שריפת הכרמלית: לא ברור מה קרה ומתי תופעל
צוות מומחים שבדק את שרידי הכרמלית והנזקים שגרמה השריפה הגדולה, אינו יכול עדיין לקבוע כיצד תתוקן המערכת, ומתי זה יקרה
שבועיים וחצי חלפו מאז השריפה בכרמלית בחיפה, ואיש עדיין אינו יכול לתת תשובות חד-משמעיות בדבר נסיבותיה. למרות השבועות שעברו, עדיין לא הסתיים שלב הערכת הנזקים ובוודאי לא ההיערכות לתיקון. אתמול סיירו בתוואי הכרמלית נציגי החברות השוויצריות שמייצרות את המערכת, ולפי הערכות, רק בעוד מספר שבועות תוגש הצעה ראשונית לתיקון ושיקום המערכת.
בחזרה לתחתית: הכרמלית מאז ועד היום
הכרמלית בתצורתה הנוכחית נחנכה ב-1986, ובשל כך עדיין לא ברור אם לנוכח ההתפתחות המשמעותית בטכנולוגיות מאז, ניתן יהיה להסתפק בהחלפת קרון או קרונות חדשים, מבלי להחליף - או לפחות לשדרג בצורה משמעותית - את שאר הקרונות והמערכים, או אף את המערכת כולה. כן ברור לכל הנוגעים בדבר כי את מערכות כיבוי האש והמילוט בכרמלית חובה יהיה לשדרג. כך למשל, ביום השריפה התריע מפקד תחנת חיפה בכיבוי האש, טפסר אברהם תמרי, כי המרווח הקיים בין דפנות הכרמלית לקירות המנהרה, אינו מאפשר מילוט המוני בעת חירום.
בסיכום שהעבירה הנהלת הכרמלית על מידת הנזקים נאמר כי במהלך הבעירה, נשרף כליל קרון שהיה בתחנת כיכר פריז (תחנה 1). נזקי חום באזור מוקד הבעירה גרמו נזקים למערכות הכרמלית והתשתיות המשמשות אותה, למערכות החשמל, הפיקוד והבקרה, וככל הנראה גם למנהרה. "במהלך הבעירה עלה ענן פיח מכיכר פריז דרך המנהרה, 'שטף' את התחנות כולן, כולל את תחנת גן האם, שבה חנה מערך נוסף של הרכבת. כמו-כן חדר העשן לחדר הפיקוד הכולל את כל ארונות הפיקוד והבקרה (רכיבים אלקטרוניים), חדר המכונות ובו ארונות חשמל גדולים, שני מנועים חשמליים, שני גלגלי הנעה ומשרדי הכרמלית", נכתב בסיכום.
בהנהלת הכרמלית אומרים כי העדיפות כרגע היא לניקוי הפיח, היות שהוא מוליך חשמל ועלול לגרום לקורוזיה בלוחות חשמל, לוחות אלקטרוניים ועוד. החברה המבצעת את הניקוי נשכרה על-ידי חברת הביטוח שביטחה את הכרמלית. עלות עבודות הניקוי צפויות להגיע למיליוני שקלים, והן יימשכו עוד קרוב לשלושה חודשים.
השבוע אמורות להסתיים עבודות איסוף הפיברגלס באזור בו נשרף הקרון, ולמקום יוזרם אוויר בלחץ על-מנת לאפשר כניסה של עובדים לא ממוגנים לאזור. בהמשך יפורק שלד הקרון השרוף ויפונה. בימים אלה, כך נמסר, נערכים סיורים עם מהנדסים ויועצים בתחומי המערכות השונות של הרכבת וכן מהנדסי קונסטרוקציה, בטיחות אש, יועץ רכבות ועוד.
מומחים לכרמלית - הבוחן פרדי לאנג והיועץ אליאס למגרו - שסיירו במקום בשבוע שעבר, הסבירו כי הקרונות שנשרפו וניזוקו נבנו בטכנולוגיה שהיו רלוונטיות לפני 30 שנה: "כיום הן אינן קיימות ו-או אינן עונות לדרישות התקינה, ולכן לא ניתן ליצר קרון זהה לקרון שניזוק".
על כן, לפי המומחים, נדרשת בדיקה מעמיקה באם ניתן בכלל לשלב בין הטכנולוגית החדשות (של הקרון החדש) לבין הטכנולוגיה הישנה הקיימת בקרון שנותר ובמערכות הפיקוד, מבלי להתייחס, בשלב זה, להשפעת הפיח והעשן שפגעו בקרון שנותר ובמערכות הפיקוד, לשמישותן ולאמינות פעולתן לאורך זמן.