עובדים אצלם: השנה הגדולה של WeWork
סטארט-אפ חללי העבודה המשותפים בעל השורשים הישראליים הוקם ב-2010, אולם השנה החולפת היא ללא ספק הגדולה ביותר בהיסטוריה הקצרה שלו. מה עומד מאחורי ההצלחה העולמית? קפצנו למפקדת WeWork בניו-יורק כדי לנסות ולהבין. הצצה למשרדי החברה שכולם עובדים אצלה
עם כמעט 10 מיליארד דולר בסבבי גיוס - כשבערך חצי מהסכום גויס רק לפני כמה חודשים, זו ללא ספק השנה של WeWork. כישראלים, יש לנו נטיה לקחת בעלות על הצלחות עולמיות גם כשהקשר שלהן ל"אומת הסטארט-אפ" הוא קלוש עד לא קיים, אבל במקרה הזה, למרות השורשים הישראלים של אדם נוימן - מנכ"ל ומייסד שותף, הסיפור שלה נולד בכלל בברוקלין שבניו-יורק. שבע שנים חלפו מאז הוקמה החברה שמציעה בעיקר שירותי נדל"ן וחללי עבודה שיתופיים עבור סטארט-אפים וחברות קטנות, וכיום היא מוערכת לפי שווי של 20 מיליארד דולר.
אז מה קרה במהלך השנה החולפת שהפך את WeWork למוצר כל כך מבוקש? יכול להיות שהסיבה טמונה במעבר של החברה ממיקוד בחללי עבודה המיועדים לסטארט-אפים ולחברות קטנות, לשיתופי פעולה עם חברות הרבה יותר גדולות. "לפני שנה וחצי אחוז החברות הגדולות אצלנו עמד על אפס", מספר פיל קירשנר, מנהל אסטרטגיות חללי העבודה ב-WeWork, "ואילו היום מדובר בכרבע מסך ההכנסות החודשיות שלנו. המטרה היא להביא את המספר הזה עד לחצי".
טק והעיר הגדולה - כל הכתבות בפרויקט:
הכי רחוק מעמק הסיליקון: מה הופך את ניו-יורק לחממת הייטק צומחת?
מנדל"ן ועד משקפיים: אלה ענקיות הטכנולוגיה בניו-יורק
כולם מדברים על AI, אז למה עוד אי אפשר לקרוא לזה מהפכה?
"אם לא נבין את העדיפויות של תאגידים טכנולוגיים - אנחנו פשוט חיים בעולם שלהם"
25 שנה ל-SMS: מה אומרים בטיימס סקוור?
נראה שהמגמה הזאת עובדת. יותר ויותר חברות גדולות ומבוססות נעזרות בשירותים של WeWork - שמצידה מביאה אנרגיה רעננה ו"סטארט-אפיסטית" לחללי העבודה שהיא מספקת - והשחקניות הוותיקות במגזר הטכנולוגי רוצות להיות מגניבות בדיוק כמו הילדים. למרות ההיקסמות המחודשת של החברות הגדולות, קירשנר מבטיח שהנתח שלהן לא יעבור את 50 האחוזים מסך הלקוחות, ושהשאיפה היא ליצור איזון בין החברות הגדולות לבין הסטארט-אפים.
"אנחנו תמיד שואפים לאיזון. החברות הגדולות רוצות להיות מגניבות כמו הסטארט-אפים הקטנים, ואילו הסטארט-אפים רוצים לגדול למימדים של החברות הגדולות. יש כאן מעגל שבו כולם לומדים אחד מהשני, ואנחנו רוצים להיות מסוגלים לשמור על ההמשכיות של המעגל הזה".
בשבוע שעבר נודע כי WeWork היא ככל הנראה השוכר הפרטי הגדול ביותר של חללי עבודה בלונדון. זו רק דוגמה אחת לקצב הצמיחה המהיר שעובר על החברה, שנכנסה פיזית ללונדון רק לפני שלוש שנים. אבל הקצב הזה מעורר לא פעם שאלות, במיוחד סביב האסטרטגיה שהחברה נוקטת, שלא פעם נטען כי היא אגרסיבית מדי.
קירשנר משיב כי "כדי להצליח לספק את המגוון והגמישות, אנחנו חייבים להציע אפשרויות. חייבים צפיפות. ניו-יורק עמוסה במיקומים, וכך גם לונדון. אנחנו לא יכולים לעשות את הקסם אם יש לנו רק חלל עבודה אחד בעיר. אם יש לנו 20 או 30 חללים, ואני מדבר כמובן על ערים גדולות, אז זה עובד".
לא רק נדל"ן
גם לטכנולוגיה יש צד משמעותי בשירותים ש-WeWork מספקת. בסוף החודש שעבר במהלך כנס re:Invent של AWS הוכרזה אלקסה לעסקים, שכבר נכנסה לפעולה במטה החברה בניו-יורק. העוזרת הקולית ממוקמת כרגע בעיקר בחדרי ישיבות ואמורה להצליח לשפר את חוויית ה"ישיבה" - שכולם יודעים שיש בה משהו מעיק. הטמפרטורה בחדר, יומן הפגישות, התאורה וגם המכשור הטכני - כולם יהיו נתונים לחסדיה של אלקסה, בהוראה קולית בלבד.
"צוות המחקר והפיתוח שלנו כל הזמן בוחן דרכים חדשות שבהן אפשר לשלב טכנולוגיה בתוך חלל העבודה באופן בלתי מורגש", מספרת רבקה מקליין, מנהלת התקשורת של WeWork. "הם מאמינים שהטכנולוגיה הטובה ביותר היא זו שפועלת מבלי ללכוד את תשומת הלב שלנו בזווית העין. השותפות עם אלקסה לעסקים של אמזון היא מאוד חדשה, יש לנו אותה פה במשרדים רק שלושה שבועות, והתוכנית היא להרחיב את הפעילות שלה ליתר המפקדות שלנו בהמשך".
מעבר לכך, במשרדים השונים מצויים חיישנים שמספקים מידע על המתרחש בחלל העבודה, טמפרטורה, כמות אנשים שמאכלסים אותו - זאת במטרה להציע שימושים שונים עבור החללים בהתאם למה שהחברה צריכה. "אם אנחנו רואים שיש איזה חדר ישיבות שאף אחד לא נכנס אליו, אנחנו נציע להסב אותו לשימוש אחר", מסבירה מקליין.
קשה לומר לאן בדיוק WeWork שואפת, אבל ברור שכבר לא מדובר רק בנדל"ן. הרכישה האחרונה שלה היא Meetup - מעין רשת חברתית למפגשים ושיתופי פעולה, גם בתחומי ההייטק - אבל לא רק. "כשחברות גדולות בוחרות לבוא ל-WeWork הן בעצם מחפשות את הקהילה ואת התרבות, וזה מה שנותן אנרגיה לחללי העבודה שלנו", מסביר קירשנר. "אנחנו רוצים להצליח להציע בעתיד פתרון מחושב יותר לשאלה 'איפה להשכיר חלל עבודה' לא רק על בסיס הנוחות של המיקום, אלא גם על בסיס 'מי עוד נמצא שם'. איזה רעיונות ואיזה כשרונות אני כחברה רוצה שימצאו סביבי. לייצר איזה ניסיון אמיתי להתחבר, לחצות את הקווים בין חברות קטנות וגדולות, לייצר שיתופי פעולה עסקיים, רכישות, כי כולם צריכים אחד את השני בסופו של דבר. אם נצליח לעשות את זה - אני חושב שאפשר לפטר את צוותי המכירות שלנו".