כשהתפקיד כמעט בידיים שלכם: איך תבחרו את הממליצים הנכונים?
לפעמים אנחנו מייחסים חשיבות כל כך גדולה למבדקים ולראיונות עבודה, וכשמגיע שלב שיחות הממליצים – אנחנו לא נערכים אליו כמו שצריך. איך תבחרו את הממליץ הנכון, ומה תעשו כדי לעבור בהצלחה את קו הסיום?
בשיתוף Alljobs
כשאנחנו מגיעים לשלב שבו המגייס מבקש את פרטי המעסיקים הקודמים כדי לקבל מהם את חוות הדעת עלינו, אנחנו עומדים בעצם בצומת המכריע שבו הדבר היחיד שנותר למגייס הוא לקבל מעין "חותמת" עלינו, כיוון שעברנו בהצלחה את כל השלבים המקדימים.
למרות שלנו, כמועמדים, אין שליטה מלאה על שיחת ההמלצה הזו, והיא מתקיימת בין שני אנשים המחליפים רשמים עלינו, כדאי בכל זאת שנייחס לה חשיבות גדולה, כי הוא עלולה "להפיל" אותנו בתהליך, באותה מידה שהיא יכולה לאפשר לנו להתקבל סופית לתפקיד.
אז אם אתם נמצאים בעיצומו של תהליך חיפוש עבודה, זכרו שיש כמה כללים חשובים שצריכים ללוות אתכם בכל הקשור לממליצים.
היערכות לשלב ההמלצות – עשו ואל תעשו:
1. אל תעבירו פרטים של ממליץ "פג תוקף":
האדם שיקבל את שיחת הטלפון ויראה לצד השני שהוא לא מבין על מי הוא מתבקש להמליץ, יכול להיות זה שימנע מכם, שלא במתכוון, לעבור את השלב הסופי בדרך אל המשרה שאתם רוצים בה, וחבל.
מה אפשר לעשות? קודם כל, לתת פרטים של ממליץ עדכני יותר. ואם בכל זאת נאלצתם למסור פרטים של מנהל מהעבר הרחוק (והסיבה לכך היא בדרך כלל חיפוש עבודה דיסקרטי שלא מאפשר שיחות המלצה מהמנהל הנוכחי) עשו זאת בחוכמה: צרו אתו קשר קודם בעצמכם, ודאו שהוא בכלל מחזיק באותו מספר ועדכנו אותו על כך שאתם צריכים את המלצתו. הבקשה הזו כל כך מקובלת, שאם היו לכם יחסים תקינים עם אותו מנהל – כנראה שאין שום סיבה לכך שהוא יסרב לעזור לכם.
2. אל תתקילו את הממליץ:
גם אם מדובר במנהל מהעבר הקרוב, תמיד טוב לעדכן אותו על השיחה הצפויה. בעיקר אם המשרה הזו מאוד חשובה לכם, ואם התפקיד המדובר קצת שונה מזה שעשיתם בעבר. שיחת טלפון או התכתבות מקדימה תוכל להפוך את השלב הזה למוצלח הרבה יותר. לא רק כי אותו מנהל יהיה מוכן לשיחה הזאת ויבין מיד במה מדובר, אלא כיוון שכך תוכלו גם לדבר אתו על התפקיד שעליו אתם מתמודדים, ובהתאם לכך הוא יוכל לשים דגש על הכישורים ותכונות האופי שלכם, הרלוונטיים לתפקיד המיועד ולתחומי האחריות שלו.
3. אל תסתפקו בממליץ אחד:
גם כשזה נוגע לשיחות הממליצים שלכם, טובים השניים. ומכמה סיבות: תחשבו על יחסי העבודה ועל ההיכרות האישית שהייתה לכם עם כל אחד מהקולגות והמנהלים שעבדתם איתם - כל אחד מהם נחשף לתכונות אופי ולכישורים שונים שלכם. אז אפילו כשאתם יודעים בוודאות שמנהל מסוים ידבר עליכם בחיוב, לא בטוח שכשהוא יעשה זאת, למרות כוונותיו הטובות, הוא ידייק בנקודות החוזק שלכם כמו שיעשה האחר. מה גם שמגייסים מעידים: לא כל שיחת המלצה משרתת אותם (ואתכם) ועוברת בצורה חלקה ושוטפת, אם זה מסיבה של חוסר פניות של המנהל לשיחה הזו או סתם חוסר תקשורת בין השניים. בשורה התחתונה, מגוון של קולות יכול לשרת אתכם בצורה טובה יותר ולתת עליכם תמונת מצב יותר רחבה וברורה.
לסיכום, לפעמים נדמה ש"שלב הממליצים" הוא שלב שאפשר לעבור בקלות, אבל אם לא נקדיש לו מספיק מחשבה ונוודא שהממליץ אכן יעזור לנו לעבור בהצלחה את קו הסיום – כל המאמץ שלנו עד כה ירד לטמיון. באמצעות שיחת ההמלצה הזו, המגייס לא רק יקבל את חוות הדעת המקצועית עלינו, אלא גם ילמד על התכונות הבולטות ועל מערכת היחסים שלנו עם העובדים והמנהלים שאיתם עבדנו.
אז בדיוק כמו שאתם משקיעים בקורות החיים שלכם, בתשובות שאתם נותנים בראיונות וברמת הייצוגיות שלכם במעמד הזה – השקיעו גם בפרטי הממליצים.
הכותבת היא מנהלת תוכן בנושא עבודה, גיוס וקריירה ב-AllJobs