בלבול בסופר: אותו מוצר, גודל שונה בכל רשת
הידעתם שקפה טורקי עלית נמכר ב-6 משקלים שנחלקים ל-9 סוגי מארזים שונים (לא כולל ואקום), ושיש גודל ייחודי לכל רשת? איפה הכי זול לקנות שמפו הד אנד שולדרס: בשופרסל שמוכרת 600 מ"ל, ברמי לוי - 500 מ"ל, או בסופר פארם - 400 מ"ל? וגם: סנפרוסט הקטינה את אריזת פול ירוק לכבוד פסח וגדלי קולגייט ופיירי משתנים בין הרשתות. המטרה: לבלבל צרכנים?
איך מקשים על השוואות מחירים? הנה דוגמא: משווקים 6 אריזות שמכילות משקלים שונים של קפה טורקי עלית ב-9 סוגי מארזים.
נתקלתם בתופעה דומה? כיתבו לנו
- עוף ב-5.90 ש': המחירים הכי נמוכים לפסח
- סקר מחירים: כמה עולה סל מצרכים לפסח?
- לכבוד פסח? שופרסל ייקרה מוצרים שהוזילה
האריזות התכווצו: הצרכנים משלמים ביוקר
לא משווקים רק את אריזות 100 גרם (הפופולרי ביותר), 200 גרם ו-1 ק"ג שהם הגדלים הסטנדרטיים, הקיימים כמעט בכל רשת; אלא גם 85 גרם ו-125 גרם, וזה לא כולל את הגדלים באריזת וואקום: 1 ק"ג, 200 גרם ו-170 גרם. ויש גם אריזה לא ממותגת של הקפה הזה ב-1 ק"ג. התבלבלתם? גם אנחנו. נסביר.
לכל רשת - מארז אחר
ברשת שופרסל, מוכרים בנוסף לגדלים הסטנדרטיים של קפה טורקי עלית, גם אריזה של 140 גרם טו גו, ולכבוד החג: מארז של 4 אריזות 100 גרם. אריזת הוואקום 200 גרם, נמכרת ברשת לצד "גודל חדש": 170 גרם. למה? ככה. כמה שיותר מבלבל יותר טוב.
במגה (ו-You), מוכרים בנוסף לגדלים הסטנדרטיים גם מארז של רביעיית אריזות במשקל 85 גרם. כן 85. 15 גרם פחות בסך הכל מאריזת 100 גרם הפופולרית. למה לא למכור מארז של 100 גרם במבצע? בשביל הייחודיות של הרשת ולשם בלבול הצרכנים.
בויקטורי וקוסט מוכרים בנוסף לגדלים הסטנדרטיים, גם מארז של שלישיית אריזות במשקל 85 גרם. כן שלישייה, לא רביעייה כמו במגה. והצרכנים? שיתבלבלו.
ברמי לוי מוכרים בנוסף לגדלים הסטנדרטיים, גם אריזת 125 גרם (כודל חדש, מיוחד לרשת) ומארז של רביעיית 125 גרם. מי דרש 125 גרם? בטח לא הצרכנים.
הקפה הטורקי הלא ממותג - גם הוא של עלית
שמתם לב למגמה? בעצם לכל רשת גדולה, שטראוס מייצרת מארז ייחודי אחד, או גודל ייחודי אחד, שאמור לבדל אותה מהאחרות. נדגיש כי כל הגדלים האלה נמכרים בימים אלה ברשות השיווק בו זמנית ובמקביל.
האריזה הנמכרת ביותר היא של 100 גרם. צרכנים רוכשים אותה כדי לשמור על טריות הקפה. מי שנתקל בגדלים ובמארזים האחרים, עשוי להתבלבל מאוד, כי אולי 85 גרם כפול 3 זה יותר משתלם? ואולי 85 כפול 4 זה יותר משתלם? ומה לגבי 125 כפול 3? יש לנו כאב ראש.
זה לא רק מקשה על הבחירה, זה גם מקשה על השוואת מחירים בין הרשתות. תגידו: בשביל זה יש סימון ליחידת מידה. ובכן, רבים הם הצרכנים שלא משתמשים בסימון הזה. מדובר במחיר ל-100 גרם שאמור להיות מסומן על גבי המדף ומשמש בסיס להשוואה בין שפע המארזים. בנוסף, לא כל הרשתות עומדות בחוק. וגם: איך תזכור את המחיר ליחידת מידה ברשת אחת, כשאתה מבקר ברשת אחרת? כלומר זה מדד טוב (אם כי לא בהכרח שמיש) בתוך הרשת, אך לא בהשוואה בין רשתות כשהגדלים מבלבלים כל כך, אלא אם כן רושמים את המחירים או מצלמים אותם ומתעמקים בהם.
והנה עוד משהו מוזר. ברשת קוסט מוכרים אריזת ואקום במשקל 1 ק"ג של קפה טורקי עלית ב-75.90 שקל ולצידה אריזה לא ממותגת ב-49.90 שקל. נחשו מה? שתיהן מיוצרות על-ידי שטראוס באותו מפעל ולמעשה זה אותו קפה בדיוק. עם זאת, יש לקוחות הטוענים כי הטעם של הקפה הממותג והלא ממותג - שונה.
פתרון התעלומה: "זה כמו מותג פרטי"
באחת הרשתות הסבירו ל-ynet: "הגדלים השונים שנמכרים בין רשת לרשת, זה בעצם מעין מותג פרטי של הרשת, כששטראוס לא יכולה לייצר מותג פרטי, כי יש לה מותג חזק. הכי חזק. כל רשת מוכרת גודל אחר וככה יש לה מותג פרטי שמבדל אותה, בנוסף על הגדלים שכולם מוכרים".
ברשת אחרת הסבירו: "על 100 גרם אנחנו לא מרוויחים או מפסידים כסף. כי זה המוצר המוביל, אז שטראוס באה ומציעה גודל ייחודי לרשת, אותו היא מוכרת לנו במחיר נוח אנחנו מרוויחים עליו וגם מוכרים אותו במבצעים לצרכן. זה משתלם לכולם".
שופרסל | מגה | רמי לוי | ויקטורי | מחסני להב | קוסט | |
100 גרם | 7.90 | 7.90 | 15.90 | 9.10 | ||
200 גרם | 15.70 (7.85 ל-100 גרם) | 16 (8 ל-100 גרם) | 9.90 (4.95 ל-100 גרם) | 14.90 (7.45 ל-100 גרם) | 9.90 לחברי מועדון | 16.10 (8.05 ל-100 גרם) |
1 ק"ג | 75.90 | |||||
85 גרם - שלישייה | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | 19.90 (7.8 ל-100 גרם) | 17.90 (7.019 ל-100 גרם) | 18 (7.05 ל-100 גרם) |
85 גרם - רביעייה | אין ברשת | 19.90 (5.85 ל-100 גרם) | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת |
125 גרם | אין ברשת | אין ברשת | 9.90 (7.92 ל-100 גרם) | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת |
125 גרם - שלישייה | אין ברשת | אין ברשת | 23.90 (9.37 ל-100 גרם) | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת |
100 גרם רביעייה | 28.90 (7.225 ל-100 גרם) | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת |
140 גרם | 16.10 (11.5 ל-100 גרם) | 15.90 (1136 ל-100 גרם) | 14.80 (3.7 ל-100 גרם) | |||
1 ק"ג ואקום | 76.30 | 76.30 | 74.20 | 74.90 | 75.90 | |
1 ק"ג ואקום לא ממותג | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | 49.90 |
200 גרם ואקום | 18.90 | 15 | 16.90 | 15.90 | ||
170 גרם ואקום | 10 | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת | אין ברשת |
הד אנד שולדרס: למה יש רשתות שמוכרות 600 מ"ל ואחרות: 500 מ"ל?
הנה עוד דוגמא לתופעה המעניינת. ברשתות רמי לוי, ויקטורי, יינות ביתן, חצי חינם, מחסני השוק ואחרות, מוכרים שמפו הד אנד שולדרס בנפח 500 מ"ל. לעומת זאת, ברשתות מגה, שופרסל וסופר-פארם מוכרים שמפו הד אנד שולדרס בגודל 600 מ"ל. בסופר-פארם מגדילים לעשות ומוכרים לצד שמפו בנפח 600 מ"ל, גם שמפו בנפח 400 מ"ל ב"מבצע" (ראו פירוט בהמשך).
למה ההבדל הזה של 100 מ"ל בין הרשתות? לעולם לא נבין. ברשתות טוענים שזו החלטה של המפיץ (דיפלומט) או החברה (פרוקטר אנד גמבל) ובחברה טוענים שזה מגיע מהרשתות בגלל "דרישות שונות של צרכנים".
עכשיו תגידו אתם, להערכתכם, האם אי פעם היה צרכן שדרש 600 מ"ל במקום 500 מ"ל ולהיפך? להערכתנו לא, שכן ההבדל בין האריזות כמעט שלא ניכר לעין, בטח לנוכח העובדה שהחברה הקטינה את המוצר בשנה האחרונה (מ-750 מ"ל). ההבדל בין הגדלים 500 מ"ל ו-600 מ"ל כלל לא מבחין בין סוגים שונים של צרכנים (נניח צרכן בנסיעה לחו"ל ומשפחה מרובת ילדים). הוא רק מבלבל אותם.
נפח | רשת שופרסל | רמי לוי ר"ג-בני ברק | סופר-פארם עזריאלי ת"א |
שמפו בנפח 600 מ"ל | 20 (מחיר ל-100 מ"ל: 3.33) | 33.90 (מחיר ל-100 מ"ל: 5.56) | |
שמפו בנפח 500 מ"ל | 16.50 (מחיר ל-100 מ"ל: 3.3) | ||
שמפו בנפח 400 מ"ל | 14.90 (מחיר ל-100 מ"ל: 3.725) |
ברמי לוי נראה הרבה יותר זול, אך בסך הכל: 3 אג' ל-100 מ"ל
רמי לוי אמר לנו ש"גם ב-500 מ"ל אני עדיין יותר זול משופרסל ומגה כי אני משווה את עצמי ל-100 מ"ל". יתכן אבל זה עדיין מבלבל. כשבשופרסל מוכרים הד אנד שולדרס ב-20 שקל וברמי לוי ב-16.90 שקל, זה נראה כמו הבדל ניכר של 3.1 שקלים למכל, אך אם בודקים את המחיר ל-100 מ"ל, מסתב שרמי לויזול בסך הכל ב-3 אג': תשלמו 3.30 שקלים ל-100 מ"ל ברמי לוי לעומת 3.33 שקלים בשופרסל. במחיר הרגיל, ללא מבצע, רמי לוי זול יותר משופרסל ל-100 מ"ל בהבדל ניכר יותר (30 אג').
בסופר-פארם מוכרים 600 מ"ל ביוקר ו-400 מ"ל בזול
בסופר-פארם כאמור, החליטו לבלבל עוד יותר. גם בסופר-פארם כמו בשופרסל ומגה, מוכרים בשוטף - שמפו בנפח 600 מ"ל.
בחג, גילינו שהרשת מוכרת לצד גדלי 600 מ"ל הנפוצים אצלה, גם אריזות של 400 מ"ל שמפו, כשרק על האחרונות יש מבצע: 14.90 שקל ל-400 מ"ל, כלומר 3.725 שקלים ל-100 מ"ל. כלומר מחיר המבצע של סופר-פארם על 400 מ"ל, גבוה ממחירי המבצע של רמי לוי ושופרסל על 500 ו-600 מ"ל. הגודל השכיח לשמפו זה בסופר-פארם - 600 מ"ל - עולה 33.90 שקל - כלומר 5.65 שקלים - מחיר גבוה מאוד.
נדגיש כי 400 מ"ל זה הנפח הנפוץ למרכך השיער (קונדישינר) של הד אנד שולדרס בכל הרשתות, לא לשמפו. בשאר הרשתות, לא קיים נפח כזה של 400 מ"ל שמפו. זה נפח ייחודי לסופר-פארם שמסייע לנראוּת זולה אך בפועל - לא בהכרח זול.
תנובה הקטינה פול רק לכבוד החג. כעת נמכרים 2 גדלים
עוד לכבוד החג, חברת תנובה הקטינה את אריזת פול ירוק מוקפא של סנפרוסט ויצאה ב"מהדורת חג". מה כל כך חגיגי בהקטנה מ-800 גרם ל-500 גרם? לכבוד החג מגדילים לא מקטינים אריזות, לא?
ובכן בחלק מהרשתות, המחיר ל-100 גרם ירד עם הקטנת האריזה. כך למשל בשופרסל מוכרים את האריזה "החגיגית" ב-10 שקלים ל-500 גרם, במקום 23-21 שקל לאריזת 800 גרם (כלומר 2 שקלים ל-100 גרם במקום 2.8 ומעלה ל-100 גרם), אך יש מקומות, כמו יינות ביתן באינטרנט, בהם המחיר ל-100 גרם דווקא עלה עם ההקטנה של האריזה, מ-1.88 שקלים ל-100 גרם ל-2 שקלים ל-100 גרם.
בחלק מהרשתות, כלל לא מוכרים את מהדורת החג ב-500 גרם. כך למשל לא מצאנו אותה במגה. בחלקן, כמו אצל רמי לוי, מוכרים גם 500 וגם 800 גרם. המחיר ליחידת מידה כתוב על גבי המדף? יתכן, אבל לעיתים יש בו טעויות (מצאנו טעות בשופרסל) ולעיתים המוצרים לא מונחים אחד ליד השני במקפיא (כך בשופרסל – האריזה החגיגית מקודמת במקפיא אחר וכך גם ברמי לוי).
התופעה קיימת גם בתירוש שנמכר בליטר, ב-1.5 ליטר, ב-750 מ"ל ובשופרסל (מבצע!) גם ב-680 מ"ל. במבצע בשופרסל: 10 שקלים לבקבוק, רק שבמחסני להב מצאנו ליטר ב-7.90 שקל. אם בודקים את המחיר ל-100 מ"ל מגדלים שהמוצר של שופרסל עולה כמעט כפול: 1.53 שקלים ל-100 מ"ל לעומת 0.79 שקלים ל-100 מ"ל במחסני להב.
פיירי בגדלים שמשתנים בין הרשתות: 1.5 ליטר לעומת 1.05 ליטר
מוצר נוסף בו היצרן (פרוקטר אנד גמבל) נוהג לבלבל צרכנים עם גדלים שונים, על גבי המדף ובין רשתות שונות, זה נוזל הכלים של פיירי. קחו נשימה: מוכרים פיירי בנפח 750 מ"ל (ברמי לוי) וב-650 מ"ל (בכל הרשתות),ובנפח של 870 מ"ל (בשופרסל), יש ב-1.5 ליטר (ברוב הרשתות, אך לא בשופרסל) ויש ב-1.05 ליטר (רק בשופרסל).
תארו לכם שהגעתם לסניף רמי לוי בב"ש וראיתם שמוכרים בקבוק של 1.5 ליטר פיירי ב-11.9 שקל. אחרי כן, נכנסתם לסניף של שופרסל בב"ש והבחנתם במחיר טוב יותר: 10.90 שקל לבקבוק, רק שלא שמתם לב שברמי לוי מוכרים 1.5 ליטר ובשופרסל 1.05 ליטר. כלומר חשבתם שבשופרסל יותר זול וטעיתם: המחיר ל-100 מ"ל ברמי לוי: 79.3 אג'. המחיר ל-100 מ"ל בשופרסל: 1.03 שקלים.
המחיר ליחידת מידה (ליטר או 100 מ"ל) שחייב להיות מצויין על פי חוק על גבי המדפים, עוזר להבין איזה מוצר יקר יותר. אם שני המוצרים היו נמכרים על גבי מדף אחד – היה קל יותר לעשות במידע הזה שימוש כי המחירים ל-100 מ"ל או ליטר היו מסומנים זה לצד זה. אבל הם לא. בכוונה.
קולגייט: 75 מ"ל ברשת אחת, 100 מ"ל באחרת
התופעה קיימת גם בקולגייט. שימו לב למבצע הבא: מארז של 2 משחות שיניים "קולגייט אדומה", שמוצע ב-19 שקל בשופרסל, לעומת מארז הכולל 3 משחות שיניים "קולגייט אדומה" בסופר-פארם - ב-19.90. על פניו, אם תקנו בסופר-פארם תרוויחו משחה נוספת ותשלמו רק 90 אג' יותר.
רק שאולי לא שמתם לב שהמארז של סופר-פארם הוא של משחות בנפח 75 מ"ל. כומר בסופר-פארם תקבלו 225 מ"ל במארז ובשופרסל (וברשתות אחרות) - 200 מ"ל. הבדל של 25 מ"ל. המחיר ל-100 מ"ל למשחה בסופר-פארם הוא בעצם 8.844 שקלים ו-9.5 שקלים ברשתות האחרות. אמנם בסופר-פארם עדיין יותר משתלם, אבל לא משתלם כמו שחשבתם. כלומר, לא הרווחתם עוד משחה שלמה באותו המחיר אלא שילמתם בסופר-פארם כ-65 אג' פחות ל-100 מ"ל. בשופרסל אגב, לל לא מוכרים יחידות של 75 מ"ל.
אגב, המחיר הכי משתלם שמצאנו למשחה הזאת, היה בכלל בחצי חינם בחולון: 5.90 שקלים ל-75 מ"ל, כלומר 7.866 ל-100 מ"ל, מחיר יותר טוב משני המארזים, של שופרסל וסופר-פארם ומחיר טוב יותר מיחידה בודדת של 100 מ"ל שנמכרת בשופרסל ב-9.50 שקלים (מבצע שהופך את המארז הזוגי ללא משתלם) ובסופר-פארם ב-14.90 שקל (מחיר גבוה מאוד).
שופרסל | סופר-פארם | חצי חינם | |
מארז של זוג 100 מ"ל ליחידה (סה"כ 200 מ"ל) | 19 (מחיר ל-100 מ"ל: 9.50) | 19.90 (מחיר ל-100 מ"ל: 9.95) | |
מארז של שלישייה 75 מ"ל ליחידה (סך הכל 225 מ"ל) | 19.90 (מחיר ל-100 מ"ל 8.84) | ||
יחידה בודדת של 100 מ"ל שלא נמכרת במארז | 9.50 (מבצע) | 14.90 | |
יחידה בודדת של 75 מ"ל | 5.90 (מחיר ל-100 מ"ל: 7.866) |
בכלל, בקולגייט מציעים גדלים משתנים. רוב המשחות של המותג (רובן בייבוא שסטוביץ), נמכרות בנפח של 100 מ"ל וההבדל בין גודל אריזת 100 מ"ל "קולגייט אדומה" לבין 75 מ"ל קולגייט אדומה, די ניכר לעין. לעומת זאת, במוצרים היותר חדשים של המותג, תמצאו כבר משקלים כמו 75 מ"ל בלבד ואריזות שנראות דומות בגודלן לאריזות ה-100 מ"ל, כך שההבדל כלל לא ניכר לעין ואלה בדרך כלל משחות יקרות. לדוגמא, קולגייט אופטיק ווייט, עולה בשופרסל וסופר פארם 33 שקל ל-75 מ"ל, כלומר 44 שקל ל-100 מ"ל!. יקר.
בחלק מהאריזות אפילו נכתב בסוגריים המשקל לצד הנפח: 75 מ"ל "(103 גרם ו-100 גרם)", למרות שבמשחות שיניים של קולגיט לא פירטו את המשקל בעבר. אולי כדי לחזק בתפיסת הצרכן את המספר "100" כך שלא ישים לב שזה מוצר בנפח קטן יותר.
חידה: מה הנפח של מרככי הכביסה הבאים?
ולסיום, הנה משהו שלא משתנה בין סניפי הרשתות ולכן קל יותר לבדוק את המחיר ליחידת מידה של כל מוצר ומוצר, אבל זו בכל זאת תופעה מעניינת ומבלבלת.
סוגים שונים של מרכך כביסה מרוכז נמכרים בבקבוק שנראה כבקבוק בנפח 1 ליטר. ואכן המותג הפרטי והמותגים מקסימה, סוד ואחרים נמכרים ב-1 ליטר, אבל שימו לב לתמונה הבאה: בלי להסתכל על הכיתוב על גבי הבקבוק: מה הנפח של כל המרככים האלה? הייתם מהמרים שכולם (חוץ ממקסימה הקטנה) מכילים את אותו נפח ויתכן שהייתם משערים שמדובר ב-1 ליטר. טעות בידיכם.
סוד אמנם נמכר ב-1 ליטר אבל "סוד ארומתרפי" נמכר ב- 900 מ"ל ומרכך אקסטרה בדין אקסטרה ב-960 מ"ל (למרות שיש בקדמת האריזה כיתוב: 1, שעשוי לבלבל אתכם לחשוב שמדובר ב-1 ליטר). מקסימה נמכר ב-1 ליטר ומקסימה פרפיום ב-750 מ"ל (ההבדל בין גדלי האריזות די בולט ולא מבלבל במקרה זה). ואיזה מותג הכי זול ל-100 מ"ל? בדין: 1.97 שקלים סוד ארומתרפי 1.11 (מבצע) שקלים סוד רגיל 1 (מבצע) שקלים, מקסימה פרפיום 2.5 שקלים ומקסימה רגילה 1.49 שקלים. לסיכום, קודם לבואכם לסופר בידקו את המבצעים ברשתות האחרות וחשבו את המחיר ליחידת מידה. דעו שעשים הכל כדי לבלבל אתכם ושילפו את המחשבון.
תגובות
משטראוס נמסר בתגובה: "המוצר הפופולרי ביותר שלנו, הוא טורקי 100 גרם והוא זמין לכלל הצרכנים ברוב נקודות המכירה. המארזים השונים מגלמים מבצעים ייחודיים ללקוחות שונים או מהדורה מוגבלת כמענה לצורך ויצירת בידול תוך שמירה על מחיר אטרקטיבי. הצרכן הממוצע לא יפגוש את כולן באותה נקודת זמן ולכן אין כאן מקום לבילבול. שטראוס לא העלתה מחירים בארבע השנים האחרונות ובכל מקרה של הקטנת אריזה המחיר יורד בהתאם".
מפרוקטר אנד גמבל נמסר: "בהחלט – קיימים מגוון מארזים במגוון משקלים למגוון צרכים של הקונה.
כמו פיירי כך גם הד אנד שולדרס, שאגב משווק גם ברשתות רמי לוי ואושר- עד בווריאנט של 500 מ"ל .( לא רק בשוק הפרטי - כפי שציינת)
"למעשה כל רשת שיווק מזמינה מהיבואן את הגודל /הגדלים המועדפים עליה".
מתנובה נמסר בתגובה: "פול הינו מוצר מבוקש בחג הפסח ומטרת האריזה הקטנה היא להנגיש את המוצר באמצעות מחיר אטרקטיבי, המגולמת בו הנחה לקהלים חדשים המבקשים להתנסות בו בפעם הראשונה,
"לצד שיווקה של אריזת ה-800 גרם המוכרת. יצוין, שישנן רשתות שמקיימות מבצעים לאריזות הגדולות, ומחיריהן הסופיים נקבעים על ידיהן".