמה. העובדים מרגישים בחוסר ודאות ובצדק", אמר.