גם הליך פלילי נגד סרבני גט לא יעזור / דעה
הכנסת מקדמת הצעת חוק להכבדה על סרבנים ולהטלת מגבלות שונות עליהם. אבל עדיין דרוש צעד הלכתי אמיץ
לבתי דין רבניים העניק המחוקק את הכוח להוציא כנגד סרבני גט, גברים ונשים כאחד, "צווי הגבלה". סמכות זאת באה לתת בידיהם כלים לאכיפת פסקי דין המורים על גירושים. צווים אלה קובעים בין היתר הגבלת זכויות ממוניות, איסור יציאה מהארץ, מניעת עיסוק במשרה ציבורית, חסימת האפשרות להחזיק בחשבון בנק, ולגבי גברים אף מאסר בכפיה. מתברר שגם צו דרקוני של מאסר אין בו לעיתים תועלת; סרבני גט עיקשים רואים בו אתנחתא מחיי היומיום.
למודת ניסיון מקצועי על אודות מר גורלם של מסורבי גט, צפיתי בסרטה הרגיש של רונית אלקבץ ז"ל "גט". עם כל הרגישות והתיאטרליות שבסרט מיוחד זה, אין בו כדי למצות את הסבל הנגרם למעוגנות. המקרה של ויויאן דומה להפליא לזה של חנה (שם בדוי), שבעלה הושלך לכלא לתקופות קצובות. נהגנו להתייצב חדשות לבקרים בבית הדין כדי לשמוע, חזור ושנו, את סירובו העיקש להעניק לרעייתו את הגט המיוחל.
משכך בחר המחוקק להכביד בחוק הנזכר את ידו על סרבנים גם בעת שהותם במאסר. ספק אם בכך ימצא לעגונות מזור. פסק דין של בית הדין הרבני הגדול תר לשווא אחרי סנקציות נוספות כדי להתיר אישה מעגינותה היות ובעלה נמצא כבר שבע שנים בכלא מבלי שהתרצה לתת גט לאשתו שאותה הוא מבקש "לראות בקבר".
התופעה של סרבנות גט נעוצה בכללי המשפט העברי המחייב כי גט יינתן מרצון על ידי הנותן והמקבל. יש לתהות: איזה רצון מתקיים כנגד מי שנותן את הגט מחמת צווי הגבלה המוטלים עליו?
האומללות שבעיגון
מניעת גט מבן זוג פוגעת בראשונה בזכות לחרות, המעוגנת במחוזותינו בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. זוהי פגיעה באוטונומיה האישית, בזכות לשוב ולהינשא, בזכות להוליד ילדים, בזכות להנאה מינית. פגיעה זו גורמת לא אחת, בעיקר לנשים, נידוי ובדידות חברתית, סבל והשפלה קשים.
המאבק בסרבנות
מאחורי הבג"ץ: על הרחקת סרבני גט מהקהילה
עו"ד דקלה אסייג ירמיהו
מה היו נימוקי השופטים שהתנגדו לפרסום שמותיהם של הסרבנים? ומי חשב שדלתות ביהמ"ש צריכות להיות סגורות בפניהם? מאחורי פסק הדין
לגבי אישה דתיה וצעירה, מתן הגט הוא הכרח כדי שתוכל להמשיך בחייה וללדת ילדים, שכן אם תבחר חלילה לקיים חיי אישות מבלי לבוא בברית הנישואים, תימצא חוטאת לעיקרי הדת, ואם תלד מחוץ לנישואים יהיו ילדיה ממזרים וייגזר עליהם קלון לדורי דורות.
כשייצגתי את נורית, בת למשפחה חרדית שמאסה בנישואין וערקה עם ילדים קטינים לבית אמה, חטף אותם הבעל ומנע מהם קשר עם אמם. בעמל רב ובעזרת צווים שיפוטיים הושבו הילדים לחיק אמם, אלא שאז ברח הבעל מהארץ והותיר את רעייתו עגונה. אישה יפהפייה, צעירה מאוד, חרדית, שנמנעה ממנה הזכות לממש חיי נישואים חדשים.
שנים ארוכות חלפו במסע חיפושים מייאש על פני רחבי ארה"ב בניסיון לאתר את הבעל. נורית השתחררה בעבור שנים ארוכות מעגינותה לאחר שהסכימה לוותר על רכוש שצברה עם בעלה לשעבר ועל מזונות ילדיהם, ואף חויבה לאפשר לבעל המרע להיפגש תדיר עם ילדיו שמהם התנתק לשנים רבות.
היריעה קצרה מלתאר ברשימה קצרה זו את עוללות סבלן הרב של העגונות שבהן נתקלתי אישית. סיפורים כאובים מוכרים לכל מי שמטפל בעניינן של עגונות.
ויויאן מ"גט" זכתה בגטה, ברבות שנים, משהתחייבה לבעלה שלא תיתן עיניה באחר, וגזרה על עצמה מרצון חיי בדידות ועקרות כדי לצאת לחופשי מכלא הנישואים.
תחת ידי עברו גם גברים שנלחמו נואשות לקבל גט מידי נשותיהם. מצבו של הגבר נוח יותר. אין הוא מנוע מלחיות עם אישה אחרת שאיננה רעייתו החוקית ללא נישואים. ואף יש וכנגד סרבנות אישה מאפשרים בתי הדין לאיש לקחת אישה תחתיה. הקושי של מסורבים הוא בעיקר כלכלי. פעמים רבות גברים אלה מחויבים במזונות אישה, אם אין לה כדי צרכי קיומה, חיוב המפסיק על פי דין תורה רק בגירושים.
סנקציות נוספות
לאחרונה הוציא פרקליט המדינה הנחיות שבתנאים מסוימים מאפרות לדון גבר סרבן בהליך פלילי. יתרונה של סנקציה זו הוא שאינה בטלה עם מתן הגט, כפי שקורה בצווי ההגבלה של בתי הדין הרבניים. גם בברירה זו אין, למרבה הצער, הרבה תועלת.
בתי המשפט לענייני משפחה נוהגים כיום ברוחב יד לפסוק למעוגנים פיצוי נזיקי. אלא שבתי הדין לא מכבדים פסיקות אלה ומחייבים את ביטול הסנקציה האזרחית, הכספית, לפני מתן הגט.
הדרך לשנות את מצבם העגום של מסורבות ומסורבי הגט, אינה בהכרח על ידי הוספת סנקציות, דתיות, אזרחיות או פליליות, אלא בקביעה הלכתית אמיצה כי כאשר בן או בת זוג מצווים בפסק דין להתגרש, ראוי בעבור זמן משאין בצווי ההגבלה תועלת, לקיים את פסק הדין לגירושים גם ללא הסכמת הסרבן.
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד ומגשרת דיינה הר-אבן
עוסקת בדיני משפחה
מומלצים