שתף קטע נבחר

האריזות התכווצו: הצרכנים משלמים ביוקר

בעקבות הכתבה על קרמבו, פנטן וטייד שהתכווצו, אספנו עוד כמה מוצרים שהתכווצו ומחירם לא השתנה או כאילו ירד, אך למעשה עלה כשמסתכלים על המחיר ליחידת מידה. שימו לב עד כמה התופעה נפוצה ומי שמשלם עליה זה הצרכן, למרות שאם החברות לא מודיעות על כך כדין - זו עבירה

הקטנה של מוצר כדי שהצרכן יחשוב שהוא הוזל, כשלמעשה הוא התייקר אם בודקים את מחירו ליחידת מידה, זו שיטה שהפכה למגיפה. מדי שנה יש כמה וכמה מוצרים שמצטמקים והשנה התופעה הזאת בולטת במיוחד. בעקבות הכתבה שפרסמנו על הקטנת קרמבו, פנטן וטייד דנו באולפן ynet במוצרים נוספים שהוקטנו. כיצד על צרכנים לנהוג כשהם נתקלים במוצר כזה?

 

צילום: אבי חי ואסי כהן

צילום: אבי חי ואסי כהן

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

כשחברה מצהירה: "גודל חדש!" על גבי האריזה, היא עושה זאת כי בתי-משפט והממונה על הגנת הצרכן הכריחו אותה, אבל גם אז היא יודעת לנצל את הכיתוב שנכפה עליה לטובתה. המילה "חדש" מעוררת רגשות חיוביים בצרכנים וכך הם ממשיכים לקנות את המוצר שהוא מורגל לקנותו, בלי להבין שבעצם - המוצר התייקר.

 

מה עוד הוקטן השנה?

עוד דוגמאות למוצרים שקטנו: כמה סוגים של פסטה פרפקטו (למשל פוזילי צבעוני ופסטה מחיטה מלאה) שקטנו השנה מ-450 גרם ל-500 גרם. המחיר שלהם בסופר כעת, זהה למחיר של פסטות במשקל 500 גרם, מכאן שיש מוצר יקר יותר, והצרכן לא בהכרח שם לב כך. אסם מצהירה "המוצר האהוב במשקל חדש", אך לא מפרטת לגבי מחירו הגבוה. וכך הצרכן חושב שהמוצר אהוב וחדש, וכיפי והכל טוב, כשלמעשה יש פה מוצר במחיר גבוה לעומתש אר מוצרי פרפקטו.

 

עוד קטנו: חיתולי פמפרס של פרוקטר אנד גמבל, שמספרם באריזה ירד השנה. המחיר ירד בהתאם, אבל המבצעים זהים למבצעים שהיו לפני ההקטנה. 

 

טייד ()
טייד

פנטן 750 מ"ל לצד פנטן 600 מ"ל. מחיר דומה לאריזה, גבוה ל-100 מ"ל במוצר הקטן יותר (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
פנטן 750 מ"ל לצד פנטן 600 מ"ל. מחיר דומה לאריזה, גבוה ל-100 מ"ל במוצר הקטן יותר(צילום: מירב קריסטל)

קרמבו. אריזה חדשה, מה היה גודל האריזה הקודמת? לא כתוב (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
קרמבו. אריזה חדשה, מה היה גודל האריזה הקודמת? לא כתוב(צילום: מירב קריסטל)

 

צרכנים מתלוננים שנוזל הניקוי פיירי "קלין אנד קייר" הוקטן השנה מ-750 ל-650 מ"ל כשבודקים את המחיר ל-100 מ"ל  מגלים שבחלק מהרשתות המחיר קפץ בכ-20%.

 

במבה החלה להימכר גם בגודל 60 גרם - זו לא הקטנה אלא משקל נוסף לצד 80 גרם ו-25 גרם הנפוצים שמיועד לפיצוציות אבל גם הוא מגלם מחיר גבוה בחישוב ל-100 גרם.

 

הקטנות מוצרים לאורך השנים

זו לא תופעה חדשה: במהלך 2013, בייגלה שטוחים קטן מ-350 גרם ל-300 גרם. למעט מבצעים, המחיר ברשתות לא השתנה. 


הפחתה של 50 גרם (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
הפחתה של 50 גרם(צילום: מירב קריסטל)

 

 

גם חטיף תפוחי האדמה פרינגלס הוקטן ב-2013 מ-181 גרם ל-161 גרם והמחיר נותר זהה.

 

המשקל החדש של פרינגלס ()
המשקל החדש של פרינגלס

 

 

לפני כשנתיים צומצם מספר המיני מגנום באריזות של יוניליוור (גלידת שטאוס) מ-6 ל-5 יחידות.

 

מגנום. "מעכשו 5 יחידות באריזה". לכאורה בשורה, למעשה הקטנה מ-6 יחידות (צילום: שלומי בלבול) (צילום: שלומי בלבול)
מגנום. "מעכשו 5 יחידות באריזה". לכאורה בשורה, למעשה הקטנה מ-6 יחידות(צילום: שלומי בלבול)

 

פרי הגליל הקטינה את שימורי גרגירי החומוס מתוצרתה ופיצוחים של המותג הפרטי של שופרסל עברו גם הם הקטנה. ב-2011 גם עינוגי פקאן של שופרסל ודלי פקאן ומיקספלקס של תלמה (יוניליוור) הוקטנו. שטראוס הקטינה באותה שנה את מותג קפה הדגנים צ'יקו. קלינקס הקטינה באותה שנה את אריזות מגבוני נייר קלינקס לושן מ-130 ל-120 יחידות.

 

עוד הקטנת עבר: אותו חומוס במשקל חדש ()
עוד הקטנת עבר: אותו חומוס במשקל חדש

יותר מים, פחות גרגירים ()
יותר מים, פחות גרגירים

 

שמפו ומרכך הד אנד שולדרס לא רק שהוקטנו אלא גם נמכרים גדלים שונים. בשופרסל ומגה המוצרים נמכרים בגודל של 600 מ"ל (אחרי שהוקטן מ-750) וברמי לוי ובשאר הרשתות הקטנות יותר בגודל 500 מ"ל (אחרי שנפחו הוקטן מ-650 מ"ל). חלק ממרככי השיער נמכרים בגדלים של 500 ו-400 מ"ל. ריבוי הגדלים לצד שינויי הגדלים יוצר בלבול אצל הצרכן.

הד אנד שולדרס ברמי לוי. הוקטן ל-500 מ"ל. בשופרסל ומגה: ל-600 מ"ל ()
הד אנד שולדרס ברמי לוי. הוקטן ל-500 מ"ל. בשופרסל ומגה: ל-600 מ"ל

 

בתחילת שנות האלפיים, תנובה הקטינה אריזות של מעדן, לא הודיעה לצרכנים וחטפה תביעה ייצוגית שבסופה נקבע כי תשווק גביעי יופלה חינם. גם סטארקיסט נתבעה על הפחתת משקל בטונה ללא הודעה לצרכנים ובהסכם פשרה נקבע כי תשווק אריזות טונה מוגדלות כפיצוי.

 

הקטנות מוצרים היו עד לפני שנות האלפיים. אריזת משחת שיניים פרודונטקס עברה שינוי. בעבר משקלה צוין ב-80 או 78 גרם, כיום מצויין רק הנפח שלה על גבי האריזה: 50 מ"ל, אך המשקל זהה, אם כי בשנות ה-90 מכרו פה אריזה גדולה יותר של משחת השיניים הזאת. בחו"ל אפשר למצוא אותה בגדלים של 90 גרם ו-100 מ"ל.

 

מה החובה של החברות?

על חברות מוצרי הצריכה להודיע לצרכן על השינוי באריזה במקום בולט. ניקח לדוגמא את אסם שהקטינה את פרפקטו. הכיתוב נמצא בחזית האריזה והוא בולט, אך המשקל הקודם - באחורי האריזה.

משקל חדש. המשקל הקודם מאחורי האריזה ()
משקל חדש. המשקל הקודם מאחורי האריזה

 

באריזת קרמבו רק כתוב "אריזה חדשה", לא נכתב על גבי האריזה מה היה המשקל הקודם שלה.

 

בפנטן לעומת זאת - הכיתוב מספק: הוא בחזית האריזה, בולט וכולל את המשקל הקודם והמשקל החדש.

 

החוק לא מחייב אותן כאמור להדיע מה המחיר החדש לצרכן, כי "אותו קובע הקמעונאי", כך לטענתן.

 

מי שלא כותב באופן גלוי שהאריזה השתנתה מסתכן בהסתבכות עם החוק. זו עשויה להיות עבירה פלילית. בטור שפורסם בעבר ב-ynet כתבה עו"ד יעל אונגר כי "חברת גורי הורשעה ב-2006 בהקטנת משקל אבקת כביסה בכ-17% בלי ליידע את הצרכנים. בעקבות כך, הוציא הממונה על הגנת הצרכן הנחיות ברורות ליצרנים וליבואנים - כיצד עליהם לנהוג בעקבות הקטנת מוצר על מנת שלא להטעות את הצרכנים".

 

לפי ההנחיה, "חובת הגילוי הנאות אינה מתקיימת אך ביידוע הקמעונאי בעלמא כי המוצר הוקטן/שונה, אלא, בראש ובראשונה, יש להביא לידיעת הצרכן כי המוצר הינו מוצר חדש/אחר/שונה לעומת המוצר הישן על ידי שינוי הכיתוב שעל גבי אריזת המוצר.

 

"אין להסתפק בציון הכמות החדשה בלבד, אלא לכתוב למשל מכיל %__ פחות מהכמות הרגילה, וזאת בהבלטה ובגודל אותיות דומה לאותיות שם המוצר. כאשר הגילוי על האריזה אינו מספק, חייב היצרן/יבואן לספק לקמעונאי שלט ולדאוג לכך שהקמעונאי יציבו בנקודת המכירה בסמוך למוצר שהוקטן, ואין די ביידוע הקמעונאי כי המוצר הוקטן כאמור. את הגילוי הנאות לצרכן יש לתת גם בפרסומים ובפרסומות המתייחסים למוצרים שהוקטנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים