בחזרה לתחתית: הכרמלית מאז ועד היום
מהפתיחה החגיגית ב-1959 דרך הסגירה בשנות ה-80 והפתיחה המחודשת בשנות ה-90, ועד לשריפה שתשבית את "הפוניקולר הציוני" לחודשים ארוכים: השריפה בכרמלית גרמה לנו לפרץ עז של זכרונות מצולמים - וגם להיזכר ב"שיר הכרמלית", שאולי לא היכרתם. מסע אלכסוני בזמן
פרסומת "הכרמלית החדשה", 1992 (צילום: עיריית חיפה)
השריפה בכרמלית
אתמול (שבת) גרמה לנו לפרץ של זכרונות ונוסטלגיה מהרכבת התחתית הראשונה של ישראל, ה"פוניקולר הציוני" בעלת הקו הבודד, שקמה לראשונה ב-1959 אחרי יותר משלוש שנות הקמה. את האירוע כיבדו בנוכחותם ראש הממשלה בן גוריון, וראש העיר אבא חושי שהיה חתום על הפלא החדש.
הכרמלית פעלה ברצף (פרט למספר תקלות והתנגשויות) עד 1986, אז נסגרה לשיפוצים. ב-1992 נפתחה מחדש, בטקס בו נכחו ראש הממשלה רבין וראש העיר גוראל. רק לפני שנתיים נסגרה למשך ארבעה חודשים בעקבות סדקים במערכת ההנעה, ואתמול, לאחר השריפה, נודע כי הכרמלית תיסגר לחודשים ארוכים שוב,
על מנת לשפץ את התחנות שנפגעו בשריפה ואת הקרונות שחלקם נהרסו כליל.
שיר הכרמלית
לרגל פתיחת הכרמלית בסוף שנות ה-50, כתב העיתונאי מרדכי (מוטק'ה) לבנון, ממובילי העיתונות המקומית של חיפה ועורך "קול חיפה" ו"כותרת" (מקומון חיפה מבית "ידיעות אחרונות") את "קדימה ב'כרמלית'", שיר המתאר את חוויית הנסיעה בכלי התחבורה העתידני. בבית השלישי של השיר כתב: "את ילדתך לחיפה אם תזמין, ותשאל היא 'למה?' - ב'כרמלית' סע בליל של חמסין אל הפנורמה. מול הנמל ההוזה וחולם - לה שיר אהבה תזמזם".
בבית הרביעי כתב "אם נערה חמודה פה תראה בתוך הרכבת, לה אז ברטט ללחוש כה תרצה לחישה אוהבת, אך המקצב של קרוניות 'כרמלית' שונא סרנאדה שירית, כי עד שתצליח - אתה חיש תגיע... אל התחנה הסופית!".
הכרמלית, אז והיום
צילום: דוד רובינגר, יוסי גמזו
מומלצים