דו"ח מבקר המדינה: כל תחלואי הרב-קו
ניהול מערך הרב-קו מקרטע והצרכנים סובלים: איבדתם רב-קו? חפשו עמדת שיחזור (אין הרבה כאלה) וחכו 72 שעות עד שכל חוזי הנסיעה יתעדכנו. האוטובוסים מציעים חוזה חודשי מוגבל שלא דומה לחוזה ברכבת, לרעת הצרכנים. החלופה: לקנות כרטיס נייר שתקף ל-90 דקות של נסיעות. הבעיה: החברות לא מאפשרות זאת ויש בעיה לממש הנחת זכאים בכרטיס נייר. והרכבת הקלה מטילה קנסות גבוהים למי שלא תיקף את הכרטיס
העומס בכבישי ישראל מחייב לקדם את התחבורה הציבורית במדינה, אך הנוסעים בה עדיין סובלים מכשלים בהפעלת מערך הרב-קו – כך לפי דו"ח מבקר המדינה.
רב-קו הוא כרטיס נסיעה אלקטרוני שמאפשר הטענת חוזי נסיעה (חופשי יומי, חופשי חודשי ועוד) באוטובוסים, רכבת ישראל והרכבת הקלה. למרות שמשרד התחבורה ערך בשנים האחרונות כמה רפורמות בנושא, כגון הוזלת התעריפים ומתן אפשרות מעבר בין אמצעי תחבורה שונים בתוך המטרופולינים ללא תשלום, עדיין לא הוסדר בחוק השימוש ברב-קו והוא עתיר כשלים ארוכי שנים שמעידים על חוסר התחשבות בנוסעים. הצעת חוק להסדרת השימוש ברב-קו אמנם עברה בקריאה ראשונה בכנסת בינואר 2017, אך מדו"ח המבקר עולה כי עוד חזון למועד.
עוד כתבות בדו"ח מבקר המדינה:
המלחמה בזיהום האוויר: ההחלטות נשארו על הנייר, הנזק - 16 מיליארד שקלים בשנה
האוצר לא בלם את המשבר - מאות אלפים נותרו בלי ביטוח סיעודי
ענף הנדל"ן: הון שחור מציף את השוק ולא מטופל
שוק הגז הביתי: עדיין נשלט על ידי ספקים גדולים והמחירים גבוהים
עושים עלינו סיבוב: המיליארדים שהמדינה הפסידה על מכירת תנובה
בחירת הדמויות על השטרות החדשים הייתה פזיזה
מבקר המדינה: כשל בניהול נכסי הנדל"ן של דואר ישראל
חגיגת מינויים וחריגות שכר בתעשייה הביטחונית ברפאל
הדו"ח מתאר תקופת ביקורת שבין אוגוסט 2016 עד ינואר 2017. הביקורת נערכה במשרד התחבורה, ברשות הארצית לתחבורה ציבורית המפקחת על הרב-קו (בין היתר), בבנק הדואר האחראי למסלקת הכרטיסים ואצל המפעילים העיקריים: אגד, דן ורכבת ישראל. רב-קו נמצא בשימוש גם של חברות נוספות: קווים, מטרופולין סיטיפס (זכיין הרכבת הקלה), מטרונית (בחיפה) ומוטענים בו חוזים (הסדרי נסיעה) ככרטיס נסיעה יומי, שבועי וחודשי - עד 8 חוזים. ניתן להטעין בו גם סכום צבור.
אין מספיק עמדות הנפקת רב-קו
אחת מהתלונות הנפוצות על מערך הרב-קו היא שאין מספיק עמדות הנפקה. בכל הארץ היו במועד סיום הביקורת 118 עמדות שירות מאוישות, שבהן אפשר להנפיק רב-קו אישי שעליו מוטבעים שם בעל הכרטיס ותמונתו וכן שבב הכולל מידע על זכאותו להנחות על פי מאפיינים אישיים כך שאם אבד הכרטיס או נגנב, אפשר לשחזר את נתוניו באמצעות מרכז השירות ולזכותו בהתאם, ורב-קו חצי אנונימי שעליו מוטבעות תמונת בעל הכרטיס ו-4 הספרות האחרונות של תעודת הזהות.
בבית שמש ובנתניה, הייתה רק עמדת שירות אחת. בתל-אביב-יפו ובירושלים היו 8 עמדות שירות. לעומת זאת בבאר שבע, שגם היא מטרופולין, היו רק 3 עמדות שירות. משרד התחבורה מסר כי מספר עמדות השירות יעלה ל-125 עד סוף 2017 (בכלל זה עמדה נוספת בבאר שבע ושתי עמדות נוספות בבית שמש) ולהערכתו, 130 עמדות מאוישות מספיקות. כמו כן, לקראת שנת הלימודים האקדמית, המשרד הציב עמדות שירות זמניות בקמפוסים.
המבקר מציע להציב עמדות גם בבתי הספר, במרכזי קניות, במרכזי תעסוקה גדולים ובמרכזים רפואיים. חלק מהמפעילים טוענים שהרשויות המקומיות גובות מהם ארנונה על עמדות הפעלה. על המשרד לטפל גם בנושא זה.
במקביל, נטען כי מפעילי התחבורה הציבורית לא מספיק מקדמים ומבליטים את האפשרות לשימוש בכרטיס אנונימי (ללא פרטים מזהים, שניתן לרכישה גם אצל נהגים), או חצי אנונימי. כמו כן, לא הוקם מערך כירטוס חכם, מה שמעורר חשש לפגיעה בפרטיות.
שחזור כרטיס רב-קו: אין סנכרון בין המפעילים
עבור קבלת החזר או זיכוי כספי נדרשת בדיקת זכאות אצל כל המפעילים. כיוון שמערכות המידע של חלק מהמפעילים אינן משדרות נתונים בזמן אמת, אין סנכרון מלא בין המאגרים של המפעילים השונים. לכן בעל כרטיס שזכאי להחזר או צריך לשחזר את כרטיסו, נדרש לעתים לחכות 72 שעות ממועד פנייתו לעמדת השירות כדי שיהיה אפשר לשחזר את כל הפעולות. לעתים סכום ההחזר נמוך מעלות הנסיעה לעמדת השירות, וכך יש המוותרים על השחזור וההחזר.
משרד התחבורה הודיע בתשובתו כי במערכות כרטוס חדשות אפשר לשדר את הנתונים ישירות למאגרי המידע וכך לסנכרן את המאגרים.
משרד מבקר המדינה העיר למשרד התחבורה כי עליו לפעול ליישום אפשרות זו אצל כל המפעילים, לפעול לסנכרון מאגרי המידע השונים, לייעל תהליכים אלה ולבחון חלופות לביצוע השחזור וההחזר.
חופשי חודשי: בעיית חפיפה בין האוטובוסים לרכבת
עוד תלונה היא על חוזים חודשיים שמחושבים אחרת ברכבת ובאוטובוסים. למרות שב-2016 נמכרו מדי חודש 352 אלף מינויי "חופשי חודשי", הביקורת העלתה כי אין חפיפה בתקופת המינוי בין הרכבת לבין האוטובוסים. תוקף מינוי חודשי הנרכש ממפעיל אוטובוסים הוא לפי חודש קלנדרי - מתחילת החודש ועד סופו, והוא ניתן לרכישה מ-25 בחודש הקודם לו. לעומת זאת, מינוי חודשי ברכבת הוא ל-30 יום ממועד ביצוע הנסיעה הראשונה (30 גמיש). מינוי כזה מאפשר בחינת החלופה הזולה ביותר המתאימה לנוסע, גמישות (לדוגמה, בחודש שבו מספר ימי העבודה נמוך יותר עקב חגים או חופשות) ופיזור העומס בקופות.
התוצאה היא, כמובן, שנוסע שקנה ברכבת מינוי משולב לרכבת ולאוטובוס, נאלץ לשלם על נסיעה מחוץ לחוזה בתום תקופה של 30 יום ונאלץ להגיע לרכבת כדי לקנות שם את הכרטיס הגמיש.
משרד מבקר המדינה חושב שמעבר לכרטיס התקף ל-30 יום יפחית את העומס שמוטל על נהגי האוטובוסים, המוכרים את המינויים החודשיים בחמישה ימים מרוכזים. כמו כן הומלץ להרחיב אפשרויות רכישת מינוי תקופתי באמצעות האינטרנט.
הנוסע לא יודע כמה ערך צבור יש לו בכרטיס
את הרב-קו ניתן לטעון ב-30, 50, 100 ו-200 שקל. בכל נסיעה לאחר תיקוף - יופחת הערך הצבור בכרטיס. ברם, למחזיק בכרטיס רב-קו אין אפשרות ל"קרוא" את היתרה בכרטיסו, אלא אצל הנהג וזה יוצר עומס. ניתן לברר את היתרה באמצעות אפליקציות שמתאימות רק לסמארטפונים שמכילים רכיב NFC. מי שאין לו רכיב כזה בצד האחורי של הסמארטפון ייאלץ לרכוש התקן הקורא או כותב כרטיסים המתחבר למחשב האישי דרך יציאת USB.
אין טעינה מספקת דרך האינטרנט
אחת הדרכים לייעול ולהפחתה של מספר הפעולות בעמדות השירות, בקופות ואצל הנהגים היא טעינת כרטיסים באינטרנט וביישומונים סלולריים. על פי נתוני הרשות, בשנת 2016 נמכרו כ-4.2 מיליון מינויי חודשי חופשי, נוסף למינויים אחרים, ולעומת זאת נטענו באותה שנה רק כ-400 אלף טעינות של כרטיסי רב-קו באינטרנט. על משרד התחבורה להוסיף אפשרויות להטענת הרב-קו דרך האינטרנט.
אין לכם רב-קו? תתקשו לקבל הנחות זכאים
ב-2011 קבע משרד התחבורה כי הנחות בתעריפי הנסיעות (לפי הסדרי ההנחות, כגון כרטיסיות והנחות בגין נסיעות הלוך ושוב) יותנו בתשלום באמצעות הרב-קו. בכך אִפשר משרד התחבורה את שלילת ההנחה מנוסע שאינו מחזיק כרטיס רב-קו.
רק בעקבות תלונותיהם של נוסעים לוועדת ערר על חיובים מוגדלים ברכבת הקלה, התברר כי ההנחיה לא התיישבה עם הוראות צו הפיקוח בדבר מחירי נסיעה למשך 90 דקות ממועד התיקוף הראשון, ולעתים נוסעים שהשתמשו בכרטיס נייר נאלצו לשלם חיוב מוגדל אף שלא היה לכך בסיס בצו. תיקון לצו פורסם במרס 2016.
משרד מבקר המדינה העיר למשרד התחבורה כי עד תיקון צו הפיקוח, יותר משנה וחצי, נמנעה מנוסעים שלא החזיקו כרטיס רב-קו אפשרות המעבר בין מפעילים במשך 90 דקות ללא חיוב, ונגבו מנוסעים אלה תשלומי יתר ללא עיגון מתאים בדין.
בפועל, טרם עוגנה בחוק או בתקנות הדרישה כי תשלום הנסיעה ייעשה רק באמצעות הסדר נסיעה הטעון בכרטיס רב-קו. משרד מבקר המדינה מעיר כי על משרד התחבורה לבחון אם ראוי שקבלת הנחות תותנה בתשלום בכרטיס הרב-קו.
אנשי כוחות הביטחון נוסעים חינם אך נאלצים להנפיק כרטיס ברכבת
חיילים ואנשי כוחות הביטחון זכאים לנסוע ללא תשלום בתחבורה הציבורית ואין הם חייבים בתיקוף כרטיס רב-קו או כרטיס אחר. עם זאת, לפני נסיעתם ברכבת הם נדרשים להנפיק כרטיס נסיעה חד-פעמי, והתוצאה היא עומס רב על הקופות ועל המכונות (בייחוד בתחנות מרכזיות כגון "תחנת השלום" בשעות אחר הצהריים) ופגיעה בטיב השירות לנוסעים המבקשים להטעין את כרטיסי הרב-קו שברשותם. יש להסדיר כללי תיקוף בהתאם, על מנת להוריד את העומס בתחנות.
גובה הקנסות
נוסעים ברכבת הקלה התלוננו שנקנסו בקנסות גבוהים גם אם היה ברשותם חוזה חודשי תקף ותהו מדוע שלא יהיה מנגנון קנס חלופי למקרה כזה.
משרד מבקר המדינה מעיר כי על משרד התחבורה לבחון את האפשרות לקבוע שיעורים שונים של קנס על פי תעריף הנסיעה. כמו כן, בקביעת גובה הקנס עליו להבחין בין נסיעה בלא כרטיס לבין נסיעה שנרכש עבורה כרטיס בכסף מלא, אך הוא לא תוקף. משרד התחבורה הודיע בתשובתו כי יבחן את הנושא.
אין מכרז למרכז השירות
משרד התחבורה האריך את ההתקשרות עם דואר ישראל כמפעילת מרכז השירות מספר פעמים למרות שהדבר נעשה ללא מכרז. בפועל הועלה סכום ההתקשרות מ-10 מיליון שקל לכ-60 מיליון שקל.
על משרד התחבורה להתארגן כבר כעת לקראת תום תקופת ההתקשרות עם חברת התוכנה ועם בנק הדואר. על המשרד להפיק לקחים, לבחון התארגנות אסטרטגית כוללת למערך כרטוס משולב לתחבורה ציבורית, לאפיין את הדרישות של כל מפעילי ההתחבורה הציבורית ודרישות נוספות שעשויות לסייע כגון קישוריות עם מאגרי מידע שונים; לבחון מערכות דומות של כרטוס בעולם, לבחון את דרכי הפעלתן ולפרסם מכרז בין-לאומי - כל אלה כדי להגיע לידי בחירה מושכלת של מערכת שיש בה להעלות את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית.
כמו כן, הביקורת העלתה כי בהסכם שחתם משרד התחבורה עם בנק הדואר ב-2010, לא התחייב בנק הדואר לשרידות ולגיבוי של מרכז השירות ומערך הרב-קו. יש להבטיח את שמירת המידע באופן שוטף ואת המשכיות התפעול מול הנוסעים, מול מפעילי התחבורה הציבורית ומול גופים אחרים בעת הפסקת השירות באתר הראשי. על משרד התחבורה לפעול בדחיפות להשלמת הסדרי גיבוי למערך הקיים ולכלול נושא זה בהתארגנות למכרז העתידי.
"הרב-קו הושק בחובבנות"
מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב, מסר בתגובה: "משרד התחבורה השיק את כרטיס הרב-קו לפני כעשור בחובבנות מרשימה, זאת במקום להתייחס אל האירוע כהזדמנות להנגיש את שירותי התחבורה הציבורית לציבור הרחב.
"כספים רבים כלואים בחוזים השונים הטעונים על כרטיס הרב-קו. מפניות הציבור שמגיעות למוקד 15 דקות, עולה שהקשיים שכרטיס הרב קו הוסיף לנסיעה בתחבורה ציבורית העבירה נוסעים רבים אל הרכב הפרטי.
"אנו ממליצים לאנשי משרד התחבורה לבדוק ב-YouTube כיצד משלמים על נסיעה בתחבורה ציבורית במוסקבה ובלונדון: תשלומים באמצעות טלפון סלולרי או כרטיס אשראי הם חלק משגרת הנסיעה, וטכנולוגיית הרב קו הופכת למיושנת בהדרגה בעולם".
תגובת משרד התחבורה: "עד לסוף השנה יפעלו ברחבי הארץ 125 עמדות להנפקת כרטיסי רב קו. עמדות אלה אמורות לתת מענה הולם ומספק לכל נוסעי התחבורה הציבורית בארץ. האפשרות לרכישת מנוי חודשי גמיש (30 יום מהפעלת הכרטיס) שניתנה לנוסעים ברכבת ישראל, חלה כיום גם לציבור הנוסעים באוטובוסים".
"הטענת המנוי מתבצעת באמצעות אתר האינטרנט רב קו און ליין, באפליקציה ובעמדות הכספונטים ברחבי הארץ. במקביל, פועל המשרד להגדלת את אפשרויות הטעינה של הכרטיס במגוון אמצעים נוספים ולצמצם את המכירה אצל הנהגים".
"משרד התחבורה ומפעילי התחבורה הציבורית השונים מפרסמים את הצורך בתיקוף הכרטיס, גם כאשר אין חובת תשלום בעד הנסיעה. ההנחיה מפורסמת בכל ערוצי הפרסום וכן במערכת הכריזה של התחבורה הציבורית".
"המשרד מבצע בקרה מקיפה בכל הנוגע לשימוש במערכות פתוחות, כדי להבטיח את תיקוף הכרטיסים כנדרש, לצד שמירה על דיווחים מלאים של מספר הנוסעים בפועל. לאחר תקופה ארוכה של פעילות מול משרד הביטחון, גם חיילים מתקפים את הנסיעות שהם מבצעים באמצעות כרטיס הרב קו שברשותם".