בישראל ובארה"ב מזהירים: אליטליה בדרך לקריסה
מועצת המנהלים של חברת התעופה האיטלקית תכריע אם ימונה "מנהל מיוחד", צעד שמקביל לפשיטת רגל. סוכני הנסיעות בישראל ובעולם כבר מזהירים את הלקוחות. וכאילו לא קרה דבר: נציגות החברה בארץ יצאה במבצע של 20% הנחה על כרטיסי הטיסה
בזמן שנחגוג אצלנו את יום העצמאות, ביום שלישי הקרוב - 2 במאי, ייקבע עתיד עצמאותה של חברת התעופה האיטלקית, אליטליה. מועצת המנהלים של החברה צפויה להתכנס ולהכריע האם להגיש בקשה למינוי "מנהל מיוחד", צעד שמקביל לפשיטת רגל, ושבמסגרתו ניתנת ארכה של חצי שנה כדי לבחון את עתידה. לאותו מנהל, באם ימונה, סמכות להכריז כי לא ניתן להציל את החברה ולהוביל לפירוקה. ארגון חברות הנסיעות בארצות הברית ASTA כבר פרסם אמש הודעה כי מנהל שכזה אכן ימונה, והוא יקבל מממשלת איטליה הלוואת גישור בסום שמוערך בין 326 ל-435 מיליון דולר כדי להבטיח את פעילותה לאורך תקופת המבחן.
החברה נמצאת בחובות המוערכים במיליארד אירו, והפסדים הנאמדים בכמיליון אירו בכל יום בו היא פועלת, בין היתר בשל חוסר יכולתה להתמודד עם חברות הלואו-קוסט שהשתלטו על אירופה וירידה דרסטית במספר הנוסעים.
עדכונים נוספים גם בפייסבוק של ynet חופש
אליטליה, שכבר ב-2012 נקלעה לחובות כבדים, נדרשה לבצע תוכנית הבראה (אחת מני רבות שכבר ביצעה בעבר) על ידי השותפים החדשים - חברת אתיחאד שרכשה לפני מספר שנים 49% ממניות החברה. במסגרת התוכנית נדרשה החברה לקיצוץ של 1,600 משרות מתוך 12,500 וכן בתנאים של העובדים ובכלל זה קיצוץ של 8% בשכר צוותי האוויר. אסיפות של ועדי העובדים ושל הארגון המייצג אותם דחו את כל ההצעות של החברה ולמעשה ההנהלה נותרה ללא יכולת לתפקד, שכן מלאי המזומנים שלה נגמר.
"מתכוונים להפסיק למכור כרטיסים של אליטליה"
בישראל עוקבים בדאגה אחרי מה שקורה בחברה האיטלקית. התאחדות סוכני הנסיעות בישראל פרסמה אתמול (ו') הודעה בה ציינה כי מטה יאט"א (הארגון הבינלאומי לתובלה אווירית) מנסה להבטיח את כספי הלקוחות ששילמו עבור כרטיסי הטיסה. מדובר בלקוחות מכל העולם ולא רק מישראל. בענף הנסיעות נהוג שסוכן נסיעות, המוכר כרטיסי טיסה של חברת תעופה, מעביר את הכספים למערכת הסליקה BSP - מעין בנק שמנוהל על ידי יאט"א - והארגון מעביר את הכספים לחברת התעופה.
בתוך כך, מספר סוכני נסיעות כבר הודיעו כי בכוונתם להפסיק למכור כרטיסים של החברה האיטלקית עד שיתבהר מצבה. לדברי אחד מהסוכנים הגדולים בענף, אם נוסע ירצה בכל זאת לרכוש כרטיס של החברה הוא יחתום על מסמך שהוא יודע כי הוא ער למצבה הקיים של החברה, על פי הפרסומים.
ארגון חברות הנסיעות בארצות הברית קרא לסוכני הנסיעות לייעץ ללקוחותיהם לשלם עבור כרטיסי הטיסה של אליטליה בכרטיס אשראי בלבד, משום ששם הכספים מועברים ישירות לחברת התעופה ולא דרך מערכת הסליקה שמסוגלת לעצור אותם.
והמבצעים נמשכים
וכאילו דבר לא קרה וכנראה על מנת להזרים כסף לקופת החברה, יצאה נציגות החברה בישראל במבצע הנחות של 20% על כרטיסי טיסה שיירכשו עד 2 במאי בחצות, ליציאות מתל אביב מ-10 במאי ולחזרות עד 10 ביולי. המבצע כולל טיסות ליעדי החברה באיטליה, אירופה, הוואנה וסן דייגו. בנוסף מציע הסניף הישראלי טיסות לטורונטו ב-724$, לניו יורק מ-722$ וללוס אנג'לס מ-$898.
יצוין כי אליטליה פועלת בישראל שנים רבות ובשנים האחרונות תגברה את הפעילות שלה והוסיפה תדירויות בין תל אביב לרומא. לא מכבר פתחה גם קו תעופה בין תל אביב לאתונה, במטרה להתחרות בחברות הלואו-קוסט וכן יצאה במבצעי מחירי רצפה ליעדים שונים בצפון ובדרום אמריקה. לחלק מהיעדים הרחוקים היא מכרה כרטיסים במחירים של כ-600$.
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות לישראל, המשמש גם כיו"ר הוועדה לענייני יאט"א בארגון הבינלאומי של סוכני הנסיעות (UFTAA) , אמר ל-ynet בשם עשרות המדינות החברות בארגון: "אנחנו מוציאים דרישה ליאט"א, בשם המדינות החברות בארגון, שלא להעביר לחברת אליטליה כספים עבור טיסות שלקוחותיהם טרם מימשו ובכך להבטיח את כספי הלקוחות. למסלקה המשותפת של חברות התעופה, BSP, יש אחריות לא להפוך לכלי לאובדן כספי לקוחות במקרה בו ידוע על חברת תעופה שנמצאת במצוקה ברורה ומיידית", אמר.
עוד הוסיף פתאל כי "בידי ה-BSP סכומי כסף שאמורים לעבור לאליטליה עבור טיסות שספק אם יבוצעו. המלצת ארגון הגג הבינלאומי של התאחדויות סוכני הנסיעות היא לפנות לארגונים להגנת הצרכן במדינות השונות ולממשלות, להבטיח שכספי הלקוחות לא יהיה הפקר במקרה של נפילת חברת תעופה ובמיוחד שהמידע על הבעיות ידוע וברור מראש".