"ברגים משוחררים במנופים בני 40 שנה"
מפעיל עגורן מאיגוד המנופאים אמר באולפן ynet כי אינו מופתע מקריסת המנוף בבת ים, שהובילה לפציעתם של ארבעה. "יש למעלה מ-500 מנופאים ללא רישיון, אין מה לעשות אם נתקעים למעלה". לפני כחודש איימו 300 מנופאים בהתפטרות בגלל תנאי ההעסקה: "התחום פרוץ"
מפעיל עגורן מאיגוד המנופאים, רועי וינשטיין, סיפר באולפן כי קריסת המנוף בבת ים שהובילה לפציעתם של שני אנשים באופן בינוני ושני פצועים קל, הייתה ידועה מראש: "95% מהמנופאים מועסקים על ידי חברות כוח אדם שלא נמצאות באזור אתר הבנייה".
וינשטיין תיאר את סכנות הבטיחות איתן מתמודדים המנופאים: "זה מתחיל בלעלות בשש וחצי בבוקר ולרדת רק בשמונה או בתשע בערב. אין שירותים, אין מטף ואין עזרה ראשונה. אין קשר ואין נוהל מה לעשות אם אתה תקוע שם, התחום פרוץ לגמרי".
הוא הוסיף כי "ישנם למעלה מ-500 מנופאים ללא רישיון, מתוך 1,200 מנופים לפחות 250 מהם נמצאים ללא ניירות. יש ברגים משוחררים, מנופים בני מעל 40 שנה שאסור להשתמש בהם.
"דיברנו על זה בכנסת, אנחנו מדברים ומתריעים על זה עשרות שנים. זה הפחד איתו אנחנו מתמודדים יום ביומו. אין לנו בוס, חברות כוח האדם לא שם כדי לתמוך בחובה שלנו להגן על הבטיחות, המנופאי לבד".
נתקלת בסיטואציה של סכנת נפשות בה נאלצת להישאר במנוף?
"אני משתדל לא לעלות, אבל ישנם מנופים באתרים מסויימים שאתה רואה שהם לא בסדר ואומרים 'אין מה לעשות'. אתה מבין שאם לא תעלה - יחליפו אותך ואין לך באמת את הזכות להתעקש".
"איומים מחברות כוח אדם"
לפני כחודש הכריזו מאות מנופאים על התפטרותם, במחאה על תנאי ההעסקה הירודים והפרות הבטיחות בענף. וינשטיין תיאר כי "ביום אחד איחדו את כל המחירים והורידו את התנאים ליותר מ-300 מנופאים ו-240 החליטו להתפטר, זה החיים שלנו".
הוא תיאר כי המנופאים סובלים מאיומים: "ישנם איומים שאנחנו לא נגיע רחוק, שאנחנו יורקים לצלחת שאנחנו אוכלים ממנה. אין לי הוכחה שזה הגיע מקבלן אבל יש כמה איומים מחברות כוח אדם".
מי אמור לטפל במצב?
"ברגע שיש זלזול באתר בניה זה תמיד שלום הציבור. משרד העבודה והרווחה, המינהל לבטיחות תעסוקתית, רשם הכלים ההנדסיים של משרד התחבורה, השלטון המקומי והמשטרה, כולם צריכים לטפל בזה, זו אחריות שלהם.
"יש מין הקטנת ראש כזאת, של 'אני לא ממש מבין איך עושים את זה, צריך עוד תקציב בשביל הדרכה'. כבר לפני שנה הצענו למדינת ישראל אגף מודיעין חינם אין כסף, בלי לבקש תקציב, מעצם האחריות החברתית האישית שלנו, עושה רושם שזה פשוט לא מגיע לאוזניים המתאימות".
ד"ר אמיר זיו-אב, לשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה והתשתיות הלאומיות ובעלי "זיו-אב הנדסה" הוסיף כי "צריך לשנות את החוק בעניין תאונות עבודה באתרי בניה. כיום החוק מחייב השבתה במקרים של הרוגים או פצועים קשה, אך ההגדרה מעורפלת. עובדי הבנייה הם בני אדם ולא חומר גלם מתכלה".