רוצים מכונית אוטונומית בשבת? תשכחו מזה
בגלל מראית עין, בגלל החשש מהפיכת השבת ליום חול - ובעיקר בגלל שהשימוש יהיה כרוך בחילול שבת: אם חלמתם לנסוע לבית הכנסת ברכב האוטונומי, תתעוררו. רבנים פוסקים שזה לא הולך לקרות. ועוד לא דיברנו על הדילמות האתיות
מכירת חברת "מובילאיי" הציתה בקרב שומרי המצוות את החלום על מכונית-שבת; רכב שיוכל לקחת את הדתיים אל בית הכנסת, עם מיזוג בימי הקיץ ועם הגנה מגשם בימי החורף. מכונית שתוכל, לאחר התפילה, לקחת את בני המשפחה לאכול חמין אצל הסבתא בעיר השכנה. אבל לפני שאתם ממשיכים לחלום – מסבירים רבנים מימין ומשמאל למה חבל לכם לטפח תקוות.
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב ישראל רוזן, המייסד והעומד בראש מכון "צומת" ("צוותי מדע ותורה"), מסביר כי הדבר בלתי אפשרי גם מבחינה הנדסית, וגם מן ההיבט ההלכתי. הרב רוזן - מהנדס בהכשרתו - היה שותף להמצאת עט-שבת, טלפון-שבת, מעלית-שבת ועוד פטנטים שנועדו לאפשר לשומרי המצוות לשרת בכוחות הביטחון ובמערכת הבריאות, עם מינימום חילול שבת.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- "אין בהן דעת": היום שבו חז"ל סתמו את הפה לנשים / רוחמה וייס
- הטרנסג'נדרית סירבה לתת גט: "אני לא גבר"
- ספר לימוד גיאוגרפיה חרדי: "לא כל הכושים פרימיטיבים"
כמה מהמצאותיו הנסמכות, בין היתר, על שיטת ה"גרמא" (מלאכה אסורה הנעשית בשבת בדרך עקיפה או ללא מגע יד אדם) קוממו עליו את הציבור החרדי שאיננו נסמך על שיטה זו, ויצרו ויכוחים הלכתיים ערים. כנראה שזה לא יקרה הפעם, שכן הרב רוזן טוען כי מבחינה טכנית, גם השימוש במכונית אוטונומית יהיה כרוך בחילול שבת, ולכן זה גם בלתי אפשרי וגם אסור מבחינה הלכתית.
"במטוס פועלת רוב הטיסה על מערכת של טייס אוטומטי", הוא מסביר, "אך יש טייס בשר-ודם שמפקח על ההגאים והשעונים. גם במכונית אוטונומית הנהג יצטרך לפקח, וגם אם הוא לא יעשה זאת - יהיה מן הסתם מרכז בקרה שבו יעבדו אנשים בשבת, בפיקוח מתמיד על המערכת, תוך חילול שבת".
הרב רוזן אופטימי, עם זאת, כי "רכב כזה יוכל מאוד לסייע למשל לחיילים שנמצאים במסלול נסיעה קבוע ליד גדר או גבול. נסיעה ברכב כזה תקטין את חילול השבת באופן משמעותי. וגם לרופאים ואחיות דתיים הנוסעים כיום בשבת למשמרות בבתי חולים עם נהג נוכרי, שהרי ברור שיהיה פחות חילול שבת כאשר לא מדובר בנהג שמפעיל מכונית בעלת מנוע בעירה מבוסס בנזין, אלא מכונית חשמלית אוטונומית שעליה מפקח נהג נוכרי. אבל כאמור, התקווה על רכב-שבת שיסיע את כולם, היא חלום באספמיה".
הרב אבינר: "ודאי שאסור"
הרב שלמה אבינר,
רב היישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים; מבכירי הפוסקים בציבור הדתי-לאומי, מבהיר בצורה ברורה ונחרצת: "ודאי אסור". לדברי הרב אבינר, "כמובן שאם האדם עושה בשבת פעולה אלקטרונית של תכנון הנסיעה, הדבר אסור, וכן אם כניסתו לרכב גורמת להפעלה אלקטרונית. כל השאלה היא אם הכל תוכנן ביום שישי, ואין לאדם לעשות מאומה והוא לא גורם למאומה".הרב אבינר מפרט את השיקולים ההלכתיים: "כידוע לפי בית שמאי, האדם מצווה על שביתת כליו, כלומר שגם כליו צריכים לנוח (עיין במשנה, שבת א, ה-ו). אבל נפסק כבית הלל שאין אנו מצווים על שביתת כלים (בשולחן ערוך רמו, א). אמנם הב"ח הביא בשם הרוקח להחמיר, אבל אין הלכה כמותו (פסקי תשובות שם אות א)".
הרב אבינר מזכיר כי בשולחן ערוך נפסק כי "מותר להתחיל במלאכה בערב שבת סמוך לחשיכה, אף על פי שאינו יכול לגומרה מבעוד יום והיא נגמרת מאליה בשבת" (או"ח, רנב, א). ואם כן, לכאורה יש מקום להתיר, "אבל לא כן היא", מבהיר הרב אבינר, ומביא את דברי הרב משה פיינשטיין: "להפעיל מכונות שונות בשבת על ידי שעון שבת מערב שבת, פשוט שאסור, שעל ידי זה אפשר להפעיל כל בתי חרושת בשבת, ואין לך זילזול גדול מזה. וברור הדבר שאם היה בזמן התנאים והאמוראים היו אוסרים זה, כשם שאסרו אמירה לנוכרי מטעם זה' (שו"ת אגרות משה ד ס).
"כלומר יש בזה משום הריסת השבת, מה שדומה למושגים: אוושא מילתא ועובדין דחול (פסקי תשובות רנב הערה 2). ובסיכום - ודאי שאסור".
הרב שרלו: "דילמות אתיות"
הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני "צהר" וראש ישיבת ההסדר "אורות שאול", מסביר כי עוד לפני השאלה האם מותר לנסוע במכונית בשבת - יש בעיה אתית בעצם השימוש במכונית האוטונומית דווקא.
"המכונית מחייבת תִּכנות מראש להתמודדות עם דילמות אתיות, כגון: דילמת המכונית המתדרדרת מול חמישה אנשים, כאשר היא יכולה להסיט את עצמה הצדה ולפגוע באדם אחד העומד על המדרכה. למי היא מחויבת - ועל מי תפעיל את הכלל האתי 'חייך קודמים לחיי חברך'? האם היא תתוכנת כך שלעולם תדאג שבעל המכונית לא יפגע באחרים (ואז כולם יקנו מהמתחרים שיבטיחו את טובת הבעלים) - או שהיא דווקא תעדיף תמיד את טובת הנוסעים על פני הסביבה?
"כשם שבתחומים אחרים של הבינה המלאכותית נידונו העקרונות האתיים הרבה לפני המימוש המעשי, בעיקר בספרות הבדיונית (אייזיק אסימוב, לדוגמה), צריך לדון בשאלות היפותטיות אלו, ההופכות לנגד עינינו לשאלות אקטואליות, בדרכה של הסוגיה התלמודית המבקשת לנסח את העקרונות האלה מתוך משא ומתן, דיון במקורות קודמים, והרבה מאוד יצירתיות. כבר עתה עולה החובה ליצור קוד אתי של המכוניות האוטונומיות, שכן בלעדיו אנו עלולים למצוא את עצמנו במקומות בעייתיים רבים, ללא מצפן ראוי".
לגופו של עניין, אומר הרב שרלו כי "לצורך הדיון, נניח שמדובר באוטומציה מלאה, אך בתוצאה שלפחות לפי תודעתנו היום הופכת את רשות הרבים ליום חול - השאלה היא איזה היבט הוא העיקרי. כבר שנים רבות אני טוען, לאור דברי הרמב"ן, כי 'עובדין דחול' הוא לא גזירה צדדית, כי אם חלק מהגדרת השבת עצמה, ומבחינה זו הוא חמור יותר ואסור. אולם השאלה המרתקת היא היכן למתוח את הקו בין שימוש בחשמל (גם בגנרטור), מזגן, תאורה וכדומה שאינם נתפסים כ'עובדין דחול' - ובין מכונית אוטומטית, ועד כמה ההרגל עשוי להפוך אותה לחלק אינטגרלי".
"נראה לי כי מבחינה הלכתית השימוש במכונית זו בשבת יהיה אסור, אולם תהא אפשרות לפוסקי ההלכה להקל במצבים חיוניים: לאפשר למוגבלי תנועה להיות חלק מהציבור; להפנות חלק מהנסיעות החיוניות (משטרת רכוש) למכוניות אלו וכן הלאה. בכך תישמר אופייה של השבת, בד בבד עם ניצול הטכנולוגיה לקיומם של חיים טובים יותר לזקוקים לכך".
הציבור החרדי אפילו לא ידון
בשולי הדברים ראוי לציין כי להבדיל מהציבור הדתי-לאומי, בחברה החרדית בוודאי לא צפויים להשתמש בשבת במכונית אוטונומית. בתחילת המאה שעברה, אימץ הציבור החרדי בהתלהבות את השימוש ב"שעון שבת", בלי לחשוש מ"מראית עין" של חילול שבת, או מהמושג "עובדין דחול", כלומר, החשש שהשבת תהפוך לעוד יום חול. אבל בהמשך אימץ הציבור החרדי את הפסיקה הליטאית שהתנגדה להיתרים הנסמכים על "גרמא" ועל שימוש בחשמל בשבת בהיתרים של פיקוח נפש.
כך למשל, הציבור החרדי לא משתמש במעלית שבת, בעקבות פסק הלכה של הרב אלישיב בעשור הקודם. עם זאת, ראוי לציין כי הרב עובדיה יוסף קבע כי "יש מקום להקל בסוגיית שימוש במעלית שבת", לפחות כאשר מדובר בנסיעה שהיא "לצורך מצווה", או כאשר הנוסעים הם חולים או זקנים.