אותו מוצר באריזה שונה: מתמחרים "ללא גלוטן" ביוקר
ציפוי לשניצל "עדיף" שנמכר ברמי לוי ב-5.9 ש', נמכר בשופרסל ב-9.9 ש', למרות שמדובר באותה אריזה בדיוק. תחת אריזת המותג "דוכן גן שמואל" - המחיר גבוה בעד כ-400%. גם בעוגיות של פנינה רוזנבלום יש תופעה דומה, אם כי לטענתה המתכון שלה שונה משל היצרן המקורי שמוכר בזול. המשווקים: "זה בגלל אריזות יקרות שמצריכות עבודת יד"
היצרן זהה, גם המוצר זהה או דומה להפליא, רק תחליפו אריזה ומיתוג והופ - והמחיר קופץ. זה מה שמוכרים לחולי צליאק ברשתות השיווק, ופערי המחיר גדולים. גם לצרכנים שאינם סובלים מרגישות לגלוטן מוכרים מוצרים של אותו יצרן באריזות שונות, תחת מותגים ומחירים שונים, אבל עבור צליאקים - המבחר מצומצם בהרבה.
גם כשהאריזה זהה: המוצר בשופרסל יקר בכ-70%
ארגון זכויות הצליאק העלה לאחרונה למודעות את פערי המחירים בציפוי לשניצל. חולי צליאק משתמשים לא מעט בציפוי כזה, שעל פי רוב מיוצר עבורם מפתיתי תירס.
חברת בטר אנד דיפרנט (B&D) היא אחד היצרנים המובילים את השוק הזה. החברה קנתה את מפעל תירפז, שמייצר כבר שנים מוצר דמוי פירורי לחם.
בשוק נמכרות תחת המותג "עדיף" שתי אריזות של ציפוי לשניצל העשוי תירס: טחון גס באריזת 250 גרם וטחון דק באריזת 300 גרם, שנמכר בכ-6 שקלים ברשתות כמו ויקטורי (המחיר עלה מאז ל-7.90 שקלים) ורמי לוי, ב-8.90 שקלים באושר עד וב-9.90 שקלים ברשת שופרסל - פער מחירים של כ-70%.
משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל מוכרת את מוצריה במחירים תחרותיים וכדאיים, ובכלל זה גם מוצרי מחלקת בריאות ואורגניק לרבות המוצר המצוין בבאנר. אין כל משמעות לפער המחירים שהוצג בהקשר המוצר הספציפי.
"הפער נובע, ככל הנראה, מהורדת מחיר נקודתית או מבצע זמני שבוצע אצל המתחרים בנקודה כלשהי בזמן. גם בשופרסל ניתן להציג מחירים של מוצרים אחרים המצויים בהוזלה או במבצע בהשוואה למתחרים ולהציג פערי מחירים של עשרות אחוזים לטובת שופרסל. אין להסיק ממוצר אחד בנקודת זמן מסוימת על הכלל.
"שופרסל פיתחה מאד את מחלקת הגרין המיועדת למוצרי בריאות ואורגניק, כולל מוצרים ללא גלוטן. וציבור רחב מאד של לקוחות נהנה ממוצרים אלו במחירים אטרקטיביים".
למרות טענתה של שופרסל, גם לאחר כשבועיים מחיר המצר נשאר כשהיה ברמי לוי. בויקטורי המחיר כאמור עלה.
אריזת פלסטיק: המחיר גבוה בעד 407%
במקביל, אותו מוצר (של בטר אנד דיפרנט) נמכר גם באריזה נוספת של חברת דג"ש (דוכן גן שמואל) - מכל פלסטיק שניתן לסגירה ופתיחה רב פעמית, גם לאחר השימוש הראשוני. יש שוני קל מאוד בערכים התזונתיים של שני המוצרים (למשל, 370 קלוריות במוצר אחד לעומת 371 קלוריות במוצר שני), אבל בגדול מדובר במוצר זהה, בעל רכיבים זהים.
חברת דג"ש אורזת את המוצר של בטר אנד דיפרנט במכלים במשקל 600 ו-500 גרם. היא גם קוראת לו בשם אחר, "ציפוי פז", שנמכר ב-21.90 שקל בוויקטורי וב-28.30 שקל ברמי לוי ובשופרסל (כעת במחיר מבצע: 25.90 שקל) וב-29.90 שקל בטיב טעם. כלומר, הפער במחירי המוצר שנמכר באריזת שקית ובאריזת פלסטיק, יכול להגיע גם ל-407% ובמינימום ל-86%. מדובר בחישוב המשווה בין המוצר בשקית במשקל 300 גרם למוצר במכל פלסטיק במשקל 600 גרם. יש פערים עוד יותר גדולים כשמדובר בשקית של 250 גרם ומכל של 500 גרם.
למרות זאת, דווקא המוצר היקר יותר של גן שמואל נחשב לפופולרי ביותר בשוק - יותר מהמוצר הזהה לו הנמכר בשקית. יתכן שהסיבה לכך היא אריזתו הנוחה, שמאפשרת שימוש חוזר, ואולי גם בשל ותיקותו בשוק.
מגן שמואל נמסר בתגובה: "זה מוצר שנמכר באלפי יחידות בשנה, ארוז באריזה הרמטית ששומרת על טריות המוצר. ההשוואה צריכה להיות באיכות האריזה וחומרי גלם".
מבטר אנד דיפרנט נמסר בתגובה: "1. בכלליות אין אנו אחראים על מחירי קצה ובעלויות השיווק והוצאות תפעול של מוצרינו ע"י גוף שלישי .
"2. לגבי המוצר ציפוי פז המשווק ע"י דוכן גן שמואל, השוואת המוצר כחומר גלם בלבד אינו נכון. המוצר מגיע לקהל הצרכנים במשקלים שונים וגדולים יותר.
"האריזות של דוכן גן שמואל הן קופסת פלסטיק איכותית עם אפשרות פתיחה וסגירה חוזרת במטרה לשמור על טריות המוצר לטווח ארוך יותר, כאשר אריזת המוצר נעשית על ידינו בצורה ידנית. הדבר אינו משתווה לעלויות של המוצר המקביל, שנארז באריזה אוטומטית ובשקית ניילון".
בארגון זכויות הצליאק החלו לקדם מוצר חדש של חברה מתחרה: 500 גרם בשקית ב-5 שקלים בלבד.
פנינה רוזנבלום: "אני לא היצרן שיכול למכור בלי מתווכים באמצע"
לאחרונה, החלה פנינה רוזנבלום לשווק עוגיות ללא גלוטן של היצרן שרהל'ה. המוצרים נראים זהים על גבי האריזה (עוגיות מזרחיות עם שומשום ללא גלוטן) והרכיבים כמעט זהים, בין היתר ישנם קמח תירס, קנולה, ביצים, אבקת אפייה ומלח. המוצר של פנינה כולל גם וניל טבעי. הערכים התזונתיים של המוצרים שונים באופן לא זניח, מה שמעיד לכאורה כי מדובר במוצר שונה, אבל כאמור ההבדל ברכיבים זניח.
כך או כך, מארז של 150 גרם של רוזנבלום נמכר ב-19.90 שקל, כלומר כ-13 שקל ל-100 גרם, ומארז במשקל 230 גרם של שרהל'ה נמכר ב-21.90 שקל בניצת הדובדבן וב-21.70 שקל בשופרסל - כלומר כ-8.5 שקלים ל-100 גרם. מכאן שהצרכנים משלמים כ-4.5 שקלים תוספת על אריזה - פער של למעלה מ-51%.
פנינה רוזנבלום הסבירה ל-ynet: "אלה פורמולות שלי ומרכיבים מיוחדים שלי. אני לא היצרן שיכול למכור בלי מתווכים באמצע, לכן אני קונה מאוד יקר, העלות מאוד יקרה והרשתות לוקחות ממני הרבה מאוד אחוזי רווח. תורידי מע"מ, רשתות, חוק המזון, המבצעים, לפני שאני מגיעה בכלל לרווח שלי.
"אין הרבה יצרניות של מוצרים ללא גלוטן, אין בזה תחרות רבה, אז לוקחים מחיר מאוד גבוה. ואלה מוצרים שאני לא מרוויחה עליהם הרבה כסף. אילו הצרכנים שמוחים היו מכירים את השוק הם היו מבינים. המוצר שלי מאוד טוב, אני לא מתפשרת על האיכות או על הפורמולות. הרווח שלי מאוד קטן במזון. במוצרי הקוסמטיקה הרווחים שלי יותר גדולים".
שאלנו את אחד הבעלים של שרהל'ה, אליעזר מורסק, האם מדובר באותו מוצר? "בגדול כן. יכול להיות קצר יותר או ארוך יותר, יותר שומשום, פחות שומשום, עיקר ההבדל הוא באריזה, אבל כשאת לוקחת אריזה של פנינה יש פה עלות של שקל נוסף רק על האריזה היותר יקרה. זה יוצר עלות של שני שקלים לצרכן. גם שכר העבודה מייקר את המוצר כי בשל צורת האריזה, זו עבודה שונה - ידנית".
תגובת מנכ"ל ארגון זכויות הצליאק ומוביל המאבק, דן סולומון: "דג"ש הוביל במשך שנים את שוק הללא גלוטן, אך נראה כי לא חישב מסלול מחדש נוכח השינויים שאנו מחוללים ב-3 השנים האחרונות בשוק.
"לגבי העוגיות של פנינה, אולי המחיר מתאים לנמנעים מגלוטן בגלל האריזה, אבל לא מתאים לצליאקים הנאבקים ביוקר המחייה ואין להם ברירה בבחירת מוצרי מזון ללא גלוטן.
"יצרנים, יבואנים או רשתות שיתמחרו את המוצרים ללא גלוטן במחיר גבוה ולא הוגן יתקלו בארגון, ולא נהסס לקרוא לחרם צרכנים. לא נאפשר ניצול של צליאקים".