פרי הגליל: שלמו יותר על המים של החומוס
אחרי שפרי הגליל העלו מחירי שימורים ב-7%, הם הפכו ליקרים ביותר על המדף בשופרסל. בשימורי החומוס, החברה גם הקטינה האריזה והגדילה את כמות המים, כך שמשקל הגרגירים ירד ל-52% מהאריזה ובפועל מדובר בהתייקרות גבוהה בהרבה. פרי הגליל: "החומוס התייקר יותר משאר הירקות"
עד לאחרונה, אם קניתם שימורי פרי הגליל, סביר להניח שהרווחתם: המחיר שלהם היה לרוב נמוך יותר משל המתחרים. אם קניתם שימורי גרגירי חומוס שלם של פרי הגליל הרווחתם עוד יותר: לא רק שהמחיר היה נמוך מזה של יכין, המתחרים הגדולים, האריזה היתה גדולה יותר משל יכין והכילה יותר גרגירי חומוס. אבל לאחרונה פרי הגליל שינתה אסטרטגיה.
- שטראוס: הקטינה את האריזה והקפיצה את המחיר
- שופרסל הקטינה את האריזה. מה עם המחיר?
- אריזת טישיו של קלינקס הוקטנה בלי להוריד מחיר
- פרי גליל: צריך להעלות מחיר כדי להיכנס לרשתות
כמו רוב חברות המזון, גם פרי הגליל העלתה לאחרונה מחירים, בין היתר בשימורי הירקות שלה. אבל עליית המחיר הפכה גם למקפצה לאסטרטגיה שיווקית חדשה: להפוך לשחקן היקר בקטגוריה, משום מה. בשופרסל נראה שהמדיניות הזאת יושמה עם זאת ביינות ביתן ומגה, פרי הגליל עדיין יותר זולה מיכין ברוב השימורים.
הקטנה שכזאת: מ-340 גרם חומוס ל-290 גרם
במוצר אחד, ההתייקרות בוטה יותר: שימורי חומוס שלם. במוצר זה, במקביל להתייקרות, הוקטנה תכולת הפחית. עד לאחרונה, התכולה של המוצר באריזתו עמדה על 560 גרם והמשקל המסונן של המוצר (רק הגרגירים, ללא מי המלח) עמדה על 340 גרם. באריזה החדשה, המשקל הכולל הופחת ל- 550 גרם והמשקל המסונן צנח ל- 290 גרם .
אם עד כה החומוס היווה כ-60.7% מתכולת האריזה כיום הוא רק מהווה 52.7% מתכולת האריזה. משקל מי המלח גדל מ- 220 גרם ל- 260 גרם מכ-40% לכ-47% מתכולת האריזה. בכך פרי הגליל השוותה את משקל המוצר שלה למשקל מוצר של המתחרים הגדולים, יכין, אבל גם הורידה מאוד את משקל המוצר שלה.
בדרך כלל, חברות שמקטינות את האריזה דואגות להשאיר את המחיר על כנו - ומתעתעות כך בצרכן שלא תמיד שם לב שבעצם יש בכך העלאת מחיר ל-100 גרם/מ"ל. במקרה הזה, פרי הגליל לא רק הקטינה את האריזה אלא גם העלתה את מחירה.
לדוגמא, בשופרסל המוצר התייקר מ-5.84 שקלים ל-6.25 שקלים (ברשתות אחרות עליית המחיר היתה או תהיה בשיעור דומה) התייקרות של כ-7% לכאורה, אך למעשה ההתייקרות גבוהה יותר בגלל הקטנת האריזה ועוד יותר גבוהה בגלל הקטנת כמות החומוס. ל-100 גרם מוצר (גרגירים + מים) מדובר למעשה בהתייקרות של כ-9% ואם מסתכלים רק על משקל החומוס, ההתייקרות גבוהה יותר ומגיעה לכ-25%.
המותג הפרטי שפרי הגליל מייצרת - עדיין הכי זול
בהתייקרות המוצר הזה, פרי הגליל הפכה בשופרסל דיל בת"א ובשופרסל באינטרנט לחברה היקרה ביותר. בשופרסל דיל מוכרים שימורי חומוס יכין ב-6.04 שקלים לקופסא (התייקרו בספטמבר) כך שאם בעבר פרי הגליל היה זול מהמתחרה ובעל תכולה גבוהה יותר, היום הוא בעל תכולה זהה ויקר יותר.
במותג הפרטי של שופרסל, אותו מייצרת פרי הגליל, עדיין מוכרים בחומוס את המשקל הישן: 560 גרם תכולה ו- 340 גרם משקל מסונן. גם המוצר הזה התייקר לאחרונה בכ-7%, מ-5.03 שקלים ל- 5.39 שקלים – אך כרגע הוא המשתלם ביותר בשופרסל משום שהוא הזול בקטגוריה וגם תכולתו היא הגדולה ביותר. התמחור הזה של שני מוצרים זהים ששניהם יוצאים מאותו מפעל ואחד יקר והשני זול, מלמד שפערי המחיר במוצר הזה הם פסיכולוגיים - פרי תעלול שיווקי.
במגה באינטרנט המחיר של השימורים של פרי הגליל עדיין נמוך יותר משל יכין: 7.79 לעומת 8.49 שקלים של יכין וכך גם ביינות ביתן באינטרנט: 4.99 שקלים לעומת 5.49 שקלים. ברמי לוי לא מוכרים שימורים של פרי הגליל.
בשופרסל, פרי הגליל ייקרה מוצרים נוספים באופן שהפך אותם ליקרים בקטגוריה: תירס מתוק פרי הגליל עולה בשופרסל דיל בת"א 7.08 שקלים לעומת 6.55 שקלים קודם לכן והמוצר המתחרה של יכין עולה 7.05 שקלים. פחית שימורי אפונה וגזר של פרי הגליל עולה כעת בסניף 6.47 שקלים לעומת 6.04 שקלים עד כה, בעוד שהמוצר המקביל של יכין עולה 6.34 שקלים. כלומר אם קודם היה זול יותר בכ-4% עכשיו הוא יקר יותר ב-2%.
לא בכל המוצרים פרי הגליל הפכה יקרה יותר. למשל: שעועית אפויה ברוטב עגבניות של פרי הגליל עולה כעת 7.01 שקלים לעומת 6.55 שקלים, ושעועית דומה של יכין עולה 7.29 שקלים. אבל המוצר של שופרסל, שמיוצר על-ידי פרי הגליל, עולה 5 שקלים.
בפרי הגליל מסרו בתגובה כי: "הורדנו את המשקל של האריזה כי החומוס נצרך פחות ומחיר החומוס עלה יותר משאר הירקות, אנחנו נאלצים להתמודד עם חוסרים בחומוס. אנחנו הספק יותר גדול בשימורים ואנחנו מוכרים יותר מיכין. למרות שהפריסה שלהם טובה יותר משלנו. אנחנו רוצים להיות יותר יקרים מיכין כי הסחורה שלנו יותר טובה".