הארגון הישראלי שיסדיר את נושא הרחפנים
ICD הוא הארגון הישראלי לרב להב, רחפנים בשבילכם, והוא הארגון שיהפוך את הטסת הרחפנים בישראל למסודרת. הארגון יעניק הדרכות למטיסים החובבים ויספק הסמכות להפעלה אווירית
תחום הרחפנים הוא אחד התחומים הלוהטים בעולם הטכנולוגי בשנים האחרונות. האפשרויות והיכולות שהכלי הזה, שמרחף בקלילות בגבהים אדירים כשהוא מצויד במצלמה, מעניק למפעילו הן אדירות וכמעט חסרות תקדים. אבל לצד היתרונות שלו נוכל למצוא גם סכנות רבות, בעיקר בענף התעופה, כאשר כלי הטיס שנמצאים בשמי ישראל, הופכים להיות נתונים בסכנה ממשית כשרחפן פשוט וזול יחסית מרחף קרוב למסלולי ההמראה והנחיתה שלהם.
שינוי המגמה התרחש עם יציאתם של מספר דגמים קטנים וקומפקטיים בעלי יכולת צילום משובחת, טווח מורחב וקלות הפעלה. רחפנים אלו, שהבולט בהם הוא ה-Mavic Pro של חברת DJI הסינית, עולים עד 1,000 דולר, שוקלים פחות מק"ג ונכנסים אל כיס המעיל. צעד זה הנגיש את עולם הרחפנים למגזרים חדשים וביניהם חובבי צילום, חובבי גאדג'טים, ספורט וטיולים ועוד.
בנוסף, הרחפן הוא למעשה "מצלמה מעופפת". בעולם של רשתות חברתיות, יוטיוב, פייסבוק, אינסטגרם וסנפאצ'אט - המבוססים עמוקות על היכולת להעלות במהירות תמונות ווידאו. הזווית החדשה והמקורית שמציעים הרחפנים מציתה את דמיונם של רבים.
עמודי החדשות כבר ראו לא מעט סיפורים שבהם כלי טיס אזרחיים ואף צבאיים טסו בקרבה מסוכנת לרחפן, שהופעל על ידי מטיס לא מקצועי או לחילופין, לא אחראי והיו אף מקרים שבהם הייתה התנגשות קלה. לשמחתנו, עדיין לא קרה אסון של ממש בהקשר הזה, אבל אם לא תהיה הסדרה של התחום, זה בהחלט עלול לקרות.
כיום הרגולציה ליבוא, הפעלת ופיקוח על רחפנים נתונה בידי משרד התקשורת, משרד התחבורה- רת"א, המשרד לבטחון פנים, משטרת ישראל, משרד הבטחון והמכס. הרגולציה מתייחסת בעיקר לכלים ולחברות מרושיינות ואינה נותנת מענה הולם לצרכי תחביב פנאי וספורט.
הארגון הישראלי לרב להב הוא ארגון ללא מטרות רווח אשר חבר לרת"א, רשות התעופה האזרחית בישראל על מנת לספק הכשרה והסמכה להטסה בטוחה של רחפנים למטרות פנאי וספורט. הארגון יעניק לחבריו הדרכה בכל הרמות, הסמכות להפעלה אווירית, פעילויות העשרה ואפילו מעבדות תיקונים, קבוצות רכישה בהנחות וביטוח צד ג'.
איציק בן שבת, יושב ראש ומנכ"ל הארגון, אמר ל-ynet: "מהר מאוד הובן שיש כאן ואקום רציני ביותר בכל הקשור להקניית הידע הבסיסי - מה זה רחפן, מה היכולות והמגבלות, מהן תקנות התעופה, מצוות עשה ואך תעשה, הסכנות הנשקפות ומי מייצג את הצבור המטיסים שמונה למעלה מ-20 אלף איש מול הריבון.
"שמנו לב לשאלות כמו "איך פורצים את המכשיר על מנת לטוס בגבהים דימיוניים", חזינו בתמונות וסירטונים של הטסות המסכנות את המטיס, הרחפן ואת הסביבה ומי לא שמע על האירועים בהם "טיסות בוטלו-נתב"ג נסגר בעקבות רחפן שטס בסמוך למסלולי".
בן שבת הוסיף: "הבנו שאם לא נעשה מעשה, המחוקק עשוי פשוט להרוג לנו את התחביב בדומה למה שקרה בתחום רכבי השטח. בגלל קומץ פורעי חוק, נחסמו שטחים שלמים והוטלו מגבלות מרחיקות לכת עד כדי בעיות רישוי לכלי"
את המהלכים הראשונים מול רת"א, באוגוסט 2017 עשה ביחד עם רועי שוסברגר, סמנכ"ל התפעול של הארגון, צ'ארלי לוי, מנהל המדיה הדיגיטלית ומוטי אסף, מבקר הארגון. "ההתרשמות הייתה שאנחנו נופלים כפרי בשל על הרגולטור אשר ביחד עם כל העולם המערבי לומד את הנושא המתפתח ומחפש דרכים לטפל בנושאי הגנת המרחב האווירי והפעלה בטוחה של הרחפן.
שם נחשפנו לעולם מושגים חדש: כטב"מ (כלי טייס בלתי מאויש) מסוג רב להב, פמ"ת (פרסום מידע תעופתי) סע"מ (ספר עזר מבצעי). נציגי רת"א הבהירו לנו באיזו מסגרת ארגון שמוסמך להעביר הדרכות והסמכות, ארגון אירועים וכנסים, באופן חוקי ומתן שירותים לבעלי רחפנים יכול לפעול במסגרת התקנות.
הארגון חייב להיות ללא כוונת רווח, מוסמך רת"א, הסע"מ (ספר עזר מבצעי) המאושר מגדיר לפרטי פרטים את בעלי התפקידים בארגון וסמכויותיו וכמובן רישום ברשם החברות, כאשר הארגון וחבריו וחבריו חייבים להיות מכוסים בבטוח צד ג'".
לדברי בן שבת, כשבוע זמן קצר לאחר רישום הארגון כחברה לתועלת הציבור ברשם החברות, הם קיבלו מרת"א את רישיון ההפעלה האווירית לארגון, שמאפשר לו לפעול על פי תנאי הסע"מ המאושר: ביצוע רישום, העברת הדרכות והסמכה להטסה בטיחותית. חברי הארגון יזכו מעבר לכך לרישיון הסמכה להטסה בטוחה מטעם הארגון הישראלי לרב להב, כיסוי ביטוחי, השתתפות באירועים המאורגנים כחוק והרחבות ביכולת ההטסה, מפגשים חברתיים, פגישות העשרה, שירותי מעבדה לאיתור תקלות ללא תשלום, קבוצות רכישה בהנחה משמעותית, עדכונים שוטפים בתחום המתפתח ועוד.