מחקר הפנים והשמות: 41% מהגולשים זיהו את השם
מראה הפנים שלנו משתנה לאורך החיים כתוצאה מציפיות חברתיות - זו המסקנה המרכזית שעולה ממחקר ישראלי חדש. פרופ' יעקב גולדנברג מדגים את הממצאים בראיון לאולפן ynet
מחקר ישראלי חדש מגלה שניתן לנחש מה שמנו לפי מראה פנינו: הטענה של החוקרים היא שמראה הפנים שלנו משתנה לאורך החיים כתוצאה מציפיות חברתיות, אבל האם אכן יש בזה ממש או שפשוט ההורים מעניקים שם לילד בהתאם למראה שלו מלכתחילה? לפני יומיים ביקשנו מכם לנחש מה שמו של הבחור בתמונה,
41 אחוזים מהמשיבים (למעלה מ-69 אלף גולשים) הצליחו לנחש נכון מבין חמש אופציות - שמו דן. התוצאות נמצאות בהלימה עם תוצאות המחקר. צפו בראיון המלא באולפן ynet:
"צריך לזכור שהשמות אכן מושפעים ממוצא או גיל למשל", מסביר פרופסור יעקב גולדנברג מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. "מה שעשינו במחקר זה ניסינו לנטרל את המשתנים הללו בכל מיני צורות. למשל הייתה בקרה על הנושא של עדות. חלק מהניסויים נערכו תחת בקרה של עדה מסויימת בלבד, כדי לא להגיע למצב שאם הגיע מישהו ממוצא רוסי ומישהו ממוצא צפון אפריקני לפי השם, יהיה ניתן לזהות לפי השכיחות בעדה הרלוונטית".
פרופ' גולדנברג מוסיף כי "ההסבר שההורים רואים את התינוק ונותנים לו שם שמתאים למראה שלו - לא נשלל במחקר הזה, הוא פחות סביר לדעתנו משום שקודם כל די ידוע שהורים לא מזהים את התינוקות שלהם לפי הפנים כל כך בקלות, הם מזהים אותם יותר טוב לפי הריח ולא לפי הפנים.
"בנוסף, חלק מהשמות נקבעים לפני הלידה, למשל שם על שמו של הסב או על שם מישהו אחר, ויש עוד מספר ניסויים שערכנו שנותנים יסוד סביר לחשוב שדווקא ההסבר שהשם משנה את הפנים הוא יותר הגיוני".
בתום הראיון צלח פרופ' גולדנברג את אתגר השמות והפנים של עובדי ynet. המחקר נערך בשיתוף החוקרים ד"ר רות מאיו, יונת צוובנר וניר רוזנפלד מהאוניברסיטה העברית, פרופ' גולדנברג וחוקרים מבית הספר למנהל עסקים HEC בפריז.