שתף קטע נבחר

לקוחות פיירי, נטוויז'ן ופרש מרקט: מגיע לכם כסף בחזרה

שלושה הסכמי פשרה בתביעות ייצוגיות שאושרו לאחרונה, ייכנסו לתוקף בקרוב. לקוחות נוזל הכלים פיירי, שריכוז החומר הפעיל בו הוקטן מ-36% ל-24%, יזכו להנחות בקניית המוצר. לקוחות פרש מרקט יקבלו הנחה של 20 שקל ולקוחות נטוויז'ן, ששילמו על הגנה מפני וירוסים, יקבלו זיכוי לחשבון או צ'ק הביתה

צרכנים, שימו לב, בקרוב תקבלו כסף משלוש חברות גדולות, חברת פרוקטר אנד גמבל, רשת המרכולים פרש מרקט וחברת נטוויז'ן, בעקבות הסכמי פשרה בתביעות ייצוגיות שאושרו על-ידי בתי המשפט בישראל. לרוב מדובר בכמה עשרות שקלים לכל היותר, שכן המרוויחים הגדולים מהסכמי פשרה בתביעות ייצוגיות הם עורכי-הדין, ובכל זאת, מדובר פה בכסף שבית המשפט קבע שיגיע ישירות לצרכנים.

החומר הפעיל הופחת, לא נמסרה הודעה לצרכנים ()
החומר הפעיל הופחת, לא נמסרה הודעה לצרכנים

  

החומר הפעיל הופחת, אך המחיר לא ירד והצרכנים לא קיבלו הודעה

בית המשפט המחוזי אישר בחודש שעבר הסכם פשרה בתביעה ייצוגית (ת"צ 26005-11-14) נגד פרוקטר אנד גמבל ישראל, שמשווקת בארץ את נוזל הכלים פיירי, וכן נגד יצרנית המוצר בארץ, מ.מ.ס מולטי מרקטינג סרביסס בע"מ.

 

בתביעה נטען שהחברות הפחיתו את נפח מכל נוזל הכלים פיריי מ-750 מ"ל ל-650 מ"ל. פרוקטר טענה שלא הקטינה את האריזה בלי להודיע לצרכנים, אלא שרק החלה לייצר גודל אריזה חדש ומוקטן במקביל לגודל הוותיק. נזכיר כי בעבר אירעו מספר מקרים שבהם הקטינה פרוקטר את אריזות מוצריה, הנה דוגמא מהעת האחרונה.

 

כמו כן נטען בתביעה שהחברות הפחיתו את ריכוז החומר הפעיל מ-36% ל-24% בנוזל הכלים. זאת, מבלי שהן מפחיתות בהתאמה את מחיר נוזל הכלים לרשתות וכפועל יוצא מכך את המחיר לצרכנים, וכן מבלי להביא לידיעת ציבור הצרכנים דבר שינויים אלה, בניגוד לאיסור הטעיה בחוק הגנת הצרכן. כתבה על הסוגייה פורסמה ב-ynet ב-2011

 

סכום התביעה הייצוגית עמד על 4.2 מיליון שקל, אך לפי הסכם הפשרה הצרכנים יקבלו 750 אלף בלבד מחברת הענק הבינלאומית. לפי ההסכם, כל צרכן שיקנה את נוזל הכלים יזכה להנחות בשיעור של 7% לפחות עבור רכישת המוצרים. שימו לב שיש פה הסכם פשרה שעל הדרך גם מקדם את מכירות המוצר, כפי שקורה לעתים קרובות בפשרות מסוג זה.

 

שווי ההטבה הכולל יינתן במהלך תקופה שלא תעלה על 18 חודשים מהמועד הקובע: המועד בו יוחלט שאין עוררין על הסכם הפשרה והוא ייכנס לתוקף. סך שיעור ההנחות יחושב בהשוואה למחיר הממוצע שבו נמכרו המוצרים בתקופה שמחודש פברואר 2016 ועד חודש אוקטובר 2016.

 

בתום התקופה הנתבעות יבדקו האם מלוא שווי ההטבה ניתן לצרכים. אם לא ניתן במלואו, אזי יוענקו הנחות נוספות עד אשר השווי הכולל יינתן במלואו לצרכנים. בתום התקופה, יוגש לבית המשפט דו"ח ביצוע ובו פירוט בנוגע לשווי ההטבה הכולל שניתן ללקוחות. התובע הייצוגי יקבל גמול בסך 10,000 שקל ובאי כוחו יקבלו 120 אלף שקל בצירוף מע"מ. הגמול ניתן בנוסף לסכום הפשרה.

 

פרש מרקט הציגה מחיר משקאות במבצע - ללא פיקדון (שנגבה בקופה)

גם רשת המרכולים פרש מרקט תפצה צרכנים. נגד הרשת הוגשה תביעה ייצוגית (ת"צ 24900-01-14) שעניינה פרסום של מחיר חלקי על גבי שלטים ועלונים. הפרסום הפגום היה של מבצעי מכירה של משקאות החייבים בפיקדון, כשמחירי המוצרים לא כללו את רכיב הפיקדון. זה נגבה בפועל בקופה בנוסף למחיר המוצר כפי שהוצג בשלטים ובעלונים. מקרים דומים קרו גם ברשתות אחרות.

 

במסגרת הליך גישור הוחלט על פשרה. עקב כך, גובה התביעה אמנם עמד על 4.58 מיליון שקל, אך פרש מרקט, המחזיקה ב-33 סניפים, תפצה את לקוחותיה ב-685,821 שקל בלבד.

 

חלוקת הכסף תחל תוך 15 יום מהמועד בו פסק הדין המאשר את הסדר הפשרה יהפוך לחלוט, אחרי שלא יוגש עליו שום ערעור (מצד ארגוני צרכנים למשל). במועד זה תחל פרש מרקט לזכות לקוחות ב-20 שקל על כל רכישה בסכום הגבוה מ-150 שקל, שכוללת לפחות מוצר אחד ממחלקת המשקאות. כלומר - הנחה של מקסימום 13% מערך הקנייה. הזיכוי ייעשה אוטומטית, ללא צורך בבקשה מקדימה מצד הלקוח ומבלי להודיע לו על כך לפני הרכישה. כל זאת עד שסך הזיכויים במצטבר יגיע לכלל סכום הפיצוי.

 

אם בתום 3 חודשים מתחילת חלוקת הזיכויים יימצא כי חולק פחות מ-70% מסכום הפיצוי הכולל, רף הזכאות לפיצוי יירד: יזוכה ב-20 שקל כל לקוח שירכוש רכישה שסכומה עולה על 100 שקל ובתנאי שהיא כוללת מוצר אחד ממחלקת משקאות. זאת, עד שסך הזיכויים במצטבר יעמוד על 685,792.3 שקל. כדי לא לעודד רכישת משקאות, פרש מרקט לא תציין את מתן הפיצוי בפרסומים, למעט בקבלה הניתנת ללקוח.

אסור להציג מחיר ללא פיקדון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אסור להציג מחיר ללא פיקדון(צילום: shutterstock)
 

לפי חוק הגנת הצרכן (סעיף 17ב לחוק), חובה לסמן את המחיר הסופי בלבד של המוצר ואין למכור מוצרים שלא מוצג עבורם המחיר הסופי. לטענת פרש מרקט, אכן הוצבו בסניפים שלטים שלא הציגו מחיר סופי של המשקאות וזה התגלה ללקוח רק בקופה, שם שילם מחיר + פיקדון. עם זאת, טענה הרשת, חלק מהשלטים בסניפים כן כללו את המחיר כולל פיקדון. לעתים חלק מהשלטים לא כללו פיקדון, אך בקופה גבו מהצרכן את המחיר הנקוב בשלטים, ללא פיקדון. בנוסף טענה החברה שלא נגרם נזק ללקוחות שקנו משקאות שלא בהסתמך על השלטים ועל כן חישוב הנזק קטן מהפיצוי שנתבע.

 

עם זאת, בעקבות הפשרה, החברה מתחייבת מעתה והלאה להציג מחירים לרבות מחירי מבצע של משקאות החייבים בפיקדון כמחיר כולל בלבד, לרבות מחיר הפיקדון בהתאם להוראות.

 

התובע המייצג יקבל החזר הוצאות בסף 7,310 שקל וגמול בסך 27,690 שקל. שכר הטרחה לבא כוחו יעמוד על 145 אלף שקל בתוספת מע"מ.

  

מי צריך שירות אנטי וירוס מנטוויז'ן?

גם חברת 013 נטוויז'ן של סלקום תחלק כסף ללקוחותיה וכן ללקוחותיה לשעבר. בית-המשפט המחוזי מרכז אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד החברה (44671-06-16), בסכום של 3,663,346.34 שקל.

 

בבקשה לתביעה הייצוגית נטען כי נטוויז'ן מצרפת את לקוחותיה לשירותים נלווים שונים ללא הסכמתם וידיעתם, תוך שהיא גובה מהם כספים מדי חודש על שירותים אלה והכל בניגוד להוראות רישיונה ולהוראות הדין (כתבנו בעבר על מקרים דומים לכאורה: החשבון של סבא וסבתא בנטוויז'ן התנפח וגם: נטוויז'ן: התנתקות קשה וחיובים שהתנפחו).

 

התובע הייצוגי חויב בחודשים פברואר-מאי 2016 בגין שירות בשם "אינטרנט סקיוריטי - שירות אבטחה מנוהל" של נורטון, בסכום מצטבר של 29.45 שקל. לטענתו הוא מעולם לא הסכים להצטרף לשירות או לשלם עליו. הוא הגיש בקשה לתביעה ייצוגית בטענה להפרת חובה חקוקה, הפרת חוזה והפרת תנאי הרישיון.

לא תמיד נמסר מידע מלא ללקוחות בטלפון (אילוסטרציה: Shutterstock) (אילוסטרציה: Shutterstock)
לא תמיד נמסר מידע מלא ללקוחות בטלפון(אילוסטרציה: Shutterstock)
 

נטוויז'ן טענה כי במהלך הדיונים על הבקשה לתביעה, התברר לה שאצל אחד מן הגורמים החיצוניים המשווקים עבורה את שירות נורטון (חברת סים תקשורת קידום מכירות בע"מ), התגלה מספר גבוה של שיחות מכירה של שירות נורטון (שנערכו על ידי צוות עובדים מסוים של המשווק), שמתוכנן עלה חשש כי נציגים אלו של המשווק לא מסרו מידע מלא ללקוחות אודות התשלום עבור השירות ומשכך עלה חשש בדבר נכונות ההסכמה להצטרפות לשירות והתשלום עבורו. מבין לקוחות אלה היה גם התובע הייצוגי. עם זאת, המשווק הזה גם ניהל שיחות מכירה תקינות, כך נטען, בהן התקבלה הסכמתם של הלקוחות לקבלת שירות נורטון וגביית תשלום עבורו.

 

חברי הקבוצה המיוצגת בהסדר הפשרה הם כל לקוח של נטוויז'ן, שנגבו ממנו כספים בגין שירות אינטרנט סקיוריטי – שירות אבטחה מנוהל ואשר צורף לשירות זה על ידי סים תקשורת קידו מכירות בע"מ, החל מ-1 במאי 2015 ועד 31 באוגוסט 2016.

 

בבדיקת נטוויז'ן עלה כי מספר לקוחותיה שהצטרפו לשירות נורטון בעקבות שיחות מכירה עם נציגי המשווק הזה, עומד על 49,931 לקוחות. אלו יקבלו החזר כספי של 80% על השירות עליו שילמו, בין אם הוסתר מהם מידע מלא עליו ובין אם ניתן להם מידע מלא. עלות השירות החודשית עמדה על 10 שקלים בחודש.

 

מנויים פעילים יקבלו זיכוי לחשבון תוך חודשיים מיום הפיכת הסכם הפשרה לרשמי. לקוחות שכבר אינם מנויים של החברה, יקבלו צ'ק הביתה בתנאי שמדובר בסכום הגבוה מ-20 שקל. אם מגיע לכם פחות מ-20 שקל לא תקבלו: הכספים המגיעים ללקוחות לשעבר שהחברה חייבת להם פחות מ-20 שקל ולקוחות שנפטרו יועברו לקרן תביעות ייצוגיות של החברה ובית המשפט יפנה את הכספים לנוער במצוקה.

 

כמו כן נטוויז'ן הודיעה כי חדלה מלגבות כסף על שירותי נורטון ממרס 2017 וחדלה לספק את השירות ממאי 2017. בנוסף הודיעה כי היא מתחייבת לחדד את כל נהלי המכירות במוקדי המכירות הטלפוניים ביחס לשירותים נלווים שנמכרים על-ידה, בין אם באמצעות משווקים חיצוניים ובין אם באמצעות משווקים פנימיים ולהבהיר את הצורך בהעברת מידע מלא ומפורט של פרטיה המלאים של כל עסקה או שירות הנמכר על ידה.

 

הגמל שנפסק לתובע הייצוגי ולבאי כוחו יינתן להם בנוסף לסכום הסכם הפשרה. הגמול שנפסק לתובע הייצוגי עומד על 5% מסכום הפשרה (כ-180 אלף שקל) ולבאי כוחו נפסק 15% מסכום הפשרה - (כ-550 אלף שקל).

 

משתתפים בחגיגת הקניות של נובמבר? כך תצאו ממנה בלי חור בכיס 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים